InfoNu.nl > Financieel > Geld > "Geld slaapt nooit": wat betekent deze uitdrukking?

"Geld slaapt nooit": wat betekent deze uitdrukking?

"Geld slaapt nooit": wat betekent deze uitdrukking? "Geld mag niet slapen": het is een vaak gehoord gezegde dat gebaseerd is op het Engelse "Money never sleeps". Behalve de titel van een film van Oliver Stone is dit ook een veelvuldig gebruikte basisidee in de financiële wereld. Beleggers en investeerders vinden dat geld moet bewegen want als het stilstaat, dan kan het snel in waarde verliezen, denk bijvoorbeeld aan de inflatie. Het tegenovergestelde van geld laten slapen is rijk worden door je geld voor je te laten werken. In dat geval word je zelf "al slapend rijk". Wat betekent de uitdrukking "Geld slaapt nooit" precies en wat wordt ermee bedoeld?

Uitdrukking: "Geld slaapt nooit"

Geld maakt een belangrijk deel uit van ons dagelijks leven en de samenleving waarin we functioneren. We hebben het nodig om meteen goederen mee te kopen of we sparen het op om het later te gebruiken. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er in de loop der tijden heelwat uitdrukkingen en gezegden zijn ontstaan die betrekking hebben op geld. Een daarvan is het gezegde dat geld nooit slaapt, of nooit mag slapen, gebaseerd op de Engelse uitdrukking: Money never sleeps.

Film: "Money never sleeps"

De uitdrukking Money never sleeps is een erg bekende uitdrukking in de Engelstalige financiële wereld. Oliver Stone maakte zelfs een film met de titel: "Wall Street: Money never sleeps". Die film is gebaseerd op de financiële crisis van 2008, die het eindpunt inluidde van een nogal grenzeloos tijdperk van geld verdienen, investeren, en effecten verhandelen op de Amerikaanse beurzen. De crisis van 2008 maakte duidelijk dat het blijven verzinnen van financiële producten en er astronomische winsten op maken niet oneindig was. Tot aan de crisis trokken traders de idee dat geld altijd moet voortbewegen haast tot in het oneindige door.

Geld laten slapen

Beleggers gaan ervan uit dat geld niet mag slapen of stilstaan, want dan lijd je verlies. Als je geld aan de kant houdt, dan levert het niets op en vermindert je kapitaal feitelijk in waarde. Daarom wil men het investeren in aandelen om van dividend te kunnen genieten, of om het aandeel later tegen een hogere koers dan de aankoopkoers te kunnen verkopen. Laag kopen, en hoog verkopen is het klassieke advies voor de belegger. Wie zijn geld aan de kant houdt, loopt dus potentiële inkomsten mis.

Spaargeld en inflatie

De idee dat geld niet mag slapen kan je in verband brengen met de spaarrekening. Elke spaarder gaat op zoek naar de hoogste spaarrente om zijn geld zoveel mogelijk te laten opbrengen. Spaargeld staat in feite stil in vergelijking met geld dat geïnvesteerd wordt in aandelen, maar kan toch een bescheiden opbrengst hebben. Ook al geniet je van een relatief lage spaarrente, toch zit je spaargeld niet helemaal stil als je een interessante spaarrekening hebt. Toch is het opletten dat het inflatiepercentage niet hoger is dan de interest op je spaarrekening, want dan slaapt je geld natuurlijk wel.

Geld niet laten slapen

Inkomsten

Professionele investeerders of financiële guru's hoor je vaak vertellen dat je niet voor geld moet werken, maar dat je je geld voor jou moet laten werken. Ze gaan hierbij uit van de basisidee dat geld niet mag slapen: wat je investeert, moet iets voor je opleveren. Als je investeert in vastgoed, zorg dan dat je een passief inkomen kan halen uit huuropbrengsten. Als je investeert in een eigen zaak, kijk dan of de zaak je een meerwaarde kan opleveren waardoor je je inkomsten kan verhogen.

Slapend rijk worden

Geld verdienen kan door hard te werken, maar dus ook door slim te investeren en je geld voor jou te laten werken. Doordat geld in dat geval niet slaapt, kan je zelf wel geld verdienen als je slaapt. Dit komt erop neer dat je inkomsten 24 uur door lopen ook al doe je er niet rechtstreeks iets voor. Wie inkomsten binnenhaalt van een website of van auteursrechten, kan op die manier tot in het oneindige blijven genieten van eenmalige inspanningen. Denk bijvoorbeeld aan de schrijver van een hit, die inkomsten door royalties ontvangt telkens dat muzieknummer gebruikt wordt. Dit is dus een manier om slapend rijk te worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.clear-writing.com/2011/10/money-never-sleeps/
  • http://www.financialsamurai.com/2011/12/19/money-never-sleeps-so-why-should-you/ (bronnen geraadpleegd op 27/01/2016).

Reageer op het artikel ""Geld slaapt nooit": wat betekent deze uitdrukking?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 17-10-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Rijk worden
Schrijf mee!