InfoNu.nl > Financieel > Geld > Waar kan je nog geld pinnen in de buurt?

Waar kan je nog geld pinnen in de buurt?

Waar kan je nog geld pinnen in de buurt? Pinnen in de buurt is vaak een probleem. In veel kleinere gemeenten en dorpen verdwijnen immers de geldautomaten langzaam uit het straatbeeld. Pinnen als service is er te duur want we regelen onze bankzaken steeds meer via internet. Maar waar moet je dan nog pinnen. Een optie is de supermarkt. Ook daar tref je vaak een geldautomaat aan. Maar in tegenstelling tot de geldautomaten van bijvoorbeeld de Rabo-bank, kan je bij die automaten meestal niet je biljetten kiezen. Bij veel supermarkten mag je daarom aan de kassa doorgaans meer pinnen dan je boodschappen kosten. Cashback heet die procedure. Houd er wel rekening mee dat het bedrag dat je extra mag pinnen meestal gemaximeerd is. Omdat in de supermarkt nagenoeg alleen met de pinpas wordt betaald, heeft men ook minder contant geld in kas. Bij de bakker of slager om de hoek geeft dat doorgaans wat minder problemen.

Steeds minder voorzieningen in kleine gemeenten

Een herkenbaar beeld in veel plattelandsgemeenten en kleine dorpskernen:
  • eerst gooit de plaatselijke kruidenier er het bijltje bij neer;
  • niet lang erna wordt de enige bushalte opgeheven;
  • en vaak sloot het postkantoor al jaren daarvoor haar deuren.

De inwoners van veel kleine dorpen hebben leren leven met steeds minder voorzieningen. De burger heeft met lede ogen moeten aanzien hoe essentiële functies uit het dorp zijn verdwenen.

Pinautomaten verdwenen uit het straatbeeld

Na postkantoor en bankfiliaal verdwenen ook de geldautomaten van het toneel. In veel gemeenten heeft zich die ontwikkeling al voltrokken:
  • in ons land sloten in enkele jaren tijd duizend bankfilialen;
  • en men stelde ook talloze pinautomaten buiten gebruik.

Waarom verminderden banken het aantal geldautomaten

Het aantal geldautomaten is in een aantal jaar flink gedaald. Begin 2013 waren het er nog ruim 7500. Maar de banken in Nederland lieten destijds al weten daar flink in te willen snijden. Daarvoor voerde men meerdere redenen aan:
  • op de eerste plaats is er natuurlijk het kostenaspect in een tijd dat rendementen erg onder druk staan;
  • en klanten wikkelen hun bankzaken steeds meer via het internet af;
  • en dan is er natuurlijk het aspect veiligheid. Vrijwel wekelijk zijn er in ons land wel ergens plofkraken.

Welke gevolgen had het opdoeken van pinautomaten?

Het sluiten van plaatselijke bankkantoren of het weghalen van pinautomaten, had vooral gevolgen voor ouderen. Vanaf dat moment was men immers aangewezen op familie of bekenden als men over contant geld wil beschikken. En áls er al een geldautomaat bijkwam, bevond zich die doorgaans in een winkel met beperkte openingstijden. Banken als de Rabobank stelden aanvankelijk nog alles in het werk om klanten binnen een straal van 5 kilometer te bedienen. Maar vraag was of men die filosofie nog lang nog kon handhaven.

Pinnen in de supermarkt

Omstreeks 2004 maakten de eerste flappentappen hun opwachting in supermarkten en tankstations. Nadien is hun aantal explosief toegenomen nadat bedrijven als Albert Heijn, C1000 en HEMA massaal geldautomaten lieten installeren. En bedoelde pinautomaten verschenen niet alleen op plekken waar de banken hun kantoren met inbegrip van de geldautomaten hadden gesloten. Ook in buurten waar de banken hun mogelijkheid om te pinnen in stand hielden, kunnen klanten tegenwoordig geld pinnen in de supermarkt.

Waarom laten supermarkten hun klanten geld pinnen?

  • als voornaamste argument noemen de supers natuurlijk de service naar de klant. Die vindt het fijn om alle voorzieningen onder één dak aan te treffen. Dat is althans de officiële argumentatie van supermarkten voor het plaatsen van geldautomaten;
  • maar bovenal gaat het de supermarkten erom om zoveel mogelijk klanten binnen de poorten te krijgen. Een geldautomaat trekt klanten. Evenals een afhaalpunt van de stomerij of een verkooppunt van postzegels. Tien tegen een dat die klant er ook zijn boodschappen doet.

