InfoNu.nl > Financieel > Geld > Vermogen opeten door ouderen

Vermogen opeten door ouderen

Vermogen opeten door ouderen Ouderen die hun vermogen opeten om bij opname in een zorginstelling een hogere eigen bijdrage te ontlopen. Het zou zon vaart niet lopen, dacht het kabinet. De notarissen in ons land zijn evenwel een heel andere mening toegedaan. Ouderen stellen alles in het werk om hun vermogen zoveel mogelijk te drukken. Ontwijkgedrag heet dat in goed Nederlands en het is nog legaal ook.

Vermogen wegschenken vanwege AWBZ-bijdrage

Vanaf januari 2013 zijn ouderen bij opname in een AWBZ-instelling maar liefst 12% vermogensinkomensheffing verschuldigd. Tot dan was dat slechts 4%. Het houdt in dat een gedeelte van het vermogen aan het inkomen wordt toegerekend waarover men de eigen bijdrage berekent.

Een enquête onder zo´n kleine 100 notariskantoren toont aan dat veel ouderen in het eerste kwartaal van 2013 hun vermogen hebben verlaagd. Dat is gebeurd om de hogere eigen bijdrage te ontlopen zoals die vanaf 2013 van toepassing is bij opname in een verzorgingstehuis.

Hogere eigen bijdrage AWBZ leidt tot grote onrust onder ouderen

Het onderzoek, gehouden door Netwerken Notarissen, een overkoepelende organisatie van meer dan 150 notariskantoren, wees uit dat in het eerste kwartaal van 2013 niet minder dan 10% van alle vragen aan de notaris, gingen over de mogelijkheden om een hogere AWBZ-bijdrage te ontlopen bij opname in een verzorgingstehuis. En een kwart van de ouderen met die vraag, voegde direct de daad bij het woord en trof zijn maatregelen.

Doorgaans betreft het ouderen die nog zelfstandig wonen maar bij wie grote onrust is gewekt door berichten dat ze hun vermogen moeten opeten zodra ze in een tehuis worden opgenomen. Het stoort deze ouderen dat ze hun kinderen na een spaarzaam leven geen erfdeel kunnen nalaten.

Legale manieren om vermogen veilig te stellen

Ook de ouderenbond ANBO heeft geconstateerd dat de koppeling van het privévermogen en de AWBZ-bijdrage tot veel ongerustheid bij de aangesloten ouderen heeft geleid. Feitelijk houdt die maatregel in dat van degenen die meer te besteden hebben, ook een hogere bijdrage aan de zorgkosten wordt gevraagd. Op zich geen onlogische gedachtengang maar dat weerhoudt de bond er niet van om de leden te attenderen op manieren om die hogere bijdrage te ontlopen:
  • zo zou men zijn vermogen tijdig kunnen wegschenken;
  • en wie slim is, zet het huis op papier alvast op naam van de kinderen.

Wettelijk gezien is daar niets op tegen. Het is volkomen legaal en desgevraagd informeert ANBO haar leden ook in die zin. Dat is iets anders dan ouderen actief aansporen om hun vermogens op grote schaal weg te sluizen.

Je vermogen legaal wegsluizen is geen belastingontduiking

In tegenstelling tot ANBO hebben anderen aanmerkelijk meer moeite met de omtrekkende bewegingen van ouderen. Zij zien het toch als een vorm van belasting ontduiken. Zorgkosten moeten immers uit de lengte of uit de breedte worden voldaan en het is geen optie om op de oude voet verder te gaan.

Uiteraard kunnen deze critici zich inbeelden dat heel wat ouderen dat ervaren als een straf voor een zuinige levensstijl. Maar anderzijds zijn ze ook van mening dat het vermogen van menig babyboomer hem of haar zomaar in de schoot geworpen werd.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Vermogen opeten door ouderen"

Infoteur: Serkozy
Gepubliceerd: 21-03-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!