InfoNu.nl > Financieel > Geld > Vanaf 2014 één Europese betaalmarkt: wat verandert er?

Vanaf 2014 één Europese betaalmarkt: wat verandert er?

Vanaf 2014 één Europese betaalmarkt: wat verandert er? Vanaf februari 2014 verandert het Europese betaalsysteem drastisch met de invoering van Single European Payments Area (Sepa). 13 Jaar na het verdwijnen van de gulden, verdwijnt ook het oude bankrekeningnummer. Daarvoor komt het IBAN-rekeningnummer in de plaats. Naast de landen in de EU nemen ook Liechtenstein, IJsland, Noorwegen, Zwitserland en Monaco deel. Het betalingsverkeer verandert met de invoering van Sepa en burgers van de genoemde landen zullen dat merken. Dit artikel zet de belangrijkste veranderingen op een rij. Het Sepa-betaalsysteem heeft voor- en nadelen. Voor bedrijven en organisaties betekent een wijziging in overboeken en betalingen ontvangen een grote overgang. Het vergt bijvoorbeeld grote investeringen in hun administratie- en salarissystemen. De gewone consument heeft deze nadelen niet. Banken zetten namelijk alles automatisch om, ook de rekeningnummers in de adresboeken van internetbankieren.

Cijfers & letters

Geld overboeken met Sepa gebeurt met een rekeningnummer van 18 tekens. Het gaat om het International Bank Account Number (IBAN). In dit rekeningnummer komt het oude rekeningnummer terug, aangevuld met een landcode en een bankcode. Dat betekent dat een bankrekeningnummer naast cijfers ook letters bevat.
Stel, je oude rekeningnummer bij de Rabobank is 123456789. Dan is het IBANrekeningnummer NL99RABO0123456789. NL99 is de landcode, RABO is de bankcode. Na een of meer nullen volgt dan het oude nummer.

Gratis

Toen het nieuwe Europese betaalsysteem werd ingevoerd, is afgesproken dat het betalingsverkeer evenveel kost als het oude systeem in eigen land. Dat betekent voor Nederlanders dat pinnen, overboeken en incasseren gratis blijft.

Afschaffing acceptgiro

Mede door Sepa verdwijnt de acceptgiro op den duur. Maar door felle protesten van consumentenorganisaties is van de afschaffing in februari 2014 afgezien. Nu blijft de papieren acceptgiro tot 2019.

Sneller

Zoals we tot februari 2014 met het oude rekeningnummer geld binnen Nederland overmaakten, zo doen we dat met Sepa precies zo, maar dan met het IBAN-nummer. Ook als je binnen Nederland een overboeking doet, is dat voor de bank een Europese boeking, net als een boeking van Nederland naar bijvoorbeeld een Franse rekening. Deden overboekingen tussen Europese landen er voor 2014 circa drie dagen over, met Sepa wordt het overgemaakte bedrag uiterlijk de volgende dag bijgeschreven.

Incasso

De Nederlandse incasso is met Sepa een Europese incasso geworden. Dat betekent meer dan een woordverschil. Zo hoort de bank bij een Europese incasso je een paar dagen van tevoren te informeren over een aanstaande incasso. Dat geldt voor de doorlopende én eenmalige incasso's. Tegenhouden van een incasso is dan mogelijk zonder opgaaf van reden. Ook het terugboekmogelijkheden van incasso's is met Sepa ruimer. Zo mag je een doorlopende incasso in het oude betaalsysteem terugboeken tot 56 dagen na de dag van de incasso. Dat kan vanaf 2014 ook met eenmalige incasso's.

BIC verdwijnt

Voor een Europese transactie is in het oude betaalsysteem naast een IBANrekeningnummer ook een BIC-code nodig. BIC staat voor Bank Identifier Code waarmee de banken onderling werken. Deze BIC-code verdwijnt. Het IBANrekeningnummer is binnen Sepa voldoende om een geld binnen Europa over te maken.

Wat vindt de Consumentenbond?

Deze vindt de invoering van Sepa op zich een goede zaak. Al verwacht de bond er geen voordeel van voor consumenten zolang het consumentenrecht op Europees niveau niet goed geregeld is. "Pas als het consumentenrecht op Europees niveau goed geregeld is, is het voor de consument echt aantrekkelijk om in andere Europese landen aankopen te doen", aldus de Consumentenbond in de editie van de Consumentengids van april 2013.
Gerelateerde artikelen
De invoering van IBAN binnen EuropaDe invoering van IBAN binnen EuropaPer 1 augustus 2014 zullen alle Europese betalingen op dezelfde manier worden uitgevoerd. Het doel hiervan is om betalin…
ZZP of MKB: wat moet u aan met SEPA, IBAN en BIC?ZZP of MKB: wat moet u aan met SEPA, IBAN en BIC?SEPA, IBAN, BIC. ZZP'ers en kleine ondernemers die deze termen nog niet kennen als hun spreekwoordelijke broekzak, kunne…
Bankrekeningnummers veranderen naar 18 tekensnieuws uitgelichtBankrekeningnummers veranderen naar 18 tekensHet Europese betaalsysteem SEPA wordt vanaf heden geleidelijk ingevoerd, wat tot gevolg heeft dat alle (post)bankrekenin…
Geld naar het buitenland sturen, hoe doe je dat?Geld naar het buitenland sturen, hoe doe je dat?Soms is het nodig dat iemand in het buitenland plotseling geld nodig heeft. Ook zijn er mensen in Nederland die anderen…
Nieuw bankrekeningnummer bevat 22 tekensNieuw bankrekeningnummer bevat 22 tekensBankrekeninghouders in Europa moeten vanaf 2014 bij overboekingen langere bankrekeningnummers gebruiken. De huidige reke…
Bronnen en referenties
  • Consumentengids, april 2013

Reageer op het artikel "Vanaf 2014 één Europese betaalmarkt: wat verandert er?"

Infoteur: Lierop69
Gepubliceerd: 29-03-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!