InfoNu.nl > Financieel > Geld > Schenkingsbelasting 2015: tarieven en vrijstellingen

Schenkingsbelasting 2015: tarieven en vrijstellingen

Schenkingsbelasting 2015: tarieven en vrijstellingen Wanneer je een schenking ontvangt in de vorm van een geldbedrag, dan moet je hierover schenkingsbelasting afdragen. Naast geld kan een schenking ook uit goederen bestaan, waarop hetzelfde principe van toepassing is. Ook kan het zijn dat iemand je iets verkoopt onder de marktprijs, waarbij het verschil tussen marktprijs en betaalde prijs ook als een gift wordt gezien. Hetzelfde geldt voor een lening waarbij de rente die je moet betalen minder dan 6% is.

Hoe moet je aangifte doen van een schenking?

Wanneer je een gift krijgt van 100 euro, dan hoef je dit niet aan te geven. Er moet een bepaald minimum bereikt worden voor je verplicht wordt hiervan aangifte te doen bij de Belastingdienst. De hoogte van dit minimum is afhankelijk van de relatie die je hebt tot de schenker. Van je ouders of pleegouders mag je jaarlijks een schenking ontvangen van maximaal 5.277 euro zonder dat hierover belasting hoeft te worden betaald. Indien je een andere relatie hebt tot de schenker dan gaat dit om een drempelbedrag van 2.111 euro. Dit geldt dus ook wanneer je schenker een zoon, dochter, opa, oma, oom, tante, broer, zus, neef, nicht of andere bloedverwant is. Anders dan bij de erfbelasting zijn er geen andere gradaties. Wel zijn er andere tarieven van toepassing op het moment dat het drempelbedrag wordt overschreden.

Bij het vaststellen of er belasting moet worden afgedragen gaat men uit van het totaal aan giften over het hele kalenderjaar van één persoon. Ontvang je eerst 5.277 euro van je ouders en daarna nog een keer 4.000 euro, dan ben je belasting verschuldigd over 4.000 euro, omdat dit het bedrag is waarmee je de drempel overschrijdt. Bedragen die afkomstig zijn van verschillende personen hoeven niet bij elkaar te worden opgeteld. Deze scheiding geldt niet voor twee ouders of twee partners. Deze moeten wel als één gerekend worden.

Het is de bedoeling dat je zelf actie onderneemt wanneer je weet dat je schenkingsbelasting moet betalen. Dit doe je door het formulier 'Aangifte schenkbelasting' in te vullen via de website van de Belastingdienst. Het moet binnen zijn vóór 1 maart van het jaar volgende op de schenking. Eventueel kan hiervoor uitstel worden aangevraagd.

Vrijstelling van schenkingsbelasting in 2015

Veel mensen vragen zich af of ze vrijgesteld zijn van schenkingsbelasting op het moment dat ze met dit type aanslag te maken krijgen. De Belastingdienst kent vier soorten vrijstellingen:
  • De algemene vrijstelling
  • De vrijstelling voor een schenking van ouders aan hun kinderen
  • De eenmalig verhoogde vrijstelling voor een schenking van ouders aan hun kinderen
  • De vrijstelling voor financiering van een studie of woning

De algemene vrijstelling betreft het bedrag van 2.111 euro die geldt ongeacht de relatie tot degene die de schenking doet. De vrijstelling voor een schenking van ouders aan hun kinderen betreft het eerder genoemde bedrag van 5.277 euro. Daarnaast bestaat er ook nog een eenmalig verhoogde vrijstelling voor een schenking van ouders aan hun kinderen. Deze is van toepassing op kinderen tussen de 18 en 40 jaar of kinderen ouder dan 40 jaar met een partner die onder de 40 is en hierbij gaat het om een bedrag van 25.322 euro. Voorheen was de leeftijdsgrens 35, maar deze is vanaf 2013 opgerekt tot 40. Een dergelijke schenking mag je maar eenmaal in je leven belastingvrij ontvangen.

Ga je het bedrag van de gift gebruiken voor het bekostigen van een dure studie in binnen- of buitenland of ga je het in een koopwoning steken dan mag je eenmalig een bedrag van 52.752 euro belastingvrij ontvangen. Een studie moet dan exclusief levensonderhoud wel minsten 20.000 euro per jaar kosten en de bestemming moet in een notariële akte worden vastgelegd. Dit kan niet met terugwerkende kracht worden gedaan. De regels gebonden aan het kopen van het huis met een een belastingvrije schenking zijn waar ingewikkelder. Raadpleeg voor de details hiervan de website van de Belastingdienst.

Hoe stel je de waarde van een gift vast?

Wanneer een gift volledig bestaat uit geld dan is de waarde eenvoudig vast te stellen. Lastiger is dit echter wanneer het gaat om effecten, roerende of onroerende zaken of een schenking waar verplichtingen aan vast zitten. In dat geval kan het noodzakelijk zijn om het te laten taxeren zodat je weet welk bedrag je moet opgeven aan de belastingdienst.

De tarieven voor schenkingsbelasting in 2015

De tarieven zijn als volgt:

Schenkingen van ouders, pleegouders, echtgenoten en partners

  • Tussen 0 en 121.295: 10%
  • Boven de 121.296: 20%

Schenkingen van grootouders en overgrootouders

  • Tussen 0 en 121.295: 18%
  • Boven de 121.296: 36%

Schenkingen van personen met wie een andere relatie bestaat

  • Tussen 0 en 121.295: 30%
  • Boven de 121.296: 40%

Uitzonderingen op het moeten betalen van schenkingsbelasting

Er zijn een aantal uitzonderingen. Wanneer jouw situatie hier onder valt ben je mogelijk helemaal geen belastingafdracht verschuldigd. Dit kan voorkomen wanneer de schenking..:
  • ...dient voor het aflossen van dringende schulden;
  • ...gedaan wordt vanwege een morele verplichting (bijvoorbeeld het betalen van een ontvangen bedrag aan iemand waarvoor het eigenlijk bedoeld was);
  • ...afkomstig is van iemand met een andere nationaliteit dan de Nederlandse, die al minstens een jaar niet meer in Nederland woont;
  • ...afkomstig is van een Nederlander die al langer dan tien jaar in het buitenland woont;
  • ...afkomstig is van een algemeen nut beogende instelling (ANBI) en valt binnen de daarvoor geldende regels;
  • ...gezien wordt als als inkomsten uit arbeid waardoor er al inkomstenbelasting over wordt betaald;
  • ...'vrij van recht' wordt geschonken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ouders financieel ondersteunen: belasting wil ook nog geldOuders financieel ondersteunen: belasting wil ook nog geldEen kind dat ouders financieel steunt. Het kan, maar de belasting is er niet zo blij mee. Een kind dat het financieel go…
Belastingvrij schenken 2018 & 2019 en 2020Belastingvrij schenken 2018 & 2019 en 2020Belastingvrij schenken is ook in 2018, 2019 en 2020 zeer de moeite waard. De schenkingsbelasting 2019 en schenkbelasting…
Voorkom schenken aan de BelastingdienstVoor mensen die niet beschikken over grote vermogens, is het vaak niet nodig om belasting te betalen over schenkingen en…
Zelf hoogte belastingheffing over schenking berekenenBedragen die u schenkt aan derden, kunnen belast worden met schenkbelasting. De bedragen boven de vrijstellingen worden…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay
  • www.belastingdienst.nl

Reageer op het artikel "Schenkingsbelasting 2015: tarieven en vrijstellingen"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 07-09-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Belasting 2015
Schrijf mee!