InfoNu.nl > Financieel > Geld > Bitcoins: het nieuwe digitale geld

Bitcoins: het nieuwe digitale geld

Bitcoins: het nieuwe digitale geld De dollar als leidende wereldvaluta, de euro als reservevaluta. Op deze twee pijlers kon de wereldeconomie jarenlang steunen. Maar met de financieel noodlijdende VS en een Europa dat steeds meer failliete staten telt, rijst de vraag: Is ons geld überhaupt nog veilig? Of hebben we een alternatief nodig?

Bitcoin, op termijn belangrijkste munt voor online betalingen

Zo’n alternatieve valuta zou zomaar op internet gevonden kunnen worden. Bitcoins zo heet het nieuwe digitale geld, dat zich aandient om de belangrijkste munt voor online betalingen te worden. Inmiddels overweegt zelfs de Internet-veilingsite eBay om Bitcoins als betaalmiddel te introduceren. Wat steekt er achter deze trend? En wat heeft de consument eraan?

Bitcoins: wat is dat?

Via internet wordt tegenwoordig zowat alles besteld en gekocht: boeken, muziek, kleren. Er bestaan nauwelijks grenzen bij online winkelen. In de toekomst zal de rekening meer en meer worden betaald met Bitcoins. Bitcoins zijn digitale munten die via internet verzonden kunnen worden. Eenvoudig, snel en rechtstreeks van persoon tot persoon, zonder banken als tussenstation en toezichthoudend orgaan.

Hoe werkt de nieuwe munt?

Eén druk op de knop, en de aanbieder van de gekochte goederen heeft zijn geld. Dat is het idee. Min of meer vergelijkbaar met het betalingssysteem van Paypal. Iedereen die toetreedt tot de “Bitcoin-community” kan meedoen. In deze community treffen dan degenen die betalen met Bitcoins, en degenen die ermee worden betaald. Voorwaarde voor deelname is het bezit van een stukje software. Wie gebruik maakt van Bitcoins hoeft alleen een zogenaamde wallet (portemonnee) te installeren op zijn computer of smartphone. De wallet is dus een digitale portemonnee waarin virtueel tegoed wordt opgeslagen. Betaald kan er mee worden overal waar de verkoper Bitcoins als betaling accepteert, zoals bij tankstations, in de supermarkt of bij de pizzeria.

Het positieve aan Bitcoins

Het goede nieuws aan Bitcoins: de totale geldhoeveelheid voor alle gebruikers is gelimiteerd. Anders gezegd: Er is niet meer dan 21 miljoen Bitcoins in omloop. Deze limitering moet verhinderen dat men het geld naar believen kan vermeerderen waardoor het zijn waarde verliest. En het kan nóg leuker: hoe meer gebruikers zich aansluiten en Bitcoins gebruiken, hoe meer hun geld waard wordt.

Welke voordelen hebben Bitcoins voor de consument?

Snelle en goedkope afwikkeling van het mondiale betalingsverkeer, en dat allemaal zonder overheidsregulering. Zo beschrijven de voorstanders van Bitcoins in enkele woorden de voordelen van de digitale valuta. Bij transacties met de nieuwe virtuele valuta is slechts sprake van minimale vergoedingen.Ter illustratie: bij een overboeking van 200 dollar van Malawi naar Zuid-Afrika bijvoorbeeld, blijven 199,80 dollar over. In het normale betalingsverkeer zouden slechts 154 dollar bij de begunstigde arriveren.

Waarom is Bitcoin nu opeens zo’n succes?

Vanaf het moment dat ook eBay interesse heeft getoond in Bitcoins als betalingsvorm, heeft de digitale valuta een snelle sprong voorwaarts gemaakt. Een andere oorzaak voor het succes: de gebruiksvriendelijke privacykenmerken. Wie met Bitcoins betaalt, geeft aanmerkelijk minder van zichzelf prijs dan met een creditcard of via Paypal. Voor gebruikers ook geen onbelangrijk argument in tijden waarin geheime diensten prive-gegevens van miljoenen burgers bespieden. Men dicht Bitcoins daarom op middellange en lange termijn zeer goede kansen toe en op den duur zouden ze een zeer goed alternatief voor de traditionele valuta kunnen worden.

Lees verder

© 2013 - 2017 Ter-info, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bitcoins: het nieuwe digitale geld"

Infoteur: Ter-info
Gepubliceerd: 20-11-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Geldsysteem
Schrijf mee!