InfoNu.nl > Financieel > Geld > Automatisch facturen betalen via de domiciliëring: voordelen

Automatisch facturen betalen via de domiciliëring: voordelen

Automatisch facturen betalen via de domiciliëring: voordelen Is het beter om banktransfers te doen via domiciliëring? Domiciliëring komt neer op het toestemming geven aan een schuldeiser om maandelijks geld van je bankrekening te halen. Deze manier van betalen wordt vaak gebruikt omwille van het gemak. Voordelig is ook dat alles automatisch gebeurt en je dus altijd op tijd bent met je betaling. Facturen vergeten te betalen kan dus niet, in tegenstelling tot wanneer je zelf je betalingen regelt. Maar wat is nu eigenlijk het verschil met een bestendige of doorlopende opdracht, en zijn er ook nadelen verbonden aan de domiciliëring?

Wat is een domiciliëring?

Domiciliëring bevat het Latijnse woord "domus", wat "huis" betekent. De rekeningen en facturen die afgerekend worden op jouw "huis" of adres, met andere woorden de plaats waar je gedomicilieerd bent, maken deel uit van een zogenaamde domiciliëring. Dit betekent dat een onderneming die facturen zonder jouw tussenkomst rechtstreeks van je bankrekening kan halen. Het gaat doorgaans om ondernemingen die nutsvoorzieningen leveren zoals electricitieit, gas, water, telefoon en internet.

Automatisch facturen betalen

Wanneer je bijvoorbeeld bij een internetprovider een internetabonnement afsluit, kan deze je vragen of je je betalingen wilt voldoen via domiciliëring. In dat geval zet je je handtekening op een formulier waarbij je de internetonderneming in feite de toestemming geeft om maandelijks een bepaald bedrag van je bankrekening te halen om aan de internetfactuur te voldoen. Dit gebeurt volledig automatisch zonder dat je er iets voor moet doen, en bovendien binnen de vereiste termijn. Het is vooral om die reden, namelijk het gemak ervan, dat tal van mensen kiezen voor een domiciliëring van hun facturen.

Opgelet: domiciliëring is verregaand

Bij een domiciliëring gaat de onderneming rechtstreeks naar je bank zonder jouw tussenkomst. Een domiciliëring gaat dus vrij ver en het is aan te raden om alle voordelen en nadelen goed te overwegen voordat je er je handtekening onder zet. Voor wie graag onafhankelijk is en helemaal zelfstandig over zijn bankzaken wil waken, kan dit systeem te ver gaan zijn. Sommige mensen hebben het liefst alle touwtjes in handen als het gaat om hun geld en hun bankrekeningen. Wie daarentegen het liefst zonder zorgen op tijd aan zijn betalingen voldoet, kan gebaat zijn bij een domiciliëring.

Verschil domiciliëring - bestendige opdracht

Controle over de betaling

Je rekeningen betalen via domiciliëring is niet hetzelfde als het plaatsen van een bestendige opdracht, ook wel periodieke, permanente of doorlopende opdracht genoemd. Bij een bestendige opdracht geef je je bank de opdracht om maandelijks op een bepaalde dag een bepaald bedrag over te schrijven. Hierbij bewaar je zelf alle controle, in tegenstelling tot een domiciliëring.

Domiciliëring annuleren

In dat laatste geval ben je gebonden aan het automatisch debiteren van je rekening tot aan het einde van de overeengekomen termijn. Je kan de domiciliëring ook annuleren maar dan moet je dit overeenkomen met de schuldeiser en dit is vaak niet zo makkelijk. Bij een bestendige opdracht is dit anders: dan ga je gewoon naar de bank of je logt in via internet waarna je de permanente opdracht laat annuleren.

Voordelen domiciliëring

Voordelig aan de domiciliëring is dat je nergens naar hoeft om te kijken: het te betalen bedrag wordt elke maand automatisch van je rekening gehaald. Je kan dus niet vergeten om aan de betaling te voldoen en je hoeft dus geen onaangename verrassingen te verwachten (zoals een verhoging van het te betalen bedrag met een rente omdat je vergeten bent te betalen). Sommige mensen zijn tevreden dat ze op deze manier geen kopzorgen hebben om de facturen op tijd te betalen en zijn liever van die verantwoordelijkheid verlost.

Nadelen domiciliëring

Nadelig is dat je geen controle hebt over de betalingen: het is de schuldeiser die van jouw bankrekening geld kan afhalen, ook al verandert het aanvankelijke bedrag. Zijn de kosten bijvoorbeeld verhoogd, dan kan je de betaling niet even uitstellen omdat je het financieel moeilijk hebt. Bijkomend nadeel is dat je je niet zo goed bewust bent van de kosten omdat alles automatisch gebeurt; dit is wel het geval als je telkens maandelijks het bedrag eigenhandig overschrijft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bankzaken: Bestendige opdracht versus domiciliëringBankzaken: Bestendige opdracht versus domiciliëringIedereen kent bestendige opdrachten en domiciliëringen; toch worden deze woorden vaak verkeerd gebruikt. Hier vind je ee…
Voorbeeld van een factuur gemaakt in WordVoorbeeld van een factuur gemaakt in WordHeb je een eigen bedrijf, dan zijn facturen de basis voor je omzet en voor het berekenen van de BTW. Op basis van uw fac…
Een financiële brievenbus: De FiNBOXEen financiële brievenbus: De FiNBOXOnze betalingen gaan steeds meer online, facturen die via de gewone post binnenkomen worden steeds zeldzamer. Om te voor…
Click Bonus: De online zichtrekening van AXA (BE)Click Bonus: De online zichtrekening van AXA (BE)De online zichtrekening zit in de lift. Axa kwam een jaar geleden met de "Click bonus online zichtrekening" op de markt,…
Creditcards, kredietkaartenCreditcards, kredietkaartenMet een creditcard kun je gemakkelijk betalen, maar hoe werkt het eigenlijk? Wat zijn de voordelen en nadelen van een cr…
Bronnen en referenties
  • http://www.mijngeldenik.be/nl/betalen/domiciliering, bezocht op 14/11/2015.

Reageer op het artikel "Automatisch facturen betalen via de domiciliëring: voordelen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 14-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Slim bankieren
Schrijf mee!