Cashback, meer pinnen aan de kassa dan je voor je boodschappen moet betalen

Trouwens, in de supermarkt kunnen consumenten niet alleen eten en drinken inslaan. Ze ontvangen op veel plaatsen ook contant geld aan de kassa. Dat proces wordt "cashback" genoemd. Want lang niet in elke supermarkt is een geldautomaat aanwezig. En als die al aanwezig is, heb je niet altijd de menukeuze om je biljetten te kiezen. De klant voert bij cashback zijn bankpas in bij een betaalterminal aan de kassa. Hij tikt zijn pincode in en geeft het gewenste bedrag in. In de regel kan hij op die manier toch een bedrag aan contant geld opnemen. Het verschilt per winkel hoeveel dat maximaal mag zijn. En niet alleen supermarkten bieden deze service. Veel benzinestations of doe-het-zelf-zaken doen dat ook. In afgelegen plattelandsgemeenten, die verstoken zijn van veel voorzieningen, maakt de bakker of slager er meestal ook geen probleem van. Want cashback heeft ook voor hen voordelen. Het afstorten van contant geld is bij banken qua handling een van de duurste transacties. En dat betaal je.

Veiligheidsrisico bij cashback

Er is echter een mogelijk nadeel aan cashback. Bij de kassa van de supermarkt of het benzinestation krijgt ook de volgende klanten mee dat er contant geld wordt opgenomen. En dat kan een veiligheidsrisico vormen.

Afspraken banken over verdeling pinautomaten in dorpen

Banken kunnen uit een oogpunt van concurrentieoverwegingen niet altijd vrij hun gang gaan. Toch werden ze het in mei 2014 onderling eens over een proef voor plaatsing van pinautomaten in kleine dorpskernen en landelijke gebieden. Ook de consument wilde men bij die proef betrekken:
  • De Nederlandsche Bank had al aangegeven geen bezwaar te hebben tegen dergelijke afspraken tussen banken;
  • en ook Minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem antwoordde op 26 mei 2014 aan de Kamer dat hij akkoord was met de proef;
  • voor die plannen was ook nog het fiat van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) vereist. Maar ook die toestemming werd inmiddels verkregen.

Geldservice Nederland: "Geld pinnen binnen 5 kilometer van huis"

Vanaf 2011 is het beheer van alle geldautomaten in Nederland in handen van Geldservice Nederland (GSN). GSN vindt dat elke Nederlander binnen een straal van 5 kilometer van zijn woonplek over een geldautomaat moeten kunnen beschikken.

Plan van aanpak gezamenlijke banken

De visie van GSN wordt ook onderschreven door de gezamenlijke banken:
  • op pakweg 3.200 locaties hadden ING, ABN Amro en Rabobank eind 2018 dicht bij elkaar allemaal nog een eigen geldautomaat;
  • in andere gemeenten daarentegen was er in de jaren daarvoor sprake van een geleidelijke leegloop;
  • de drie grote banken streven daarom naar minder concurrerende geldautomaten op drukke plaatsen;
  • het aantal pinautomaten in de stad brengt men sterk terug;
  • het aantal geldautomaten in kleine dorpskernen en landelijke gebieden neemt erdoor toe.

Eén gezamenlijke en uniforme geldautomaat

Ook spraken de gezamenlijke banken in 2013 af om nog slechts één gezamenlijke en uniforme geldautomaat in te zetten:
  • op termijn verdwijnen alle eigen geldautomaten van ABN Amro, ING en Rabobank;
  • men vervangt ze door één gezamenlijk apparaat onder de naam 'Geldmaat';
  • die zet men in op nieuwe locaties;
  • landelijk ontstaat daardoor een netwerk van duizenden nieuwe locaties om te pinnen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pinnen: Kosten betalen voor pinnen in EU-landen mag nietSteeds vaker moeten mensen die in andere landen binnen de EU geld pinnen daarvoor betalen. Zo berekent de Duitse Kreissp…
Tips om veilig te pinnen in het buitenlandTips om veilig te pinnen in het buitenlandOok in het buitenland is het vaak onhandig en onverstandig om veel geld op zak te hebben. Gelukkig bieden de meeste land…
Vrijschakelen bankpasje om in verre buitenland te pinnenVrijschakelen bankpasje om in verre buitenland te pinnenPinnen doen we normaal overal, ook omdat het bij ons compleet is ingeburgerd. Veel geld op zak hebben, doen we niet meer…
Wat doen als geld pinnen niet meer lukt?Wat doen als geld pinnen niet meer lukt?Als houder van een bankpas maakt u ongetwijfeld wel eens mee dat geld pinnen niet meer lukt door een storing bij de bank…
De geldautomaat heeft mijn bankpas ingeslikt, wat nu?De geldautomaat heeft mijn bankpas ingeslikt, wat nu?Velen hebben het al meegemaakt: je staat bij de geldautomaat en je hebt je bankpas ingevoerd om geld op te nemen. Opeens…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: TBIT, Pixabay
  • https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/geldautomaten-ing-abn-amro-en-rabobank-verdwijnen-banken-komen-met-gezamenlijke-geldmaat~b7b4d246/

Reageer op het artikel "Waar kan je nog geld pinnen in de buurt?"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 25-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Contant geld
Schrijf mee!