InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wat betekent een AAA rating voor de economie van een land?

Wat betekent een AAA rating voor de economie van een land?

Wat betekent een AAA rating voor de economie van een land? Nederland heeft in augustus 2013 een AAA rating ontvangen maar vanaf het voorjaar van dat jaar wel met een negatieve outlook. Dit betekende dat we binnen 2 jaar afgewaardeerd zouden kunnen worden. Dit is niet gebeurd. Duitsland daarentegen heeft in 2013 ook de AAA rating maar met een positieve outlook. Welke betekenis moeten we hieraan toekennen? Wie kent de rating toe en wat is het belang hiervan?Als gevolg van positieve economische ontwikkelingen heeft Nederland ook in 2017 de AAA rating.

Wat is een kredietrating of obligatierating?

Bij een kredietrating gaat het om een oordeel wat gegeven wordt in de vorm van cijfers. Men beoordeelt of er problemen te verwachten zijn ten aanzien van betalingen die verschuldigd zijn. Banken kunnen een AAA status hebben maar ook de overheid die obligatieleningen uitgeeft wordt beoordeeld. Dit oordeel wordt ieder jaar herhaald. De betaling aan het ratingbureau wordt gedaan door de opdrachtgever, dus meestal degene die de obligaties uitgeeft. Bij het onderzoek wordt eerst gekeken naar de financiële positie van degene die de obligaties uitgeeft maar vervolgens ook naar de verstrekte garanties. Als de overheid staatsleningen uitgeeft dan zal vooral gekeken worden naar het totaal van de staatsschuld, de verwachtingen omtrent inflatie en het te volgen begrotingsbeleid. Voor beleggers is de rating van obligaties van uitermate groot belang omdat dit de mate van zekerheid biedt. Ook bedrijven vinden het belangrijk om een goede rating te verkrijgen en zij zullen deze dan ook altijd vermelden als er beleggingsproducten worden uitgegeven.

Wie kent de beoordeling toe?

De rating wordt toegekend door bedrijven die hierin zijn gespecialiseerd. Verschillende bureaus wordt om een rating gevraagd en het gevolg kan dan ook zijn dat er enige verschillen in de beoordeling optreden. Kredietbeoordelaars zijn het ook niet altijd met elkaar eens. We kennen bijvoorbeeld:
  • Standard & Poor
  • Fitch
  • Moody's Investors Service
  • Dominion (Deze laatste is bij ons minder bekend)

Nederlandse staatsleningen

De Nederlandse staatsleningen hebben al enige jaren een AAA status. Nederland krijgt echter thans een negatieve outlook. De oorzaken hiervoor zijn de zwakke huizenmarkt en de aanhoudende problemen in de financiële sector. De problemen met SNS hebben een negatieve invloed gehad op de beoordeling. De kredietcrisis heeft voor verschillende landen negatieve gevolgen gehad in de beoordeling. Zo raakte Frankrijk in november 2012 zijn AAA status kwijt maar Nederland behield deze. Voor Nederland gold echter wel dat ze in 2012 een negatieve outlook hadden en dat betekende dat men de kans liep om binnen twee jaar afgewaardeerd te worden. Een lagere kredietrating kan ertoe leiden dat een land méér rente moet gaan betalen op de kapitaalmarkt. Dit geldt ook voor banken. Bij een lagere status kost het méér geld om te lenen. Daarom kan men zeggen dat de invloed van een kredietbeoordelaar heel groot is.

Welke ratings kennen we?

De ratings lopen sterk uiteen. De hoogste beoordeling is de triple A of AAA status. De laagste status is D of Ca. Dit is zeer onbetrouwbaar aangezien de kans van een faillissement aanwezig is.
  • Uitzonderlijke kwaliteit geldt voor AAA status
  • Uitstekende kwaliteit geldt voor AA status
  • Goede kwaliteit is voor de A status
  • Aanvaardbare kwaliteit geldt voor de BB status
  • Speculatief geldt voor de B status en bij de C status spreken we van een gevaar op faillissement.

