InfoNu.nl > Financieel > Geld > Belastingvrij schenken eenmalig verruimd

Belastingvrij schenken eenmalig verruimd

Belastingvrij schenken eenmalig verruimd Wie flink wat spaargeld bezit en daarvan een deel belastingvrij aan de kinderen wil schenken, heeft geluk. Eenmalig zijn de mogelijkheden daarvoor in 2013 en 2014 verruimd. Maar er zijn wel aanvullende voorwaarden gesteld en geheel zonder risico zijn hogere schenkingen door ouderen niet.

Voorwaarden onbelaste schenking

De mogelijkheid om belastingvrij te schenken werd vanaf 1 oktober 2013 tijdelijk verruimd. Tot en met 31 december 2014 zijn schenkingen tot 100.000 euro onbelast mits het bedrag wordt aangewend voor:

Als we het in Nederland hebben over vrijstelling van schenkingsrecht, gaat het doorgaans om schenkingen die ouders doen aan hun kinderen of aan goede doelen.

Wie profiteren van de verhoogde vrijstelling?

  • op de eerste plaats profiteren degenen die, in tegenstelling tot ouders en kinderen, niet meteen als “naaste” verwanten worden aangemerkt. Men kan daarbij bijvoorbeeld denken aan ooms en tantes: voor hun schenkingen aan neven en nichten gold tot dusver een hoger belastingtarief;
  • ook ouders mogen door de tijdelijke verruiming meer belastingvrij aan hun kinderen schenken. Moest er tot dusver over alles wat men in het kader van het eigen huis meer dan € 50.000 aan kinderen schonk nog 10% erfbelasting worden afgedragen, tijdelijk werd die drempel met ingang van 1 oktober 2013 verlaagd tot één ton.

Risico’s bij schenkingen van deze omvang

Wie met een ontvangen schenking op zijn hypothecaire lening wil aflossen, moet erop bedacht zijn dat hypotheekverstrekkers boete in rekening kunnen brengen. Doorgaans kan men maar 10 tot 20% van de hoofdsom boetevrij aflossen. Wie méér boetevrij wil aflossen, doet er goed aan om dat bijvoorbeeld in december van het lopend jaar te doen en nogmaals begin januari van het volgend jaar.

Overigens bestaan er nóg twee momenten waarop huiseigenaren boetevrij op hun hypotheek mogen aflossen:
  • op de rentevervaldatum, het moment dus dat er voor een nieuwe renteperiode gekozen moet worden;
  • op het moment dat hypotheken zogenaamd “onder water staan”. Dat houdt in dat de hypotheekschuld hoger is dan de waarde van de woning. Doorgaans staan banken in dat geval een versnelde aflossing eveneens toe zonder boete te rekenen.

Boetevrij aflossen bij Nederlandse grootbanken

Enige dagen na het bekendraken van de fiscale verruiming van schenkingen, hebben de Nederlandse grootbanken ABN/AMRO, Rabobank en ING bank besloten om extra aflossingen in het kader van deze verruiming boetevrij toe te staan, elk uiteraard met haar eigen subtiele verschillen in de voorwaarden. Een en ander in navolging van SNS bank die als staatsbank het voortouw nam, meteen na de aankondiging van de maatregelen in de miljoenennota.

Uitbuiting van ouderen

Waaraan men misschien niet direct denkt, maar waar notarissen in de praktijk wel tegenaan lopen, is de uitbuiting van ouderen. Met bedragen van een dergelijke omvang wordt de druk op ouderen wel erg groot om vermogen aan kinderen of kleinkinderen weg te schenken, terwijl dat eigenlijk niet in hun bedoeling lag. Kennelijk blijft dat niet beperkt tot enkele gevallen: notarissen maken het geregeld mee dat bij de afwikkeling van een nalatenschap tonnen verdwenen zijn, terwijl er door kinderen met enige regelmaat grote bedragen gepind werden. Niet voor niks dat de overheid zich bezint op maatregelen om ouderen beter te beschermen.

Hoe kan men misbruik voorkomen?

Elk jaar worden er kennelijk weer duizenden ouderen slachtoffer van financiële uitbuiting:
  • ouderen doen er daarom goed aan om schenkingen van enige omvang goed vast te leggen bij een notaris;
  • ook is het verstandig zich bij bankzaken te laten assisteren door een echte gevolmachtigde, iemand die rekening en verantwoording aflegt. Betaalpas en pincode aan “behulpzame” (klein) kinderen verstrekken, is vragen om problemen;
  • en wie een van zijn kinderen een volmacht heeft verstrekt om bijvoorbeeld gelden van de bankrekening op te nemen, doet er verstandig aan om een ander kind met het beheren van de rekening te belasten;
  • banken bieden doorgaans de mogelijkheid om een duplicaat van de rekeningafschriften bij een toezichthouder te laten bezorgen.
Gerelateerde artikelen
Schenking 2018: vrijstelling eigen woning ruim 100.000 euroSchenking 2018: vrijstelling eigen woning ruim 100.000 euroDe schenkingsvrijstelling eigen woning wordt in 2018 verder verhoogd en verruimd, dit maal naar een belastingvrije schen…
Schulden overnemen van uw kindSchulden overnemen van uw kindU wilt een schuld of schulden overnemen en misschien wel boetevrij schenken in 2018 of 2019. Wat zijn de gevolgen als u…
De schenkbelastingDe schenkbelastingAls u een schenking krijgt bent u in veel gevallen belastingplichtig. De hoogte van de schenkbelasting hangt af van de h…
Schenken aan kleinkind 2019 en 2020Schenken aan kleinkind 2019 en 2020Belastingvrij schenken aan een kleinkind, kleinkinderen of kinderen was ook in 2019 populair. Grootouders willen graag b…

Reageer op het artikel "Belastingvrij schenken eenmalig verruimd"

Infoteur: Ter-info
Gepubliceerd: 12-10-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!