InfoNu.nl > Financieel > Geld > Elektronisch geld: is E-geld het geld van de toekomst?

Elektronisch geld: is E-geld het geld van de toekomst?

Elektronisch geld: is E-geld het geld van de toekomst? Elektronisch geld overschrijven is voor de meesten van ons de normaalste zaak ter wereld geworden. Die evolutie gaat zelfs zo snel dat er in de toekomst mogelijk een elektronische munteenheid komt. Zowel in Europa als in Amerika gaan er tal van stemmen op om cash geld af te schaffen en tot een elektronische munt te komen. Termen als elektronisch geld of E-geld maken dan ook meer en meer opgeld. Bitcoin en Litecoin zijn maar enkele voorbeelden van elektronisch geld die kunnen zorgen voor de verdwijning van cash. Kan E-geld echt het betaalmiddel van de toekomst worden en betalen we binnenkort met E-euro's en E-dollars?

Elektronisch geld

In een wereld waarin we meer en meer dingen online betalen, lijken de dagen van het cash geld volgens sommige economen stilaan geteld. Banktransfers doen we voor het grootste deel via de mobiele app of het websiteplatform van onze bank. Voordeel hiervan is dat we het lekker vanuit onze luie zetel en in alle veiligheid kunnen doen. Bovendien doen we meer en meer aankopen via het internet, waardoor we steeds minder cash geld op zak hoeven te hebben. Ook in "fysieke" winkels betalen we vaker met de elektronische betaalkaart dan met cash geld. Het is immers een heel gedoe om steeds biljetten en muntjes te moeten tellen bij het afrekenen aan de kassa.

Elektronische munteenheid

Door dit gemak van betalen hebben elektronische betalingen een grote voorsprong genomen op betalingen met fysiek geld. Geld wisselen als je op reis bent naar het buitenland lijkt opeens een ouderwets verschijnsel geworden voor wie gewoon is om met de creditcard te betalen. Wereldwijd zijn dankzij de technologische evolutie de elektronische betalingen sterk gestegen, zodat je je de vraag kan stellen of we niet stilaan op weg zijn naar een globale, wereldwijde elektronische munteenheid.

Bitcoin: virtuele pionier

De eerste stappen op het avontuurlijke pad van elektronisch geld of E-geld zijn gezet met de invoering van de virtuele munteenheid Bitcoin. Met de economische crisis van 2008 ontstond er een gevoel van wantrouwen tegenover de heersende economische klasse en de fragiliteit van klassieke munteenheden zoals euro, dollar en andere. Bitcoin ontwikkelde zich als onafhankelijke, gedecentraliseerde online munteenheid als een reactie hierop.

Opvolgers Bitcoin

Bitcoin kende een sterke stijging van haar populariteit na de spaargeldcrisis in Cyprus in 2013, maar kent toch nog enkele zwakke punten. Zo lijken er veel speculanten in het geding waardoor de prijs van 1 Bitcoin erg volatiel is. En ook op het vlak van de veiligheid zijn er nog issues. Als aanvulling hierop zijn er al opvolgers ontwikkeld, die mogelijk een verbeterde versie van het fascinerende idee van een globale virtuele munt zullen kunnen aanbieden. Denk bijvoorbeeld aan Litecoin. Daarnaast zijn er ook de betalingsmethoden van internetgiganten Google en Apple, respectievelijk de Google Wallet en Apple Pay.

E-dollars en E-euro's?

Elektronisch geld staat nog in de kinderschoenen waardoor er ongetwijfeld kinderziekten aan verbonden zullen zijn. Maar dat een onomkeerbare evolutie is ingezet naar E-geld lijkt buiten kijf te staan, zeker nu ook vooraanstaande economen in Amerika zoals Larry Summers voorstander zijn van een cashloze maatschappij. Zo gaan er stemmen op om te zorgen voor een door de overheid gegarandeerde vorm van E-geld, zoals bijvoorbeeld E-dollars. Het zou dan gaan om een gecentraliseerde en gepersonaliseerde vorm van elektronisch geld dat, in tegenstelling tot Bitcoin, door de overheid georganiseerd wordt.

Voordelen E-geld

Hoogstwaarschijnlijk zullen onmiskenbare voordelen zoals het praktisch gemak en de snelheid van transacties zorgen voor een algemene acceptatie van E-geld. Daarbovenop komt nog het grote voordeel van kosten die bespaard kunnen worden na het weghalen van geldautomaten, het verminderen van fysieke bankkantoren en het weghalen van overbodig personeel. En ook op het vlak van beveiliging zullen belangrijke stappen gezet worden zodat het verdwijnen van cash geld niet meer zo utopisch is als het lijkt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://slimbeleggen.net/larry-summers-pleit-afschaffing-contant-geld/, bezocht op 08/01/2016.

Reageer op het artikel "Elektronisch geld: is E-geld het geld van de toekomst?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 08-01-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Bitcoin
Schrijf mee!