Globaal kennen we de volgende ratings:

Moody'sStandard & Poor Fitch
AAAAAAAAA
AA1AA+AA+
AA2AAAA
AA3AA-AA-
Baa1BBB+BBB+
Baa2BBBBBB
Baa3BBB-BBB-
CAA1CC+CC

Welke landen hebben een AAA status?

Alleen Nederland, Duitsland, Denemarken, Zweden en Finland hebben nog de AAA status. De overige EU lidstaten hebben allemaal een lagere status waarbij Griekenland lange tijd de laagste status had van CC (junkstatus). Inmiddels werd aan Griekenland een hogere status toegewezen in de B categorie. Ook Groot Brittannië werd in april 2013 afgewaardeerd. De belangrijkste reden hiervoor is het oplopen van de staatsschuld. De rating is nu AA+ met positieve outlook. Zo heeft België de AA status maar wel met een positieve outlook. Spanje zit in de BBB categorie maar heeft wel een negatieve outlook. Vanaf 2017 werd Spanje beoordeeld met A-. Soms blijken omstandigheden erg snel te kunnen veranderen en dient een rating snel aangepast te worden. Dit gebeurt echter niet altijd.

Europees kredietbureau

Binnen de Europese Unie wordt gepleit voor een Europees kredietbureau. In ieder geval dienen er Europese toezichthouders te worden aangesteld. Ook zijn er wel voorstellen gedaan om bedrijven en banken te verplichten iedere paar jaar te wisselen van kredietbeoordelaar. In 2012 kwam de Duitse zakenman Roland Berger met het idee om een Europees kredietbureau op te richten als tegenhanger van de bestaande rating bureaus. Dit was vooral naar aanleiding van de afwaardering van Frankrijk waar men het binnen Europa niet over eens was.

Herstel van economie en AAA rating in 2017

Nederland behoudt ook in 2015 en 2016 haar AAA rating. Het vertrouwen van consumenten stijgt en ook de prijzen van huizen beginnen weer te stijgen. Spanje heeft op dit moment een rating van A-. De vooruitzichten zijn goed. Als gevolg van de positieve ontwikkelingen in de Nederlandse economie heeft Nederland haar volledige AAA status ook in 2017 behouden. Nederlandse outlook staat op stabiel volgens Fitch.
Gerelateerde artikelen
Houd de kredietbeoordelaars maar in de gatenHoud de kredietbeoordelaars maar in de gatenDe kredietbeoordelaars, de krediet rating agencies en rating bureaus als Standard & Poors, Moody's en Fitch dreigden de…
Toekennen van ratings op de beursToekennen van ratings op de beursRatingbureaus kennen een rating toe aan bedrijven en financiële instellingen. Hierbij wordt de kredietwaardigheid van he…
Rusland: koop en verkoop van Russische staatsobligatiesRusland: koop en verkoop van Russische staatsobligatiesDe Russische staatsobligaties zijn een zeer interessante belegging voor buitenlandse beleggers. In de toekomst wordt het…
Turkije: het kopen en verkopen van Turkse staatsobligatiesTurkije: het kopen en verkopen van Turkse staatsobligatiesTurkse staatsobligaties zijn erg in trek. Er kan goed geld worden verdiend met het kopen en verkopen van Turkse obligati…
ELO-rating voor schakersELO-rating voor schakersDe ELO-rating is een getal dat de speelsterkte van een schaker aangeeft. Op basis van de ELO-rating van twee spelers kan…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Nu.nl
  • Wikifin België
  • Elsevier
  • http://www.volkskrant.nl/economie/fitch-vertrouwen-in-economie-nederland-houdt-aaa-rating~a3826686/

Reageer op het artikel "Wat betekent een AAA rating voor de economie van een land?"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 06-02-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!