InfoNu.nl > Financieel > Geld > Zal de euro verdwijnen? Het mogelijke einde van de euro

Zal de euro verdwijnen? Het mogelijke einde van de euro

Zal de euro verdwijnen? Het mogelijke einde van de euro Is de euro met de spaargeldcrisis van 2013 in Cyprus aan haar zwanenzang begonnen? Daar lijkt het wel op. Rijke landen als Duitsland zijn steeds minder bereid om te betalen voor de financiële problemen van de arme landen. Het vertrouwen van spaarders is geschonden en de bevolking wordt stilaan "euro-moe". Bovendien zitten veel Europese landen diep in de schulden. Hoewel de ene schuldencrisis na de andere opgelost lijkt te worden komt er meer kritiek op de megalomane ambities van het Europese project. De vluchtelingencrisis van 2015 bracht dan weer een gebrek aan eendracht bij de Europese leiders aan het licht. Die politieke onstabiliteit kan in combinatie met economische onzekerheid uiteindelijk leiden tot het einde van de eurozone. Een monetaire unie dient immers een sterke politieke basis te hebben om succesvol en duurzaam te zijn. Hierdoor lijkt het meer en meer waarschijnlijk dat de euro in zijn huidige vorm niet zal blijven voortbestaan.

Schuldencrisis

Sinds de economische crisis van 2008 verviel de eurozone van de ene crisis in de andere. Eerst kwamen Europese staten grote banken te hulp met financiële steun, waarna ze enkele jaren later zelf op de rand van het failliet stonden. Achtereenvolgens kregen de eurolanden Ierland, Griekenland, Portugal, Spanje en tenslotte Cyprus te maken met een dreigend bankroet. Telkens was het de zogenaamde Trojka, bestaande uit de Eurogroep, de Europese Centrale Bank en het Internationaal Muntfonds, die deze landen te hulp kwam met financiële steun. De economische crisis bracht de schuldencrisis met zich mee, en anno 2016 dreigt er ook een politieke crisis omwille van de in 2015 begonnen vluchtelingencrisis, die op sociaal-maatschappelijk vlak stilaan desastreuze gevolgen ontketent.

Eurocrisis

In maart 2013 ontstond er veel opschudding doordat Cyprus onder druk van de Trojka voorstelde om spaargeld te belasten. Dit leidde tot een zodanig felle verontwaardiging dat de regering de maatregel introk, waardoor de banken tien dagen dicht bleven om een bankrun te vermijden. Spaarders beseffen nu dat de Europese depositogarantie van 100.000 euro niet echt is en dat Europa als het dat echt wil, zomaar geld van je spaarrekening in beslag kan nemen. Gevolg hiervan is dat de spaarder zijn vertrouwen in de euro verliest. Als reactie hierop ontstaan er makkelijk nostalgische gevoelens bij de bevolking waardoor men niet meer wantrouwig staat tegenover een mogelijke terugkeer naar Nederlandse gulden, Belgische frank, Duitse mark of andere nationale munten die de euro voorafgingen.

Einde euro onvermijdelijk?

Schulden landen

De schuldencrisis die in de periode van 2010-2011 ontstond lijkt in de kiem gesmoord maar duurt in feite nog steeds voort. Rijke landen uit het noorden moesten diep in de buidel tasten om vooral zuiderse landen van het failliet te redden. De crisis in Cyprus bewijst dat de rijke landen, waaronder Duitsland en Finland, minder en minder bereid zijn om de armere zuiderse landen financieel bij te staan. De zo vaak geroemde Europese solidariteit kreeg hiermee een ernstige deuk.

Politieke onstabiliteit

Een reden voor de taks op spaargeld in Cyprus was dat de Duitse politici hun kiezers niet wilden schofferen door alweer geld te pompen in de redding van een Europese lidstaat. Als grootste economie van Europa levert Duitsland immers de grootste financiële bijdrage aan elk reddingspakket. Zo wordt weer duidelijk dat de binnenlandse politiek erg veel invloed krijgt op het Europese canvas.

