InfoNu.nl > Financieel > Geld > Minimumloon flexwerkers 2018 per dag, week en maand

Minimumloon flexwerkers 2018 per dag, week en maand

Minimumloon flexwerkers 2018 per dag, week en maand Als je werkt heb je het recht om minimaal het minimumloon te ontvangen voor je arbeid. Het minimumloon wordt jaarlijks door de overheid vastgesteld. Op basis van je leeftijd kun je dan bekijken hoeveel je minimaal per dag, week en maand moet verdienen. Van 15 tot 23 loopt het bedrag steeds verder op. Tot 2014 gold het minimumloon niet voor flexwerkers maar inmiddels is dit wel het geval. Ook jongeren en volwassenen die werken onder een oproepcontract met voorovereenkomst, een nul-urencontract of een arbeidscontract met urengarantie hebben dus recht op het minimumloon.

Minimumloon flexwerkers

De definitie van een flexwerker

Een flexwerker is een werknemer met een flexibel arbeidscontract. Hieronder vallen bijvoorbeeld mensen die werken in een van de volgende arbeidsvormen:
  • Uitzendkracht
  • Gedetacheerde
  • Freelancer
  • Werknemer met een 0-urencontract
  • Payroller
  • Seizoensarbeider

Op deze werknemers is sinds 1998 de Wet flexibiliteit en zekerheid (Flexwet) van toepassing en ook vallen zijn onder een collectieve arbeidsovereenkomst (CAO). Flexwerkers hebben doorgaans een oproepcontract met voorovereenkomst, een nul-urencontract of een arbeidscontract met urengarantie. Een oproepcontract met voorovereenkomst is een contract waarbij niet verplicht bent werk aan te nemen als je wordt opgeroepen. Bij een nul-urencontract is dit wel verplicht en betaalt de werkgever voor het aantal gewerkte uren waarvan minimaal drie uur per oproep. In een arbeidscontract met urengarantie of min-maxcontract is een minimaal aantal uren opgenomen waarvoor je betaald krijgt.

Flexwerkers en het wettelijk minimumloon

Mensen die geen arbeidsovereenkomst hebben maar op basis van een opdrachtovereenkomst (ovo) werken vallen sinds 2014 ook onder het wettelijk minimumloon (Wml). In het verleden bleek het moeten betalen van het minimumloon voor werknemers nogal eens eenvoudig te omzeilen omdat het wettelijk minimumloon alleen van toepassing was op de opdrachtovereenkomst als het werk door één persoon werd verricht. Doordat dit vaak niet het geval was, was de wet voor veel werkgevers makkelijk te omzeilen. De eerder bestaande criteria dat er maximaal sprake dient te zijn van twee opdrachtgevers en dat de duur van de opdracht ten minst drie maanden moet zijn is ook afgeschaft. De tarieven zijn niet van toepassing op ZZP’ers.

De invoering van een minimumloon voor flexwerkers is voor deze groep niet alleen maar positief. Zo kan het nadelig uitpakken voor de oudere postbezorger en mensen die er een krantenwijk bij hebben. Voor deze werkzaamheden geldt normaal een standaardbedrag per bezorgd stuk. Wanneer zij niet meer per stuk maar per uur betaald moeten worden, wordt het voor werkgevers veel aantrekkelijker om zo jong mogelijke werknemers in te zetten. Dan treedt een zelfde dynamiek op als in de supermarkt: de oudere werknemer moet eruit om plaatst te maken voor (zeer) jonge werknemers waarvoor het minimumloon lager ligt.

Wat is de hoogte van het minimumloon in 2018?

In Nederland is het minimumloon gekoppeld aan leeftijd. De bedragen per 1 januari 2018 zijn als volgt:

LeeftijdStaffelingspercentageMaandloonWeekloonDagloon
15 jaar30%€ 473,40€ 109,25€ 21,85
16 jaar34,5%€ 544,40€ 125,65€ 25,13
17 jaar39,5%€ 623,30€ 143,85€ 28,77
18 jaar47,5%€ 749,55€ 172,95€ 34,59
19 jaar55%€ 867,90€ 200,30€ 40,06
20 jaar70%€ 1.104,60€ 254,90€ 50,98
21 jaar85%€ 1.341,30€ 309,55€ 61,91
22 jaar en ouder85%€ 1.578,00€ 364,15€ 72,83

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Minimumloon 2019 & minimumjeugdloon per 1 juli 2019Minimumloon 2019 & minimumjeugdloon per 1 juli 2019Het wettelijk minimumloon 2019 en minimumjeugdloon per juli 2019 zijn bekend en gelden tot 1 januari 2020. Daarmee weten…
Wettelijk minimumloon juli 2018- 2019: leeftijd gaat omlaagWettelijk minimumloon juli 2018- 2019: leeftijd gaat omlaagWie 21 jaar of ouder is heeft vanaf 1 juli 2019 recht op het volledige wettelijk minimumloon. De leeftijd van het wettel…
Uitkering: WW, AOW, ANW, WIA, WAO, Wajong 2017, 2018 en 2019Uitkering: WW, AOW, ANW, WIA, WAO, Wajong 2017, 2018 en 2019Twee keer per jaar op 1 januari en op 1 juli wordt het minimumloon verhoogd, dat betekent ook een stijging van uitkering…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pramit Marattha, Pixabay
  • www.rijksoverheid.nl/nieuws/2012/11/30/eerste-stap-verbetering-positie-flexwerkers.html
  • www.telegraaf.nl/binnenland/21943581/__Minimumloon_voor_flexwerkers__.html
  • https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/minimumloon/bedragen-minimumloon/bedragen-minimumloon-2018
  • http://www.salarisactueel.nl/nieuws/aanpassing-wettelijk-minimumloon-1-januari-2018

Reageer op het artikel "Minimumloon flexwerkers 2018 per dag, week en maand"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 23-02-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!