InfoNu.nl > Financieel > Geld > Beslagvrije voet 2017 berekenen

Beslagvrije voet 2017 berekenen

Beslagvrije voet 2017 berekenen Wanneer er beslag wordt gelegd op je inkomsten, het zogeheten loonbeslag, dan mag een deurwaarder niet je volledige inkomen opeisen. Een deel moet worden vrijgelaten. Dit betreft de beslagvrije voet. Het is wel mogelijk dat er sprake is van een volledig beslag indien dit is afgesproken met de deurwaarder. Normaliter betreft de beslagvrije voet echter 90% van het bijstandsniveau (plus eventuele buitengewone lasten). Er kan ook beslag worden gelegd op inboedel. Hoe hoog is de beslagvrije voet in 2017?

Beslagvrije voet 2017

De beslagvrije voet nader verklaard

In geval van loonbeslag wordt de hoogte hiervan berekend op basis van artikel 475d van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering (Rv). De beslagvrije voet is het bedrag dat bij een inkomensbeslag moet worden vrijgelaten om ervoor te zorgen dat de schuldenaar in zijn of haar levensonderhoud kan blijven voorzien. Hierbij wordt rekening gehouden met de bijstandsnorm. Men moet in de meeste gevallen namelijk ten minste 90% van de bijstandsnorm overhouden om van te kunnen rondkomen.

In 2013 publiceerde de Ombudsman een rapport met de titel 'Met voeten getreden - schendingen van de beslagvrije voet door gerechtsdeurwaarders', waaruit blijkt dat deurwaarders schuldenaren vaak slecht informeren met betrekking tot de beslagvrije voet. Zo wordt deze regelmatig ten onterecht niet toegepast op huur- of zorgtoeslag, voorlopige teruggaaf heffingskortingen en andere inkomsten. Het VARA programma Kassa besteedde op 2 november 2013 aandacht aan deze problematiek. De uitzending is terug te zien via Uitzending Gemist.

Bijstandsnorm 2017

De hoogte van de bijstand (waarbij rekening wordt gehouden met de kostendelersnorm) is niet voor iedereen hetzelfde maar is afhankelijk van leeftijd en gezinssituatie. De netto bedragen zijn in 2017 als volgt:

LeefsituatieBijstandsnorm90% bijstandsnorm
Alleenstaande (18 - 20 jaar) 242,60 218,34
Alleenstaande (21 - 65 jaar) 982,79 884,51
Alleenstaande (65+) 1.104,14 993,73
Alleenstaande ouder (18 - 20 jaar) 242,60 218,34
Alleenstaande ouder (65+) 1.104,14 993,73
Paar (18 - 20 jaar) 485,20 436,68
Paar (21 - 65 jaar) 1.403,98 1263,58
Paar (65+) 1.508,06 1357,25
De norm ligt lager voor wie in een verpleeginstelling of inrichting verblijft.

Het berekenen van de beslagvrije voet

Wanneer berekend wordt op welk deel van het inkomen beslag kan worden gelegd moeten bovenstaande bedragen in acht worden genomen. Verder wordt rekening gehouden met de volgende inkomsten en lasten:
  • Netto inkomsten (netto loon + eventuele andere inkomsten)
  • Premie ziektekostenverzekering (premie - normpremie a 35,00 - zorgtoeslag)
  • Woonkosten (huur + servicekosten - huurtoeslag)

Bij het bepalen van de netto inkomsten worden rekening gehouden met de volgende periodieke inkomsten:
  • Loon (inkomsten uit arbeid)
  • Freelance inkomsten
  • Uitkeringen (WW, Bijstand, WAO, WIA, IAOW, Wajong, etc.)
  • Pensioen
  • Lijfrente
  • Zorgtoeslag
  • Huurtoeslag
  • Kinderopvangtoeslag
  • Alimentatie (partneralimentatie en kindalimentatie)
  • Teruggaaf Inkomstenbelasting

Op de volgende soorten inkomsten mag geen beslag worden gelegd:
  • Kinderbijslag
  • Studiefinanciering
  • Tegemoetkoming schoolkosten
  • Overlijdensuitkeringen
  • Tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten

Weigeren van verstrekken van inkomensgegevens

De hoogte van het inkomen van je partner wordt meegenomen bij de berekening van de beslagvrije voet. Als schuldenaar moet je hierover openheid van zaken geven. Weiger je gegevens te verstrekken over het inkomen van je partner dan mag de deurwaarder de beslagvrije voet halveren. Ben je niet geregistreerd in het GBA dan mag een deurwaarder ervan uit gaan dat je in het buitenland woont en ook op basis daarvan heeft hij het recht het bedrag aan te passen.

