Overstappen: een nieuwe betaalrekening zonder voorwaarden

Overstappen: een nieuwe betaalrekening zonder voorwaarden U wilt in 2020 overstappen van bank, een nieuwe betaalrekening en spaarrekening bij een andere bank dan u gewend bent. U kunt kijken bij een andere grootbank maar ook bij de relatief nieuwe banken. Dat zijn vaak kleinere banken met betere voorwaarden en mogelijk een mooie spaarrente. Overstappen naar de bank die u wel serieus neemt dus. Een hogere spaarrente vindt u veelal bij banken als Nibc Direct, Knab, Lloyds Nederland, Centraal Beheer Achmea en Nationale Nederlanden.

Overstappen en veranderen van bank

De grote banken en de spaarrente

De zogenaamde grootbanken klagen al jaren over de kosten die ze moeten maken voor het onderhouden van een betaalrekening. Die betaalrekening zou de bank alleen maar geld kosten. Kosten die door de consument betaald moeten worden. Dat diezelfde consumenten ook allerlei andere producten afnemen, waarop wel winst wordt gemaakt wordt dan eenvoudigweg vergeten. Ook de lage rente die men op een spaarrekening bij een grote bank ontvangt, wordt vergeten. Banken verdienen echter vooral goed aan de verzekeringen, hypotheken, leningen en spaarrekeningen. En dan is het niet raar dat u ook graag de hoogste spaarrente op uw spaargeld wilt hebben. Maar er zijn ook andere banken bijgekomen waar u een betaalrekening of spaarrekening kunt afsluiten zonder voorwaarden en hoge kosten. Bij die banken betaalt u geen negatieve spaarrente.

Welke andere banken zijn er dan?

Er zijn verscheidene relatieve nieuwkomers die laten zien dat het wel degelijk anders kan. Denk aan de van oorsprong Belgische bank Argenta, Nationale Nederlanden, Centraal Beheer Achmea de Triodos Bank (oktober 2020):
  • Argenta biedt een goede spaarrekening, een kosteloze betaalrekening met gratis pasje en een creditrente bij een het positief saldo.
  • Ook de Triodos Bank en ASN bieden een betaalrekening aan met naar keuze een betaalpas, maar zijn niet gratis. Internet bankieren en maandelijkse rekeningafschriften zijn er gratis. Tot slot staan de Triodos Bank en de ASN Bank bekend als investeerders in duurzaam bankieren.
  • NIBC biedt pas vanuit Den Haag meerdere spaarprodukten aan waaronder een internetspaarrekening en termijndeposito's.
  • Centraal Beheer heeft de renteplus rekening. U kunt kosteloos altijd bij uw geld en krijgt u een mooie rente.

Online sparen, wat kost dat

Online een spaarrekening openen is bijna altijd gratis en daardoor zeer aantrekkelijk. U houdt online het overzicht en kunt eenvoudig overstappen zodra u dat wilt. Denk aan:
  • Leaseplanbank;
  • Nibc Direct;
  • ASR;
  • Nationale Nederlanden;
  • Centraal Beheer.
  • Lloyds bank.

De hoogste spaarrente, waar vind ik die?

De hoogste spaarrente vindt u niet bij de grote banken maar bij de middelgrote banken. Banken zoals NIBC Direct, Lloyds of Leaseplanbank. Bekijk altijd een actueel overzicht met de hoogste rente op sparen.

Slot

U vraagt zich af wanneer de wal het schip zal keren. Wanneer zullen grote banken zoals ABN AMRO, Rabobank en ING zich gaan aanpassen aan de nieuwkomers in plaats van andersom. De keuze is aan de consument, die kan altijd overstappen naar een nieuwkomer en kiezen voor een betaalrekening zonder voorwaarden en gedoe. Nog steeds lijken banken in het algemeen volgens de Consumentenbond nauwelijks mee te werken bij een overstap naar een andere bank, maar u laat zich daardoor toch niet uit het veld slaan. Voor een spaarrekening kunt u via internet bovendien uiterst eenvoudig overstappen. Daar hebt u geen medewerking van uw bank voor nodig. Online is een dergelijke spaarrekening bij de concurrent zo geopend.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Overstappen: een nieuwe betaalrekening zonder voorwaarden"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 12-10-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Hoogste spaarrente 2020
Schrijf mee!