InfoNu.nl > Financieel > Geld > Bitcoin: zal de virtuele munt Bitcoin cash geld vervangen?

Bitcoin: zal de virtuele munt Bitcoin cash geld vervangen?

Bitcoin: zal de virtuele munt Bitcoin cash geld vervangen? Is Bitcoin een pionier die een onomkeerbare evolutie op het gebied van geld heeft ingezet? Zo lijkt het alvast. De elektronische munt Bitcoin heeft een aantal onmiskenbare voordelen tegenover de klassieke munteenheden zoals euro of dollar, die deel uitmaken van het systeem van fiat geld. Als onafhankelijke virtuele munt kan Bitcoin een alternatief betekenen voor de traditionele valuta's, doordat het gedecentraliseerd is en niet beïnvloedbaar door centrale banken. Toch zijn er ook kritische stemmen te horen, en niet van de minste. Een van de oorspronkelijke ontwerpers van de virtuele munt, Mike Heard, beweert zelfs dat Bitcoin onoverkomelijke problemen met zich meebrengt, die moeilijk op te lossen zijn. Is die kritiek terecht of kan Bitcoin uiteindelijk toch cash geld vervangen in de toekomst?

Bitcoin: alternatief voor cash geld

Met de economische crisis van 2008 groeide er internationaal een wantrouwen tegenover de klassieke banken en valuta's. Banken kunnen geld creëren via het systeem van fractioneel bankieren, en valuta's zoals de euro of de dollar kunnen in waarde verminderen ten gevolge van geldcreatie door centrale banken (zoals de Europese Centrale Bank of de Amerikaanse Federal Reserve). Dit is het zogenaamde systeem van fiat geld. Om aan deze waardevermindering door geldcreatie te ontsnappen, investeren meer en meer beleggers in goud en in Bitcoin. Bitcoin wordt door veel voorstanders gezien als het toekomstige alternatief voor fiat geld.

Onafhankelijke virtuele munt

Bitcoin probeert aan die controle van centrale banken te ontglippen doordat het niet afhankelijk is van een overheid. Geen politieke overheid kan beslissen dat er Bitcoins moeten bijgedrukt worden om bijvoorbeeld landen met schulden te redden van het failliet. Hierdoor staat Bitcoin als virtuele munt buiten het systeem van fiat geld en kan het niet door een politieke of economische instantie gemanipuleerd worden. Waar investeerders en beleggers vroeger steeds afhankelijk waren van mogelijke waardeverminderingen van hun beleggingen door centraal ingrijpen van staten, krijgen ze met het gedecentraliseerde Bitcoin een gedroomde onafhankelijke currency in handen.

Wat is Bitcoin eigenlijk?

Bitcoin is een elektronische munteenheid die al in 2009 werd ontwikkeld door een zekere Satoshi Nakomoto. Nakamoto ontwikkelde een software waarbij personen Bitcoins kunnen uitwisselen als middel van betaling. Bitcoin staat ook voor de software die instaat voor het beheer en de organisatie van Bitcoin en voor het peer-to-peer netwerk waarin de software is ingebed. Na het downloaden van de Bitcoinsoftware kan je een Bitcoinadres aanmaken en Bitcoins gaan kopen en verkopen via je Bitcoinwallet (portefeuille).

Spaargeldcrisis Cyprus

Begin 2013 werd duidelijk dat een elektronische, virtuele munt als Bitcoin wel degelijk zijn bestaansredenen heeft. Toen in Cyprus de grootste banken én de overheid failliet dreigde te gaan, kwam de Europese Trojka met een drastische oplossing. Spaargeld van Cyprioten werd voor een groot deel geconfisqueerd en geldopnames werden beperkt. Hierdoor steeg het wantrouwen in de euro én in de overheid die klaarblijkelijk zelfs spaargeld in beslag kan nemen. Opvallend was dat meer mensen plots Bitcoins gingen kopen: de prijs van een Bitcoin steeg na de crisis in Cyprus tot astronomische hoogten.

