InfoNu.nl > Financieel > Geld > Hoogte en uitbetalingsdata vakantiegeld 2014

Hoogte en uitbetalingsdata vakantiegeld 2014

Hoogte en uitbetalingsdata vakantiegeld 2014 Vakantiegeld is een verplichte jaarlijkse toelage, waar iedere werknemer recht op heeft. De uitbetalingsdatum van het vakantiegeld in de maand mei. Ook wanneer inkomsten worden verwerft vanuit een uitkering, bijvoorbeeld Wajong, AOW, WAO, heeft men recht op vakantiegeld. Ondanks dat vakantiegeld oorspronkelijk bedoeld is om de extra kosten omtrent de vakantie te dekken, is uit een enquête gebleken dat maar 50% van de ondervraagde ruim 600 Nederlanders van plan is het vakantiegeld ook daadwerkelijk uit te geven aan vakantie.

Hoogte vakantiegeld 2014

De hoogte van het vakantiegeld 2014 is in Nederland wettelijk vastgesteld op minimaal 8% van het bruto salaris. De hoogte van het vakantiegeld bedraagt dan minimaal 8% van het bruto salaris over de periode 1 juni van het afgelopen jaar tot 1 juni van het huidige jaar. Wanneer u een deel van het jaar in dienst bent, ontvangt u alleen over dat deel vakantiegeld. Stel u werkt en u bent past sinds drie maanden in dienst, dan ontvangt u over deze drie maanden vakantiegeld.

Uitbetalingsdatum vakantiegeld 2014

Vakantiegeld of ook wel vakantietoeslag genoemd, wordt door de meeste werkgevers en uitkeringsinstanties in de maand mei uitbetaald. De uiterlijke uitbetalingsdatum voor het vakantiegeld 2014 is 30 juni 2014. Wanneer men eerder dan de maand juni een vakantie gepland heeft is het in enkele gevallen mogelijk om een voorschot op het vakantiegeld te ontvangen.

Uitbetalingsdatum vakantiegeld wajong, aow en overige uitkeringsinstanties

UitkeringUitbetalingsdatum vakantiegeld 2014
AOW23 mei 2014
Wajong23 mei 2014
WW16 mei 2014
WAO23 mei 2014
BijstandMeestal wordt het vakantiegeld uitbetaald in de maand juni tegelijkertijd met de maandelijkse betaling. De exacte uitbetalingsdatum is afhankelijk van de gemeente die de betaling verricht

Wat kan ik doen wanneer ik mijn vakantiegeld te laat ontvang?

Een werkgever is wettelijk verplicht het verschuldigde vakantiegeld over te maken voor 30 juni 2014. Wanneer een werkgever niet aan deze eis heeft voldaan, kunt u een verhoging van het vakantiegeld eisen. Deze verhoging kan oplopen tot maar liefst 50% van het officiële bedrag waar men recht op had.

Moet ik mijn vakantiegeld besteden aan een vakantie?

Vakantiegeld is oorspronkelijk bedoeld om de extra kosten rondom een vakantie te dekken. Echter kiezen velen ervoor om het extraatje in de maand mei of juni voor andere doeleinden te gebruiken. Mede door de financiële crisis gaat naar verwachting 50% van alle Nederlanders in 2014 hun vakantiegeld aan iets anders besteden dan aan een vakantie.

Uit een enquête onder ruim 600 ondervraagde Nederlanders is de volgende verdeling gebleken. Van de ondervraagden geeft 50% aan dat zij hun vakantiegeld gebruiken om schulden af te betalen of voor een extra buffer op hun spaarrekening. Ook verbouwingen aan het huis blijkt een geliefd doel voor het besteden van het vakantiegeld.
Gerelateerde artikelen
Vakantiegeld; wat is dit en wanneer krijg je het?Vakantiegeld; wat is dit en wanneer krijg je het?In de vijfde à zesde is het weer zover, dan wordt samen met je salaris ook weer je vakantiegeld gestort. Velen kijken hi…
Vakantiegeld uitbetalen, hoeveel krijg ik?Vakantiegeld uitbetalen, hoeveel krijg ik?Hoeveel vakantiegeld je krijgt hangt af van je brutoloon. Het vakantiegeld bedraagt 8% van het brutoloon. Daarna moet je…
Vakantiegeld is een deel van het loonWerknemers hebben een wettelijk recht op vakantiegeld. U hebt recht op minimaal 8 procent van het loon. Meer mag, minder…
Besteding vakantiegeldBesteding vakantiegeldJaarlijks in mei volgt de uitkering van het vakantiegeld. Het bedraagt over het algemeen 8% van het bruto jaarinkomen.
Banken en belasting willen uw vakantiegeld 2017 en 2018Banken en belasting willen uw vakantiegeld 2017 en 2018In de maand mei krijgt u in 2017 en 2018 uw vakantiegeld, vakantie uitkering en vakantietoeslag extra uitbetaald. Hoevee…
Bronnen en referenties
  • www.ad.nl
  • www.telegraaf.nl
  • www.uwv.nl

Reageer op het artikel "Hoogte en uitbetalingsdata vakantiegeld 2014"

Reactie

Kemal, 23-05-2013 12:47 #1
Vacantie geld te weinig gekregen, al het geld naar griekenland, onze geld de regering moet eerst naar ons vragen, welke gek geeft naar dat land heel gek, wy moeten hard werken en zy moeten van ons geld maar op vreten, nederland word eens wakker. Reactie infoteur, 09-08-2013
Vakantiegeld te weinig gekregen? Wat bedoelt u daarmee? Het vakantiepercentage 8% staat toch vast?

TekstSchrijverT

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 08-09-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!