InfoNu.nl > Financieel > Geld > Bank failliet: het verschil tussen bail-in en bail-out

Bank failliet: het verschil tussen bail-in en bail-out

Bank failliet: het verschil tussen bail-in en bail-out Op onopvallende tijdstippen zoals weekends, of de dagen net voor een vakantie, worden er wel eens ingrijpende beslissingen genomen. Beslissingen die voor veel kritiek zouden zorgen als er teveel aandacht aan werd geschonken. Zo ook met de beslissing van de Ministers van Financiën van de Europese Unie eind juni 2013 om in de toekomst failliete banken te redden met een zogenaamde bail-in. Hierbij is je spaargeld niet meer 100 % veilig. Wat is het verschil tussen een bail-in en een bail-out? En welke voordelen en nadelen zijn er aan verbonden?

Spaargeld in Cyprus

In het voorjaar van 2013 dreigde het failliet van de grootste banken van Cyprus de ondergang van het hele land met zich mee te brengen. Maar om dit vermijden kreeg Cyprus financiële hulp vanuit Europa. Voorwaarde was wel dat ook spaarders een deel van hun spaargeld zouden moeten opofferen. Hoewel de voorzitter van de Eurogroep Jeroen Dysselbloem toen verzekerde dat het hier niet om een “template” of blauwdruk zou gaan, lijken de zaken toch die richting uit te gaan.

Bank failliet: spaargeld niet meer veilig?

Eind juni 2013 kwamen de ministers van financiën van de Europese Unie tot een akkoord wat betreft nieuwe regelgeving voor de redding van failliete banken. Volgens deze regels zullen in de toekomst ingrijpende maatregelen genomen worden om failliete banken te redden. Europese lidstaten worden op die manier gedwongen om eerst obligatiehouders en aandeelhouders verliezen te laten nemen, gevolgd door spaarders met een deposito van meer dan 100.000 euro. Zij zullen dus een deel van hun spaargeld verliezen bij een failliet van hun bank.

Wat is het verschil tussen bail-out en bail-in?

Bail-in

De zonet vermelde regels waarbij een bank in de eerste plaats gered wordt met haar aandeelhouders, obligatiehouders en spaarders met meer dan 100.000 euro, wordt ook wel een bail-in of “inkoop” genoemd. De met ondergang bedreigde bank wordt dus van binnenuit gered. Pas als deze middelen uitgeput zijn, kan een beroep gedaan worden op de bijdrage van de staat, en dus de belastingbetaler. Deze regelgeving kent veel kritiek omdat ze door velen beschouwd wordt als een verdoken inflatie: door je spaargeld te taxeren kan de overheid de waarde van je spaargeld simpelweg verminderen. Sommigen beschouwen deze vorm van belastingheffing zelfs als simpele confiscatie.

Bail-out

Een bail-out is daarentegen een redding van een failliete bank op de klassieke wijze, zoals bij de financiële crisis in 2008. Toen werden zowat overal in Europa failliete banken meteen gered met geld van de staat, dit wil zeggen de belastingbetaler. In Nederland en België kennen we de voorbeelden van ABN-Amro, ING, Fortis, Dexia en KBC. Nog niet zo lang geleden werd de SNS op dezelfde manier gered. In dit geval wordt een bank dus van buitenuit gered, terwijl aandeelhouders en obligatiehouders voorlopig buiten schot blijven.

Bail-in: voordelen en nadelen

Belastingbetaler wordt gespaard

Deze redding van de banken met geld van de belastingbetaler leidde ertoe dat veel Europese landen de schulden gingen opstapelen en er een schuldencrisis ontstond, die zijn hoogtepunt kende in Griekenland en Cyprus. De klassieke bail-out werd voor de politici stilaan moeilijker om aan het publiek te verkopen, vooral omdat er zich in Europa een Noord-Zuid-tegenstelling ontwikkelde. Hierbij ontstond er meer en meer tegenzin bij de bevolking van de noordelijke landen om de in moeilijkheden verkerende zuidelijke landen financieel bij te springen. Daarom lijkt de bail-in beter geschikt, omdat op die manier de belastingbetaler gespaard wordt.

Europese depositogarantie: veilig?

Anderzijds lijkt er een keerpunt te zijn gekomen als het aankomt op het heilige huisje van de spaardeposito's. Wie dacht dat al zijn spaargeld veilig was bij de bank, heeft het dus bij het verkeerde eind. Deposito's boven de 100.000 euro kunnen zonder verpinken geconfisceerd worden als de bank in de problemen komt. Sommigen houden hun hart al vast voor de Europese depositogarantie tot 100.000 euro spaargeld, want wie zegt dat die gegarandeerd blijft? Politici kunnen regeltjes immers altijd weer opnieuw veranderen als het hen uitkomt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe beschermt u uw spaargeld bij faillissement bank?Hoe beschermt u uw spaargeld bij faillissement bank?Is uw spaargeld veilig bij een bank? Neen. Bij een faillissement van de bank zijn uw spaargeld en beleggingen slechts vo…
Hoe weet je of je spaarbank betrouwbaar en veilig is? TipsHoe weet je of je spaarbank betrouwbaar en veilig is? TipsVeel mensen vragen zich af of hun spaarcenten wel veilig zijn bij hun bank. Is je spaarbank betrouwbaar? Echt zeker van…
Spaargarantie depositogarantiestelsel omlaag (spaargeld)?Spaargarantie depositogarantiestelsel omlaag (spaargeld)?Depositogarantiestelsel, wat gaat er gebeuren met de spaargarantie in 2018? Het depositogarantiestelsel regelt de spaarg…
Spaargeld veilig stellen: spaargeld 2017 en 2018Spaargeld veilig stellen: spaargeld 2017 en 2018Uw spaargeld in 2017 en 2018, is het veilig? Een faillissement van uw bank en de redding van een bank hebben directe gev…
Hoe veilig is je geld nog in polissen en pensioenen?Hoe veilig is je geld nog in polissen en pensioenen?Na de DSB affaire en de Ice Save kwestie weten mensen tegenwoordig heel goed dat geld dat op een bank staat niet altijd…
Bronnen en referenties
  • http://www.beurs.com/2013/06/24/dit-is-waarom-bail-ins-wet-zijn-geworden/25627
  • http://www.beurs.nl/nieuws/buitenland/3201144/update-europees-akkoord-over-bail-in-regels-omvallende-banken (bronnen geraadpleegd op 20/05/2016).

Reageer op het artikel "Bank failliet: het verschil tussen bail-in en bail-out"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 20-05-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Bank failliet
Schrijf mee!