Gratis geld voor iedereen? Voordelen van het basisinkomen

Gratis geld voor iedereen? Voordelen van het basisinkomen Gratis geld voor iedereen? Het lijkt op het eerste gezicht wel een utopisch idee van een of andere toekomstfilosoof. Maar toch is dit niet zo: in Zwitserland zijn de eerste stappen gezet om iedere burger een basisinkomen uit te betalen zonder dat er enige voorwaarde aan verbonden is. Het gaat om een uitkering van 2500 Zwitserse franc die iedereen in staat moet stellen de maand rond te komen. Voorstanders van dit minimumloon wijzen op het verkleinen van armoede en het verminderen van typische beroepsziektes zoals werkstress of burnout. Uiteindelijk zal ook de alsmaar toenemende automatisering van het arbeidsproces onvermijdelijk leiden in de richting van een andere levenswijze voor de meerderheid van de bevolking. De opmars van de technologie zet zich immers in een supersnel tempo voort, waardoor machines en computers de plaats van arbeiders geleidelijk zullen innemen. Een basisinkomen voor iedereen lijkt dan een logische stap. Wat zijn de voordelen van dit basisinkomen?

Basisinkomen Zwitserland

Een burgerinititatief in Zwitserland verzamelde in 2013 voldoende handtekeningen om een referendum te laten organiseren over een basisinkomen. Onderwerp van dit referendum is het voorstel om iedere burger in Zwitserland recht te geven op een onvoorwaardelijk basisinkomen van 2500 Zwitserse franc. Dit komt dus in feite neer op het geven van gratis geld aan iedere Zwitser, zonder dat er enige verplichting tegenover staat. Voorlopig is het nog afwachten of een referendum ook zal leiden tot een nieuwe wet in Zwitserland. Naar alle waarschijnlijkheid zal het referendum over het basisinkomen in 2016 plaatsvinden. Voorstanders van het basisinkomen wereldwijd kijken al nieuwsgierig uit naar de uitslag van dit referendum en hopen dat Zwitserland een voortrekkersrol kan spelen op dit vlak.

Gratis geld voor iedereen?

Tegelijk gaan er in Europa meer en meer stemmen op om een basisinkomen voor iedereen te garanderen. Finland heeft een wetsvoorstel klaar waarbij iedere burger een basisinkomen van 800 euro zou krijgen. Het gaat om een soort van minimumuitkering of minimumloon voor iedereen, dus zowel voor werklozen, zieken, studenten als werkende mensen. Het basisinkomen verzekert iedereen dus van een maandelijks inkomen dat evenveel bedraagt voor iedereen, en op die manier een buffer kan zijn tegen het verlies van een baan of tegen de kosten die een ziekte met zich meebrengt.

Basisinkomen: voordelen

Geen werkstress

Voorstanders van het basisinkomen in Zwitserland noemen de bestaanszekerheid die het met zich meebrengt als grootste troef. Als je je geen zorgen meer moet maken om de maand te kunnen rondkomen, neemt dit heelwat stress weg. Wie zich wil terugtrekken uit de ratrace van de moderne maatschappij, kan zo zijn levenskwaliteit tot op een ander niveau brengen. Moeders die meer tijd aan het opvoeden van hun kinderen willen besteden, zullen wel varen bij een minimum inkomen.

Eenvoudiger sociaal systeem

Als iedereen dezelfde uitkering krijgt, kan je een groot deel van de bureaucratie in verband met de soorten uitkeringen schrappen. Je kan de ingewikkelde bepaling van de bedragen van de verschillende soorten ziekte- en werkloosheidsuitkeringen een stuk eenvoudiger maken, waardoor heelwat kosten bespaard worden. Door het basisinkomen zullen ook typische werkgerelateerde ziektes zoals burnout of werkstress verminderen en zal tegelijk de levenskwaliteit verhoogd worden. Finland bewijst met haar intentie om het bestaande sociale zekerheidssysteem volledig door het basisinkomen te vervangen dat administratieve vereenvoudiging een belangrijke doelstelling is.

Materiële zekerheid maakt gezonder

Wie beschikt over materiële zekerheid kan meer geld besteden aan voeding van betere kwaliteit, aan mentale en fysieke ontspanning en aan het samenzijn met familieleden en vrienden. De ratrace hoeft op die manier niet meer zoveel slachtoffers te maken bij mensen die het geen grip meer hebben op hun leven. Psychologische aandoeningen zullen ook verminderen in aantal doordat een heleboel druk van veel mensen hun schouders zal vallen.

Keuzevrijheid

Cruciaal aan het basisinkomen is vooral de verandering van het beeld dat we hebben van werk. Werken is de laatste tientallen jaren vooral een sociale plicht geworden, een verantwoordelijkheid die we moeten opnemen om aanvaard te worden door het systeem. Werken om veel geld te verdienen is daarbij de onderliggende doelstelling. Maar die louter materialistische waarde van werk kan met de invoering van het basisinkomen herzien worden. Ieder burger krijgt dus meer keuzevrijheid in zijn leven om de dingen te doen die hij wil, of aan de andere kant zijn basisinkomen aan te vullen met een bijkomend salaris van een baan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een basisinkomen voor iedereenEen basisinkomen voor iedereenHet basisinkomen voor iedereen wordt door sommigen gezien als een utopie, maar is dit inderdaad zo? De gedachte krijgt w…
De voor- en nadelen van een basisinkomenDe voor- en nadelen van een basisinkomenHet invoeren van een basisinkomen voor iedereen zonder tegenprestatie heeft voor- en nadelen. Met de toenemende robotise…
Kenmerken, tekenen en signalen van werkstressKenmerken, tekenen en signalen van werkstressSignalen van werkstress kunnen varieren van onschuldig tot levensbedreigend. Redelijk onschuldige kenmerken van werkstre…
Werkstress: Wat is werkstress?Werkstress: Wat is werkstress?Werkstress of arbeidstress, wat is het? Welke oorzaken zijn er dat werkstress ontstaat? Wat is de bron van alle werkstre…

Rente studieschuld per jaar (2007 - 2020)Rente studieschuld per jaar (2007 - 2020)Wanneer je een studieschuld hebt opgebouwd bij DUO (IB Groep) dan komt altijd het moment dat je moet gaan beginnen met a…
Zorgpremie 2020 stijgt, zorgtoeslag 2020 omhoogZorgpremie 2020 stijgt, zorgtoeslag 2020 omhoogWat doet de zorgtoeslag 2020, hoe werkt die? De zorgpremie 2020 stijgt om een aantal gevallen in 2020 als u niet oversta…
Bronnen en referenties
  • http://biflatie.nl/artikelen/economisch/zwitserland-stemt-basisinkomen-iedereen/, bezocht op 16/12/2015.
  • http://basisinkomen.nl/zwitsers-referendum-over-2500-franken-basisinkomen/, bezocht op 16/12/2015.
  • http://basisinkomen.nl/wp/basisinkomen-gaat-zwitserland/, bezocht op 16/12/2015.
  • http://www.knack.be/nieuws/belgie/geef-iedereen-een-basisinkomen/article-normal-113348.html, bezocht op 16/12/2015.

Reageer op het artikel "Gratis geld voor iedereen? Voordelen van het basisinkomen"

Reactie

Gerard, 22-10-2014 14:42 #1
Dit artikel is een jaar geleden geplaatst en sindsdien is het heel stil geweest over bijvoorbeeld de uitslag van het referendum. Krijgen we binnenkort ook een update?

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 16-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Gewaarborgd basisinkomen
Reacties: 1
Schrijf mee!