InfoNu.nl > Financieel > Geld > Rekening openen offshore: overzicht van belastingparadijzen

Rekening openen offshore: overzicht van belastingparadijzen

Rekening openen offshore: overzicht van belastingparadijzen Wie heeft er allemaal een rekening offshore? Het is een vraag die veel mensen nieuwsgierig maakte na het bekendmaken van het zogenaamde "offshore leaks" in 2013. Die offshore leaks zijn in feite informatielekken met gegevens van particulieren en bedrijven met een offshore bankrekening in een belastingparadijs. Een internationale groep van onderzoeksjournalisten maakte deze lijst begin april 2013 bekend. Uit de gelekte informatie blijkt dat tal van gerenomeerde bedrijven geld plaatsen op bankrekeningen in belastingparadijzen zoals bijvoorbeeld Belize of Monaco. Wie staat er allemaal op de lijst en in welke landen kan men een offshore rekening openen?

Wat is "offshore leaks"?

Begin april 2013 maakte een internationaal consortium van journalisten een lijst bekend van mensen en ondernemingen met offshore bankrekeningen. Wie een offshore bankrekening heeft, doet dit doorgaans om belastingen in eigen land te ontduiken of om te genieten van een gewaarborgd bankgeheim. Doordat je privacy gegarandeerd wordt, gebruikt men offshore rekeningen ook om zwart geld wit te wassen. De benaming "offshore leaks" is een verwijzing naar Wikileaks, de organisatie die gevoelige informatie van overheden en veiligheidsdiensten publiek maakte.

Offshore kapitaal

Het zogenaamde offshore leaks-schandaal betekent een internationale onthulling van enorme proporties. Personen en bedrijven van over heel de wereld zouden betrokken zijn in het plaatsen van kapitaal offshore. Het gaat om vennootschappen die belastingen in het land van oorsprong willen vermijden en daarom firma's oprichten in een offshore belastingparadijs. Ook zijn er rijke particulieren die hun kapitaal bij een offshore bank plaatsen om de relatief hoge taksen in Europa te ontlopen. Wel moet benadrukt worden dat het hebben van een rekening offshore niet noodzakelijk iets illegaals is. Belastingen ontwijken kan legaal zijn, terwijl belastingfraude een misdrijf is. Bij het afbakenen van dit verschil tussen belastingontwijking en belastingfraude is de grens soms erg dun.

Offshore constructies en de banken

Belangrijk om weten is dat het versluizen van kapitaal naar een offshore belastingparadijs vaak gebeurt met tussenkomst van een internationale bank. Zo zou de Franse grootbank BNP Paribas via bijkantoren in Singapore een belangrijke rol hebben in het transfereren van geld naar offshore landen. In Nederland en België worden onder meer de banken ING, ABN-Amro en KBC genoemd als bedrijven die verbonden zijn met ondernemingen offshore. Via meerdere stappen in ingewikkelde constructies zoals trusts kunnen financiële adviseurs je helpen om je geld veilig te versluizen.

"Panama papers"

In april 2016 werd er door internationale onderzoeksjournalisten een vervolg gebreid op de "offshore leaks". Na het openbaar maken van emails en bankdocumenten kwam er een financieel schandaal aan het licht met het belastingparadijs Panama als epicentrum. De zakelijke en financiële dienstverlener Mossack Fonseca zou duizenden brievenbusfirma's hebben opgericht om rijken uit verschillende landen toe te laten belastingen te ontduiken of hun financiële toestand te verhullen. De gelekte documenten kregen al snel de naam "Panama Papers" en bevatten namen van bekende politici, sporters en zakenlui uit een vijftigtal landen.

Belastingparadijzenoverzicht

Er zijn naar schatting een zestigtal offshore belastingparadijzen verspreid over de hele wereld. Vaak gaat het om kleine, dunbevolkte landjes met een zonnig klimaat (bv. Belize), maar er zijn ook belastingparadijzen die verrassend dichtbij gelegen zijn (bv. Jersey, Guernsey).

Europa

  • Andorra
  • Cyprus
  • Guernsey
  • Jersey
  • Liechtenstein
  • Malta
  • Monaco
  • Isle of Man
  • San Marino
  • Zwitserland

Centraal-Amerika

  • Bahamas
  • Barbados
  • Belize
  • Bermuda
  • Maagdeneilanden
  • Kaaimaneilanden
  • Panama

Afrika

  • Liberia
  • Mauritius
  • Seychellen

Azië en Oceanië

  • Cookeilanden
  • Marshalleilanden
  • Singapore
  • Vanuatu

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Banken & offshore bankieren en belastingparadijs buitenlandBanken & offshore bankieren en belastingparadijs buitenlandIn het buitenland offshore bankieren in 2018 en 2019? Offshore-bedrijven en offshore banking, offshore bankrekening of o…
De belastingparadijzen voor zwart geldDe belastingparadijzen voor zwart geldWaar zijn de nieuwe belastingparadijzen? Wie geen risico wil lopen op een hoge boete gaat voor de hoogste spaarrente in…
Verschillende belastingparadijzen, OESO en Panama PapersVerschillende belastingparadijzen, OESO en Panama PapersWereldwijd bestaan er diverse belastingparadijzen. Deze landen bieden één of meerdere fiscale voordelen aan, zodat bedri…
De Belastingdienst, zwart geld en vluchtroutesDe Belastingdienst, zwart geld en vluchtroutesDe Belastingdienst voert een gevecht tegen zwart geld in het buitenland. Toch zijn er nog allerlei vluchtroutes voor zwa…
De 5 beste belastingparadijzenDe 5 beste belastingparadijzenDe rijken onder ons maken bijna allemaal wel gebruik van belastingparadijzen. Dat zijn landen met een gunstig belastings…
Bronnen en referenties
  • http://www.zerohedge.com/news/2013-04-04/six-steps-stash-your-cash-offshore, bezocht op 15/09/2015.
  • http://www.beurs.com/2013/04/05/6-stappen-om-uw-geld-onder-te-brengen-in-een-belastingparadijs/20153, bezocht op 15/09/2015.
  • http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen_financien/Ook_grote_Belgische_bedrijven_offshore.9326013-3095.art, bezocht op 15/09/2015.
  • http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_offshore_financial_centres, bezocht op 15/09/2015.
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Panama_Papers, bezocht op 24/09/2016.

Reageer op het artikel "Rekening openen offshore: overzicht van belastingparadijzen"

Reactie

Jacq, 05-09-2013 11:35 #1
Alles goed en wel, maar hoe open je nou een rekening op bv. Jersey of Guernsey of Monaco?
Vriendelijke groet,

Jacq

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 24-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Offshore bankieren
Reacties: 1
Schrijf mee!