Bevolking "euro-moe"

Altijd maar weer nieuws voor de kiezen krijgen over failliete landen, verhoogde belastingen en een eeuwigdurende crisis: het is allemaal niet leuk voor de Europese bevolking. Meer en meer hoor je in de nasleep van de schuldencrisis dan ook stemmen opgaan om uit de euro te treden. In Nederland, Frankrijk en Italië zijn er al politieke partijen die dit expliciet als een idee hebben naar voren gebracht. In Griekenland en Cyprus werden al Europese vlaggen verbrand bij protesten. Als het idee om de euro te verlaten meer steun krijgt bij de bevolking, is het moeilijk voor Europese politici om op de lange termijn nog een algemeen "euro-idee" aan de bevolking te blijven opdringen.

Eurozone verdeeld

Een van de grootste zwaktes van de eurozone is haar verdeeldheid. Politici en beleidsmakers lijken wel de ene Europese top na de andere nodig te hebben om te discussiëren, te palaveren en het (half) eens te worden over bepaalde beslissingen. Hiermee wordt veel tijd, energie en geld verloren. Tegelijkertijd worden er meer en meer bevoegdheden overgeheveld van de nationale lidstaten naar Europa. Dit ligt in sommige grote landen erg moeilijk, zeker bij de fiere grote naties zoals bijvoorbeeld Frankrijk en Groot-Brittannië, die het moeilijk hebben om de door Europa opgelegde regels te aanvaarden.

Europa te groot?

De Europese Unie is uitgegroeid tot een absolute mastodont van internationale macht. Er zijn 27 lidstaten, waarvan er 17 behoren tot de Europese muntunie en dus de euro als munt hebben. Hoe groter een organisatie wordt, hoe moeilijker het wordt om ze efficiënt te organiseren en te leiden. Stilaan lijkt het erop dat teveel landen aan de euro hebben deelgenomen, en dat er te licht is omgesprongen met de aanvaardingscriteria van toetreding tot de euro. Denk bijvoorbeeld aan Griekenland, waarvan de begrotingscijfers vervalst werden om de toetreding te kunnen bewerkstelligen. Een ander voorbeeld is het eiland Cyprus waar men de bankensector tot astronomische proporties heeft laten uitgroeien, op een manier die ongezond werd voor het financiële systeem. Uiteindelijk valt te verwachten dat de euro ofwel haar ondergang tegemoet zal gaan, ofwel zal overleven in een andere vorm, bijvoorbeeld met enkel de financieel sterkere landen uit de eurozone.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Griekse schuldencrisis: wordt de euro in tweeën gesplitst?Griekse schuldencrisis: wordt de euro in tweeën gesplitst?De eurozone bevond zich in 2011 in een crisis waardoor economen gingen twijfelen aan het voortbestaan van de muntunie. E…
Geschiedenis van de Tsjechische kroonGeschiedenis van de Tsjechische kroonDe Tsjechische kroon, ook wel koruna genoemd, is de munteenheid van Tsjechië. De munt geldt als een van de stabielere mu…
Geschiedenis van de Deense kroonGeschiedenis van de Deense kroonDe Deense kroon is de munteenheid die in Denemarken en op de Faeröer-eilanden wordt gebruikt. De munt geldt daar als wet…
Beleggen: investeren in de Zwitserse frank of SwissieBeleggen: investeren in de Zwitserse frank of SwissieIn tijden van crisis lijkt de Zwitserse frank goed stand te houden, terwijl de euro en de dollar wat meer prijsschommeli…
Euro minder waard: voordelen koersdaling euroEuro minder waard: voordelen koersdaling euroDe euro werd sinds haar oprichting al vrij snel beschouwd als een van 's werelds reservemunten, naast de dollar, de Zwit…
Bronnen en referenties
  • http://www.knack.be/nieuws/wereld/europa-moet-zich-voorbereiden-op-het-einde-van-de-euro/article-normal-63591.html, bezocht op 24/01/2016.

Reageer op het artikel "Zal de euro verdwijnen? Het mogelijke einde van de euro"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 24-01-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Euro
Schrijf mee!