InfoNu.nl > Financieel > Geld > Veilig beleggen: tips om je te beschermen tegen een crash

Veilig beleggen: tips om je te beschermen tegen een crash

Veilig beleggen: tips om je te beschermen tegen een crash Veilig beleggen lijkt op het eerste zicht misschien minder sensationeel dan risicovol beleggen, maar op lange termijn kan het meer opleveren. Waar bij risicovolle investeringen vaak met een hoog potentieel rendement wordt geschermd, zullen de beloftes bij relatief voorzichtige beleggingen bescheiden blijven. Toch kan je bij een beurscrash beter overeind blijven als je op een veilige manier belegt, zoals bijvoorbeeld in goud en zilver. Hoe kan je je beleggingen beschermen tegen een crash op de beurs? En welke tips kunnen daarbij van pas komen?

Defensieve aandelen kopen

Sterke aandelen

Aandelen mogen bij de meeste mensen dan wel een bijklank van "risico" hebben, toch is dat niet noodzakelijk zo. Wil je je risico beperken, investeer dan in defensieve aandelen. Dit zijn in feite, zoals de naam het zegt, aandelen waarbij je je kan "verdedigen" tegen onzekere tijden of gebeurtenissen, zoals bijvoorbeeld een crash op de beurzen.

Tijdloze producten

Defensieve aandelen zijn aandelen van bedrijven die tijdloze producten leveren, die de mens altijd zal nodig hebben om te overleven. Denk bijvoorbeeld aan voedselproducenten of elektriciteitsbedrijven. Aandelen van deze bedrijven maken een goede kans om een beurscrash te overleven. Aanvankelijk zullen ze waarschijnlijk ook wel klappen krijgen, maar na verloop van tijd zullen ze weer opveren en zal de onderneming opnieuw herstellen van een globale economische crisis.

Fysiek goud en zilver kopen

Edelmetalen overleven valuta's

De edelmetalen goud en zilver hebben al duizenden jaren hun intrinsieke waarde bewezen. Bij een beurscrash kunnen valuta's waarde verliezen, devalueren en zelfs helemaal niets meer waard worden. Denk bijvoorbeeld aan de onzekerheid rond de euro of de astronomisch hoge schulden van de overheid in Amerika, waardoor de dollar zijn status van wereldreservemunt kan gaan verliezen.

Blijvende waarde goud en zilver

Al je geld op een spaarrekening hebben staan is bij een waardevermindering van munteenheden dus hopeloos. Bereid je dan ook voor op een beurscrash of financiële ramp (bv. de ineenstorting van euro of dollar) door fysiek goud en zilver aan te kopen. Munteenheden zijn in de loop der tijden in opmars gekomen en ook weer verdwenen, terwijl goud en zilver nog steeds bestaan en hun waarde hebben.

Financiële actualiteit

Kennis vergroten

Wie goed op de hoogte blijft van de financiële actualiteit, is beter voorbereid op mogelijke problemen op de beurs. Hou vooral het economische nieuws goed in de gaten en informeer je zowel op tv als op internet. Elk detail, elke nieuwe evolutie kan belangrijk zijn om na verloop van tijd een beurscrash te doen ontstaan. Je persoonlijke kennis en ontwikkeling op financieel-economisch gebied zal er alleen maar door toenemen en op de lange termijn kan je daar veel voordeel uithalen.

Voorbeeld: Arcopar en Dexia

Wie bijvoorbeeld de situatie van de noodlijdende Belgische bank Dexia tot in het detail had gevolgd, had uit nieuwsberichten kunnen opmaken dat de bank in 2011 opnieuw staatssteun nodig zou hebben en had zijn geld op tijd uit sommige beleggingsproducten (bv. Arcopar) van de bank kunnen halen. "Kennis is macht" is een spreekwoord dat dus ook in de financiële wereld van toepassing is.

Schulden afbetalen

Schulden kunnen een ernstige belasting vormen voor je financiële gezondheid en je maandelijks budget onder druk zetten. Denk aan de maandelijkse hypotheeklasten of de afbetaling van je consumentenkredieten. Probeer daarom je schulden zo snel als mogelijk af te betalen en daarna schuldenvrij te leven. Het vermijdt veel kopzorgen en stress als je jezelf eindelijk schuldenvrij zal kunnen verklaren. Als er een beurscrash komt met onverwachte rampzalige gevolgen is het maar beter dat je de zorg van het afbetalen van je leningen niet meer hebt. Want hoe meer kopzorgen en financiële problemen samenkomen, hoe moeilijker is om het hoofd boven te water te houden in een gecrashte economie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Veilig beleggenVeilig beleggenDe beginnende belegger moet zich behoeden voor een aantal valkuilen op de beurs. Wil je gaan beleggen, dan is het belang…
Turbo beleggen met geleend geldTurbo beleggen met geleend geldHoe werkt turbo beleggen in 2019? Turbo beleggen is beleggen met voor een gedeelte geleend geld. Doordat u minder eigen…
Goud of zilver?Goud of zilver?Waar kunnen mensen hun geld momenteel beter in beleggen, in goud of in zilver? Weliswaar moet men ter bescherming van zi…
Beleggen in trackers of exchange-traded funds (ETF's)Beleggen in trackers of exchange-traded funds (ETF's)Trackers zijn fondsen die weinig kosten met zich meebrengen en net zoals aandelen op de beurs verhandeld worden. Belegge…
Zelf beleggen (of via de bank)?Zelf beleggen (of via de bank)?Als je gaat beleggen en je bent een beginnende belegger ga je je verdiepen in de ins en outs van beleggen. Dan is de vra…
Bronnen en referenties
  • http://goudportal.nl/insider/verander-nu-vrijwillig-voor-u-verplicht-moet-veranderen
  • http://PeakProsperity.com (bronnen geraadpleegd op 23/05/2016).

Reageer op het artikel "Veilig beleggen: tips om je te beschermen tegen een crash"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 23-05-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Veilig beleggen
Schrijf mee!