InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geld: zegen of vloek? De visie van rebbe M.M. Schneerson

Geld: zegen of vloek? De visie van rebbe M.M. Schneerson

Geld: zegen of vloek? De visie van rebbe M.M. Schneerson Geld is energie van de ziel, het vertegenwoordigt de energie van het leven zelf; afhankelijk van hoe je het gebruikt, kan het je bevrijden of verslaven. De meeste mensen meten hun eigenwaarde aan hun banksaldo. Het groter het is, hoe beter ze zichzelf voelen. Omdat we veel energie in het verdienen van geld stoppen, vertegenwoordigt het de energie van het leven. Maar hoe moet je je geld gebruiken om er echt beter van te worden? De visie van rebbe M.M. Schneerson.

Is geld een vloek of een zegen?

Sommige mensen voelen dat zij alleen verantwoordelijk zijn voor hun succes, dat hun intelligentie en vaardigheden dat doen. Dit is de serieuze uitdaging van rijkdom: om niet je eigen ego te misleiden maar te bedenken dat het God is die ons kracht geeft zo rijk te worden. Liefdadigheid is één van de simpelste toch meest diepzinnige manier om de materiële wereld te helpen beschaven en samen te komen tot je medemens en tot God.

Dit wil niet zeggen dat je succes niet het resultaat is van je inspanningen; natuurlijk is het dat. En je moet al het mogelijke doen om succes te hebben, niet achterover leunen en wachten tot het geld naar je toekomt. Maar je moet erkennen dat het Gods zegen is, en niet je eigen inspanning alleen dat rijkdom schept.

Geld kan een vloek zijn. Geld kan een reden voor bezorgdheid zijn, ongeacht hoeveel je hebt. Je weet nooit zeker of je het allemaal weer zal kwijt raken. Wanneer je het in perspectief ziet en erkent waarom het aan je gegeven was, wordt het een zegen in plaats van een vloek. En door je rijkdom te gebruiken voor liefdadigheid en filantropische doeleinden krijgt je geld eeuwigheidswaarde.

Hoe wordt het geven van geld aan liefdadigheid een zegen?

De kracht van liefdadigheid staat je niet toe in de modder van je eigenbelang weg te zinken. Handelingen van goedheid en vriendelijkheid zijn deugdzaam, maar het geven van geld is de belangrijkste manier op je ziel te verheffen, want het betekent een stukje van alles dat je hebt weggeven, je mogelijkheden, je pogingen, je ambities, je medeleven. Wanneer we erkennen dat Gods zegen de uiterste bron van rijkdom is, wordt liefdadigheid de wijste investering die er is.

De sleutel tot liefdadigheid ligt in het begrijpen dat het niet alleen een geschenk is voor de ontvanger, maar ook voor de gever. De noodzaak liefdadig te zijn is één van de meest fundamentele menselijk noodzaken; net zoals we voedsel nodig hebben, bescherming en liefde, moeten we delen wat aan ons is gegeven. Als een rijke persoon arrogant schenkt en denkt dat hij een gunst verleent, dan vergist hij zich. De gunst wordt aan hem verleend. "Meer dan de rijke doet voor de arme, doet de arme voor de rijke," zeggen de joodse bronnen.

Als ik weggeef, blijft er dan niet minder voor me over?

Vanuit een puur zakelijk perspectief kan men beargumenteren dat liefdadigheid iemands financiële bronnen vermindert. Maar wanneer we erkennen dat Gods zegen de uiterste bron van rijkdom is, wordt liefdadigheid de wijste beslissing die er is. Als iemand financiële moeilijkheden heeft, moet hij zijn bedrag voor liefdadigheid juist verhogen om meer van Gods zegen te krijgen. Zoals de joodse bronnen vermelden: "Geef voor liefdadigheid, zodat je rijk wordt." Liefdadigheid opent nieuwe kanalen van bovenaf.

Het is de oproep aan onze generatie om liefdadigheid te bevorderen. We moeten allemaal geïnspireerd worden -en anderen inspireren- om liefdadigheid een regelmatig deel van onze levens te laten zijn.

Er zijn vele manieren om liefdadigheid te bevorderen.
  • Plaats een liefdadigheidsdoosje op verschillende plekken in je huis, in je kantoor, in je auto.
  • Leer kinderen geld en tijd te geven aan anderen.
  • Scholen moeten generositeit ontwikkelen door het geven van geld en goederen aan hun studenten die het kunnen doorgeven aan degenen die in nood zitten. Bedrijven moeten hetzelfde doen voor werknemers.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Chabad-Lubavitcher Chassidisch JodendomChabad-Lubavitcher Chassidisch JodendomDe Chabad-Lubavitch is een filosofie, een beweging en een organisatie. Het wordt beschouwd als de meest dynamische krach…
De kaarsen bij de sjabbatsmaaltijdvieringDe kaarsen bij de sjabbatsmaaltijdvieringKaarsen spelen een belangrijke rol bij de viering van de sjabbatsmaaltijd. Het is de plicht van de vrouw om de kaarsen t…
Boekrecensie: Tsedaka - rabbijn R. EversrecensieBoekrecensie: Tsedaka - rabbijn R. EversIn Tsedaka, het bijbelse tiende, (1993), behandelt rabbijn Raphael Evers de theoretische achtergronden en praktische toe…
Birkat HaChama: God prijzen voor de zonBirkat HaChama: God prijzen voor de zonElke 28 jaar wordt God geprezen voor de schepping van de zon die het leven op aarde mogelijk maakt. In de Talmoed (Brach…
Bronnen en referenties
  • Rebbe Menachem Mendel Schneerson (Chabad chassidische jood)

Reageer op het artikel "Geld: zegen of vloek? De visie van rebbe M.M. Schneerson"

Reactie

Judithm, 04-12-2007 17:14 #1
Heel mooi artikel!

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Geldkwesties
Reacties: 1
Schrijf mee!