InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wie de vrijheid liefheeft, betaalt contant

Wie de vrijheid liefheeft, betaalt contant

Wie de vrijheid liefheeft, betaalt contant Als iemand zijn rekeningen per definitie contant wil betalen, roept dat bij menigeen al gauw de vraag op of dat geld wel rechtmatig werd verkregen. Maar hoewel er in sommige kringen al geruime tijd gespeculeerd wordt over de afschaffing van contant geld, kan men zich afvragen of er niet iets bestaat als een wettelijke acceptatieplicht.

Wettelijke acceptatieplicht contant geld

Natuurlijk kan men ook betalen via bankoverschrijving. En in de gevangenis wordt zelfs met sigaretten betaald. Maar voor contant geld bestaat, tot op zekere hoogte uiteraard, nog steeds een wettelijke verplichting om het te accepteren. Maar "strafrechtelijk beschermd", zoals dat op de bankbiljetten van sommige landen staat vermeld, zijn deze betalingsmethoden niet.

Wat is geld?

In de economieboeken wordt geld gedefinieerd als een betaalmiddel, iets wat in het kader van het nationale en internationale betalingsverkeer algemeen geaccepteerd wordt als betaling voor geleverde goederen en diensten en voor andere verplichtingen. Zonder geld bestaat er geen moderne economie .

Giraal geld gaat ten koste van de anonimiteit

In de praktijk onderscheiden we contant geld en giraal geld. Veel mensen zullen het niet beseffen, maar giraal geld in de vorm van een rekeningsaldo bij een bank, is feitelijk geen wettig betaalmiddel. Daar staat tegenover dat het handig en goedkoop in het gebruik is. Maar giraal geld kent ook risico's. De bezitter ervan geeft zijn anonimiteit prijs, omdat hij elektronische sporen nalaat.

Geld stinkt niet

Al 40 jaar geleden hebben de Amerikanen een nieuwe indeling van geld in het leven geroepen: “schoon geld” en “vuil geld”. Maar omdat geld volgens een oude zegswijze niet stinkt, is bedoeld onderscheid meer terug te voeren op de herkomst van het geld. En omdat noch de herkomst, noch het gebruik bij contant geld vastgesteld kan worden, wordt contant geld tegenwoordig meer en meer beschouwd als verdacht, zwart en vies. De argumenten voor afschaffing van contant geld worden dan ook steeds vaker en steeds luider gehoord.

Al in 1970 wisten de Verenigde Staten hun plannen door te zetten dat elke contantgeldtransactie vanaf een bedrag van 10.000 dollar moest worden gemeld aan bij de overheid.Tot een vermindering van de criminaliteit heeft die regel overigens niet geleid.

Het witwassen van geld

De internationale aanpak van de strijd tegen contant geld startte in 1988 door een resolutie van de Verenigde Naties, bedoeld ter bestrijding van de drugshandel. Sinds de oprichting van een internationale taskforce in de strijd tegen het witwassen van gelden (Financial Action Task Force, FATF), werden de banken verplicht om als een soort van “hulpsheriff” actief deel te nemen aan het monitoren van klanten en burgers. Erg actueel is vandaag de dag de medewerking van banken bij de vervolging van verdachte belastingontduikers.

Geld als controlemiddel van de overheid

Daarmee heeft geld naast zijn functies als betaalmiddel, waardemiddel en rekeneenheid er een nieuwe functie erbij gekregen: een middel voor de overheid om zijn burgers permanent te controleren en te volgen, evenals een instrument om nationale belangen af te dwingen.

Dostojevski gaf in zijn beschrijving van een Siberisch strafkamp destijds al aan: "Geld is gemunte vrijheid en heeft voor iemand die van al zijn vrijheden is beroofd, een tienvoudige waarde." Wie houdt van de vrijheid, betaalt daarom met contant geld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Valt contant geld onder de dekking bij een inbraak?Valt contant geld onder de dekking bij een inbraak?Gestolen goederen en geld uit uw huis vallen onder de dekking van de inboedelverzekering. Contant geld is ook verzekerd,…
Contant geld storten op eigen rekening kost geldContant geld storten op eigen rekening kost geldAls u als particulier contant geld gaat storten op uw eigen rekening in 2019, kost u dat geld bij de ING bank. Of u dat…
Contant geld geeft overzichtIn de toekomst zal er steeds minder met contant geld betaald gaan worden. Er zijn zelfs al supermarkten waar u niet meer…
Meer pinnen minder contant betalenIn het verleden werd het pinnen voor kleine bedragen nog ontmoedigd, nu stimuleren winkeliers zelfs het pinnen voor klei…
Van contant geld naar elektronisch geldVan contant geld naar elektronisch geldContant geld maakt vooral bij particulieren nog altijd deel uit van het dagelijkse leven, ondanks alle digitale betaalmo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay

Reageer op het artikel "Wie de vrijheid liefheeft, betaalt contant"

Reactie

Giddyupgoman, 22-10-2013 23:31 #1
Eigen geld storten op eigen rekening, en dan 25 euro moeten betalen per keer, en wel omdat de anb amro zelf fouten maakt door derden van je rekening te laten trekken als er geen saldo op staat.
ik noem dit diefstal, is immers niet mijn schuld dat dit gebeurd. zou anders zijn als we zonder banken konden, maar daar hebben ze wel voor gezorgd dat we dat niet meer kunnen, diefstal is dit dus. gaat weer op de grote hoop voor als er weer eens en directeur ontslagen word met en bonus van miljoenen. dit geld moet toch ergens vandaan komen mensen maak bezwaar bij je bank, deze kosten zijn niet reëel!

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 12-03-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Contant geld
Reacties: 1
Schrijf mee!