InfoNu.nl > Financieel > Geld > Generatie Y en geld

Generatie Y en geld

Generatie Y en geld In de sociologie worden mensen die in de jaren '80 en '90 zijn geboren, als "Generatie Y" betiteld. Een andere naam voor hen is millennials . Generatie Y wordt in de media vaak vergeleken met de "babyboomers", doorgaans de ouders van Generatie Y. Onlangs verscheen een interessant artikel waarin 10 verschillen tussen "Generation Y" en "Baby Boomers" werden vermeld over hun omgang met geld. Het artikel had vooral betrekking op het Amerikaanse volk. Maar er is een aantal parallellen te trekken met mensen in Nederland.

Voor Generatie Y is geld slechts een stuk papier

De mentaliteit bij generatie Y is de volgende: geld komt en geld gaat. Je moet bovenal van het leven genieten. Je leeft immers maar één keer. Van de waarde van geld willen ze niet weten. Velen van hen hebben nooit echte financiële problemen gekend. Geld was immers altijd beschikbaar. Waarom zou je dan sparen? Op de een of andere manier geraak je wel aan geld.

In dat verband is een markante uitspraak van George Orwell interessant “Elke generatie verbeeldt zich intelligenter te zijn dan de voorgaande generatie en wijzer dan de generatie die erna komt”.

Generatie Y draagt duurdere schoenen

Een duidelijk fenomeen, dat vrijwel dagelijks in het staatbeeld valt waar te nemen. Merkschoenen van Adidas en Nike et cetera, zijn helemaal “in”. De schoenmode verandert elk seizoen en veel mensen hebben praktisch geen ruimte meer over in hun schoenenrek.

Generatie Y is minder snel bevredigd

Thuis zitten en niets doen is voor Generatie Y onvoorstelbaar. Ze zijn op zoek naar bevrediging op alle terreinen van het leven en geven daarvoor graag veel geld voor uit. Terwijl een gezellig weekend thuis zeer ontspannend is voor babyboomers, geldt dat voor Generatie Y als uitermate saai.

Generatie Y is spilziek bij het winkelen

Babyboomers zijn vaak op zoek naar kortingen en seizoenskoopjes, zodat ze geld kunnen besparen op hun boodschappen. Voor Generatie Y dat is geen thema. Ze gaan winkelen als ze daar zin in hebben. Winkelen is voor hen als een vrijetijdsbesteding die helpt tegen verveling. Ook bij ons willen velen van hen “Shopping Queens" worden om het vervolgens op Facebook te posten.

De definitie van een “cool weekend” is bij Generatie Y anders

Een “cool” weekend breng je tegenwoordig niet meer door in de stad waar je woont. Prijsvechters als Ryanair en concepten als "blind booking" hebben het mogelijk gemaakt om op het laatste moment een weekendje weg in Europa te plannen. Terwijl je saaie leeftijdsgenoten uitgaan in lokale uitgaansgelegenheden of genieten van de stadsparken, brengt de "coole" generatie Y-ers zijn weekend door in Barcelona en post meteen een foto uit de cocktailbar. Natuurlijk krijgt hij zijn 20 + likes. En natuurlijk zal de bankrekening snel leeg raken bij de financiering van dat soort weekenden, terwijl de vakantie vaak nog moet komen.

Weinig interesse in persoonlijke financiën

Ook schrijver van deze bijdrage behoort tot de generatie Y en neemt binnen zijn kennissenkring veel van bovengenoemde eigenschappen waar. Veel van diens leeftijdsgenoten hebben absoluut geen interesse in persoonlijke financiën. Geld sparen of beleggen, aandelen, obligaties, het zijn vreemde begrippen voor hen. Vaak ontbreekt bij hen enige financiële kennis. Hopelijk kan met deze bijdrage hun aandacht worden getrokken en komt de boodschap over. Omdat Generatie Y veel tijd op het internet doorbrengt, is het de belangrijkste doelgroep van dit artikel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jarmoluk, Pixabay
  • http://elitedaily.com/money/the-10-differences-between-baby-boomers-and-generation-y-when-it-comes-to-money/

Reageer op het artikel "Generatie Y en geld"

Infoteur: Ter-info
Laatste update: 14-11-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Geldsysteem
Schrijf mee!