InfoNu.nl > Financieel > Geld > Moet ik belasting betalen over hypotheekvrij huis?

Moet ik belasting betalen over hypotheekvrij huis?

Moet ik belasting betalen over hypotheekvrij huis? Onterecht wordt vaak gedacht dat het aflossen van de hypotheek onverstandig is in verband met een belastingheffing over de overwaarde van het huis. Aan de andere kant is het niet ondenkbaar dat overwaarde in de toekomst geld gaat kosten. De laatste jaren in onze verzorgingsstaat langzaam aan het aftakelen. Steeds meer sociale voorzieningen worden beperkt en wij worden steeds meer op ons zelf aangewezen. De kosten van de zorg gaat een steeds groter probleem vormen. Sinds 1 januari 2013 moeten mensen die worden opgenomen in een AWBZ-instelling nu ook een eigen bijdrage gaan betalen afhankelijk van het vermogen. De hoogte van de eigen bijdrage was al afhankelijk van het inkomen, nieuw is een extra eigen bijdrage afhankelijk van het spaargeld. Bij een vermogen meer dan 21.139 moet er 8% eigen bijdrage worden voldaan over het meerdere. De overwaarde in een eigen woning heeft nu nog financiële gevolgen voor de eigenaar van het huis, maar wat gaat de toekomst ons bieden?

Overwaarde gebruiken om zorgkosten te betalen

In de zomer van 2012 heeft econoom Lans Bovenberg aangegeven dat de zorgkosten in de toekomst niet meer grotendeels te dragen zijn door de overheid. Een optie was volgens hem om ouderen de zorg te laten betalen uit de overwaarde in hun huizen. Uiteraard zal een dergelijk plan niet zomaar uitvoerbaar zijn. Hoe moet verantwoord worden dat huurders geen overwaarde tot hun beschikking hebben?

Overwaarde opeten in de bijstand?

Op het moment dat u uw baan verliest hebt u in de meeste gevallen recht op een WW-uitkering. Na deze uitkeringsperiode komt u eventueel in de bijstand terecht. In hoeverre u recht hebt op bijstand, is afhankelijk van de hoogte van uw spaargeld en van de hoogte van de overwaarde in uw huis. Bij een overwaarde van meer dan 48.900,00 kan een bijstandsuitkering verstrekt worden in de vorm van een lening. Er wordt dus eigenlijk een uitkering verstrekt die zorgt voor een schuld die de overwaarde op het huis verlaagd. Deze toets zal niet plaatsvinden bij een WW-uitkering. Dit is namelijk een verzekering waar u premie voor hebt betaald.

Moet u belasting betalen over de overwaarde in uw huis?

Zolang uw huis niet verkocht is kan er nog geen sprake zijn van een overwaarde. U weet namelijk niet voor welk bedrag u het huis kunt verkopen. Zolang de eigen woning niet verkocht is, hoeft u geen belasting te betalen over de waarde van het huis minus de hypotheek. Op het moment dat het huis verkocht is, wordt de gerealiseerde overwaarde gezien als een vermogen. De gerealiseerde overwaarde wordt gelijkgesteld met spaargeld. Er geldt een vrijstelling van 21.139 (2013) over het meerdere moet u 1,2% belasting betalen. Indien het een tweede woning betreft, moet u de belasting betalen over de waarde van het huis.

Belasting betalen als er geen hypotheek meer op het huis zit?

De eigen woning zit in box 1 van ons belastingstelsel. Hierdoor hoeft er geen belasting te worden voldaan over de overwaarde. Uitgaande van de huidige fiscale wetgeving heeft het hebben van een overwaarde geen fiscale consequenties. U wordt dus niet gestraft voor het bezitten van een eigen woning die vrij van hypotheek is. Niemand weet wat de toekomst gaat bieden, maar het lijkt ook niet voor de hand te liggen dat de belastingwetgeving volledig omgegooid gaat worden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3293143/2012/07/28/Betaal-je-zorg-verkoop-je-huis.dhtml

Reageer op het artikel "Moet ik belasting betalen over hypotheekvrij huis?"

Infoteur: Juul
Laatste update: 17-03-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!