Cash geld vervangen?

Geen inflatien

De munten die het meest bekend staan voor manipulatie door een centrale bank zijn de euro en de dollar. Na de crisis van 2008 begon de Federal Reserve bank met het enthousiast bijdrukken van dollars, terwijl de Europese Centrale bank hetzelfde deed met euro's bij de Europese schuldencrisis. Bitcoin is daarentegen volledig gedecentraliseerd en niet afhankelijk van het bijdrukken door een overheid, waardoor inflatie vermeden wordt.

Echt geld

Of Bitcoin het systeem van cash geld kan vervangen hangt af van meerdere factoren, zoals een mogelijke repressie door overheden. Ook de veiligheid van het hele systeem moet voortdurend verzekerd kunnen worden. Wel is er een belangrijke evolutie aan de gang op het vlak van betalingsmogelijkheden: zowel op internet als in het "echte" leven kan je al op meerdere plaatsen met Bitcoin betalen. Ook bestaan er al in Canada al Bitcoinpinautomaten waar je Bitcoins kan pinnen.

Kritiek Bitcoin

Een belangrijke kritische stem die anno 2016 gehoord werd is die van Mike Heard. Heard is een van de oorspronkelijke hoofdrolspelers bij de ontwikkeling van de Bitcoinsoftware en dus niet van de minste. Hij stelt dat er onoverkomelijke problemen aan Bitcoin verbonden zijn en dat die de toekomst van de virtuele munt in het gedrang brengen. Hoewel de Bitcoin in 2015 door het Europese Hof van Justitie werd aanvaard als wettig betaalmiddel, krijgt de munt dus te maken met onenigheid binnen eigen rangen. Mike Heard verkocht al zijn Bitcoins en trok zich uit het Bitcoinproject terug. Hij ziet het gebrek aan transparantie en de groter wordende invloed van China op de munt als een bedreiging voor Bitcoin.

Toekomst

Het valt nog af te wachten of Heard gelijk krijgt. De elektronische munt is immers wereldwijd al vrij ver geëvolueerd op het vlak van aanvaarding, toepassing en transactiemiddel. Het lijkt niet uitgesloten dat er ooit een verbeterde versie van de Bitcointechnologie wordt uitgewerkt, die wel kan zorgen voor transparantie, toegankelijkheid en efficiëntie. Het kind met het badwater weggooien lijkt dan ook een wat drastische optie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bitcoins gokken of investeren?De Bitcoin is als digitale munteenheid in opkomst. Eén procent van de Nederlanders had eind 2013 Bitcoins. Is het een in…
Handelen in Litecoins, een lucratief idee?Op dit moment staan de zogenaamde virtuele munten volop in de belangstelling. De Bitcoin, de bekendste van deze munten,…
Bitcoin: Een rage?Bitcoin: Een rage?Eind november 2013 passeerde de waarde van de digitale valuta bitcoin de 1000 dollar grens. De bitcoin komt echter ook r…
Gratis verdienen van bitcoinsGratis verdienen van bitcoinsEr is veel vraag naar bitcoins. Het is een virtuele munt die fors in waarde is gestegen. Er zijn veel beleggers die geld…
Bitcoins, Litecoins en andere virtuele muntenVirtuele munten zoals de Bitcoin worden in toenemende mate gebruikt als betaalmiddel. Sommige van deze munten stijgen en…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: WikimediaImages, Pixabay
  • https://slimbeleggen.net/bitcoin-munt-echt-mislukt/84866/
  • https://medium.com/@octskyward/the-resolution-of-the-bitcoin-experiment-dabb30201f7#.chujuials
  • http://debitcoin.org/wat-is-bitcoin/
  • http://nos.nl/artikel/490833-bitcoins-populair-na-cypruscrisis.html
  • (alle bronnen geraadpleegd op 06/02/2016)

Reageer op het artikel "Bitcoin: zal de virtuele munt Bitcoin cash geld vervangen?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 06-02-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Bitcoin
Schrijf mee!