De Sociale Verzekeringsbank, het UWV en de sociale dienst mogen zelfs zo ver gaan de beslagvrije voet op 0 euro te bepalen indien je aan hen weigert gegevens over je totale inkomsten te verstrekken.

Voorbeeld berekening

Voorbeeld 1

Een alleenstaande vrouw van tussen de 18 en 65 jaar heeft in 2017 een netto loon van 1.500 euro en geen overige inkomsten. De premie ziektekostenverzekering bedraagt 110 euro en zij ontvangt maandelijks 88 euro zorgtoeslag. Het saldo verhoging ziektekosten is rekening houdend met de normpremie negatief en daardoor dus 0 euro.

Haar huur bedraagt 500 euro en ze ontvangt 250 euro huurtoeslag waardoor haar rekenhuur 250 euro bedraagt. De verhoging beslagvrije voet op grond van de rekenhuur bedraagt in haar geval 55, 26.

Er is geen verhoging op basis van zorgkosten. Rekening houdend met de grondslag beslagvrije voet a 884,51 euro (zie bovenstaande tabel) zal haar totale beslagvrije voet worden vastgesteld op 939, 77 euro.

Misverstanden over de beslagvrije voet

Er bestaan nogal wat misverstanden over beslagleggingen. De meest voorkomende misverstanden zijn dat...
  • ...er geen beslag kan worden gelegd op alimentatie
  • ...een incassobureau geen beslag kan leggen
  • ...er bij huwelijks voorwaarden geen rekening houden hoeft te worden met het inkomen van je partner
Dit is dus allemaal onjuist!
Gerelateerde artikelen
De beslagvrije voet beschreven in acht vragen en antwoordenDe beslagvrije voet beschreven in acht vragen en antwoordenDe beslagvrije voet is het minimumbedrag dat een schuldenaar over moet houden, als er beslag is gelegd op bijvoorbeeld z…
Wat is loonbeslag?Wat is loonbeslag?Wanneer je een rekening niet hebt betaald, kan een schuldeiser de rechter vragen om ervoor te zorgen dat je de rekening…
Wat is een loonbeslag?Bij financiële problemen bestaat er een mogelijkheid om loonbeslag te leggen bij de werkgever van de schuldenaar. Hierdo…
Loonbeslag: bij schuldenLoonbeslag: bij schuldenLoonbeslag, schuld, schuldeiser en schuldsanering: bij schulden kan de schuldeiser loonbeslag laten leggen. Hierbij word…
Bankbeslag, loonbeslag of boedelbeslag bij schuldenBankbeslag, loonbeslag of boedelbeslag bij schuldenWie te veel schulden en schuldeisers heeft, kan in 2018 en 2019 te maken krijgen met een loonbeslag, een bankbeslag of e…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: WerbeFabrik, Pixabay
  • Rijksoverheid -https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/documenten/publicaties/2016/12/1/normenbrief-1-1-2017
  • De Telegraaf - http://www.telegraaf.nl/binnenland/22025124/___Deurwaarder_in_gebreke___.html
  • Jurofoon - https://www.jurofoon.nl/nieuws/6437-5-misverstanden-over-beslaglegging
  • KBVG - https://www.kbvg.nl/4099/ik-heb-schulden/beslagvrije-voet.html
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Beslagvrije voet 2017 berekenen"

Reactie

R. Thiebou, 02-12-2015 21:26 #1
Ik heb twee die beslag hebben gelegd. ik kan mijn vastelasten niet betalen. ik weet het niet meer, ze zeggen dat het mag.

Infoteur: Dessal
Laatste update: 31-12-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!