InfoNu.nl > Financieel > Geld > AOW partnertoeslag verdwijnt

AOW partnertoeslag verdwijnt

AOW partnertoeslag verdwijnt De AOW partnertoeslag (uitbetaald door de SVB) was voorheen bedoeld voor AOW-ers met een uitkering en een partner zonder uitkering. De partner mag niet teveel verdienen om hier gebruik van te kunnen maken. Alle mensen die na 1950 geboren zijn hebben vanaf 2015 minder recht meer op de AOW-partnertoeslag. Voor mensen die voor 1950 geboren zijn blijft deze wel bestaan. De afbouw gebeurt over een periode van 3 jaar. In 2018 moet de toeslag helemaal afgebouwd zijn. De afschaffing van de partnertoeslag betekent een inkomensverlies voor u en uw partner.

AOW-partnertoeslag 2016

De AOW staat voor Algemene Ouderdomswet. Deze wet is in 1956 ingetreden en omschrijft een verzekering voor iedereen die in Nederland woont of werkt. Ieder jaar dat u verzekerd bent bouwt u 2 procent AOW op (werkt u buiten Nederland dan bouwt u soms geen pensioen op). Deze gaat in op het moment dat de AOW-leeftijd is bereikt. In 2018 is de AOW-leeftijd 66 jaar en in 2023 is deze 67 jaar. Vanaf 2022 wordt de AOW-leeftijd gekoppeld aan de levensverwachting. Deze stijgt ieder jaar met gemiddeld 3 maanden. Het valt dus moeilijk te voorspellen hoe de AOW-leeftijd zich in de toekomst zal ontwikkelen.

Wanneer u alleen woont ontvangt u aan AOW 70 procent van het wettelijk minimumloon. Woont u samen dan krijgt u beiden 50 procent van het minimumloon met een totaal van 100 procent. Wanneer u de AOW-leeftijd heeft bereikt en uw partner nog niet, dan ontvangt u tot het jaar 2018 een toeslag: de AOW-partnertoeslag. Deze toeslag ontvangt u totdat uw partner de AOW-leeftijd bereikt heeft. De hoogte van de partnertoeslag bedraagt maximaal 50% van het minimumloon, afhankelijk van het inkomen van de partner.

Afbouwen van de toeslag

Sinds de crisis van 2008 wordt er flink bezuinigd. Het kabinet Rutte II (kabinet-Rutte-Asscher) heeft besloten dat er ook op de AOW-partnertoeslag bezuinigd moet worden. Sterker nog: deze zal helemaal komen te vervallen. Vanaf 2015 zou de toeslag in drie jaar tijd worden afgebouwd. Dit zou gelden voor de hoogste inkomens. In oktober 2013 is dit wetsvoorstel ingediend. In juni 2014 is dit afgekeurd. Er zal dus geen afbouw voor de hoogste inkomens plaatsvinden.

  • Wie vanaf 2015 AOW-gerechtigd wordt krijgt geen partnertoeslag meer.
  • Wie voor 2015 AOW-gerechtigd was en minder dan 46.000 inkomen heeft krijgt de normale partnertoeslag
  • Wie voor 2015 AOW-gerechtigd was en boven 46.000 inkomen heeft krijgt niet te maken met afbouw. De AOW-partnertoeslag komt vanaf 2015 te vervallen.

2013: wetsvoorstel

In 2013 is dit wetsvoorstel ingediend bij de tweede kamer. De tweede kamer moet dit bespreken en het er samen over eens worden. Dan gaat het wetsvoorstel naar de eerste kamer. De eerste kamer keurt dit wetsvoorstel af of goed. Veranderingen aanbrengen mogen ze niet. Wanneer het wetsvoorstel is goedgekeurd moet Koning Willem Alexander er nog zijn handtekening onder zetten. Dan pas is het wetsvoorstel ook een nieuwe aangenomen wet. De eerste kamer kan het wetsvoorstel ook afkeuren. Dan gaat het plan niet door of moet opnieuw bekeken worden. Op 1 april 2015 verdwijnt de AOW-partnertoeslag. Na 1 januari 2015 vervalt het nieuwe recht op partnertoeslag.

Daling van de koopkracht

AOW-ers met een jongere partner gaan deze regeling zeker in hun koopkracht merken. Gemiddeld krijgt 13 procent van de AOW-ers met deze afbouw te maken. De overige AOW-ers hebben óf een laag inkomen óf zijn na 2015 pas AOW-gerechtigd en hebben sowieso geen recht op de partnertoeslag. Gemiddeld zal een huishouden er met 3 tot 9 procent op achteruitgaan. Dit is mede afhankelijk van het inkomen van de jongere partner. AOW-gerechtigden die nog wel de partnertoeslag blijven ontvangen merken hier niet veel van. Toch kan er in de toekomst ook op een andere manier gekort worden. Streng bezuinigen lijkt voor het kabinet de enige manier om ons uit de crisis te trekken. In 2014 is er ook al op de AOW zelf gekort. Ondanks een jarenlange opbouw is er dus geen zekerheid in de toekomst wat men uiteindelijk gaat ontvangen. Om de toch al lage AOW op te vullen wordt er via veel werkgevers gespaard voor het pensioen. Hiermee wordt de AOW aangevuld. Dit maakt de voorziening voor de oude dag een stuk beter. Toch kan zelfs dit in de toekomst te weinig zijn. Zelf voor een pensioen sparen is iets dat steeds meer mensen proberen te doen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eenoudertoeslag studiebeurs 2019 - 2020: voorwaardenEenoudertoeslag studiebeurs 2019 - 2020: voorwaardenWie studeert en aanspraak kan maken op studiefinanciering heeft in het studiejaar 2019 - 2020 mogelijk recht op een extr…
AOW 2015 bedragen en leeftijd 2015AOW 2015 bedragen en leeftijd 2015De AOW 2015 (januari 2015 en juli 2015) is bekend plus uw vakantie-uitkering. Bruto en netto komen de bedragen hoger uit…
Partnertoeslag AOW omlaagPartnertoeslag AOW omlaagDe partnertoeslag verdwijnt en wordt per 1 januari 2015 verder beperkt en verdwijnt voor nieuwe aanvragen. De partnertoe…
Mag ik bijverdienen naast de AOW?Mag ik bijverdienen naast de AOW?Naast een WW-uitkering of een arbeidsongeschiktheidsuitkering mag u vaak niet ongestraft bijverdienen. Geldt dit ook voo…
Bronnen en referenties
  • http://wetten.overheid.nl/BWBR0002221/geldigheidsdatum_30-09-2013

Reageer op het artikel "AOW partnertoeslag verdwijnt"

Reacties

Gieneke (infoteur), 10-05-2014 14:35 #2
Mag ik mijn WW uitkering vervroegd vrijwillig beëindigen i.v.m. Partnertoeslag?
Ik wil gebruik maken van partnertoeslag, maar heb WW tot 2015.

Frouwke Keizer, 11-12-2013 12:23 #1
Tja wat stelen ze ons niet af stelletje graaiers zijn het zij hebben geen krimp zij hebben genoeg. Ze mogen van mij vvd en pvda eruit schoppen. Rovers zijn het mensen die al niets hebben ook nog dat kleine beetje afpakken en dan zeggen er is geen armoede schande!
Als dat niet zo is waarom zijn er dan voedselbanken en andere instanties waar mensen kunnen aan kloppen? Omdat het zo goed gaat in Nederland? Hou toch op.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 19-01-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 2
Schrijf mee!