InfoNu.nl > Financieel > Geld > Sparen: waar je spaargeld plaatsen zonder verlies te lijden?

Sparen: waar je spaargeld plaatsen zonder verlies te lijden?

Sparen: waar je spaargeld plaatsen zonder verlies te lijden? Waar is je spaargeld nog veilig? De taks op spaartegoeden in Cyprus in 2013 om het land van het failliet te redden maakte veel Europese spaarders ongerust. Het Europese depositogarantiestelsel wordt sindsdien meer en meer in twijfel getrokken en een rekening openen buiten Europa lijkt plots zinvoller. Nu blijkt dat de EU door één beslissing geld op je spaarrekening kan inhouden, gaan spaarders op zoek naar andere mogelijkheden zoals bijvoorbeeld goud. Goud blijft voor veel mensen haar aantrekkingskracht van tijdloze waarde behouden. Ook een offshore rekening openen lijkt niet meer zo exotisch of exclusief als voorheen. Hoe kan je je geld veilig stellen zonder al te veel verlies te lijden?

Taks spaargeld

De heffing van een eenmalige belasting op spaargeld in Cyprus in 2013 leidde tot veel verontwaardiging in Europa. Het is de eerste keer dat in een land van de Europese Unie geld van spaarders gebruikt wordt om een land en haar banken van het failliet te redden. Veel Cyprioten wilden hun spaargeld weghalen bij de bank maar dat werd onmogelijk gemaakt. Wat vooral de woede van de brave spaarder ontketent, is dat hiermee de Europese depositogarantie van 100.000 euro per persoon uitgehold wordt.

Spaargeld veilig stellen

Ook in andere landen van de EU zullen spaarders zich ongetwijfeld de vraag stellen of dit ook hen kan overkomen. Je maakt het maar mee: in een verlengd weekend wordt de beslissing genomen om je geld te taxeren, en plots zijn de geldautomaten geblokkeerd. Een gevolg hiervan zal ongetwijfeld zijn dat heelwat spaarders wantrouwiger zullen worden en zullen zoeken naar manieren om hun spaargeld veilig te stellen. Concreet: vluchthavens waar de overheid je niet plots kan verrassen met belastingen door middel van een "noodmaatregel om bijzondere redenen".

Goud

Goudprijs omhoog

Na de spraakmakende maatregel van de Trojka om de spaarder in Cyprus te belasten (2013), reageerden de financiële markten al meteen. Beurzen overal in Europa gingen in het verlies, terwijl de goudprijs de hoogte inging. Goud wordt traditioneel gezien als een vluchthaven voor beleggers in onzekere tijden. Als munten, economieën en ondernemingen er slecht voor staan, dan is goud een symbool voor tijdloze waarde, veiligheid en zekerheid.

Goud bewaren

Als je fysiek goud wilt gaan kopen om je in te dekken tegen economische onzekerheid, dan heb je tenminste wat achter de hand bij een instorting van het financiële systeem. Nadeel hiervan is wel dat je dat fysiek goud ook weer kan kwijtraken door verlies of diefstal. Je bent dus min of meer verplicht om een kluis te huren of te kopen om je gouden juwelen, munten of staven veilig op te bergen. Er is dus steeds een veiligheidsrisico aan goud.

Rekening openen buiten Europa

Zwitserland of Noorwegen

Nu er onzekerheid is rond de Europese depositogarantie van 100.000 euro, zullen spaarders gaan overwegen om hun kapitaal naar een niet-Europees land te verhuizen. Binnen de EU kan de Trojka immers altijd buitengewone maatregelen treffen bij buitengewone omstandigheden. Dit is koren op de molen van stabiele landen net buiten de eurozone zoals Zwitserland en Noorwegen. Beleggingen in de Zwitserse frank en de Noorse kroon kunnen hierdoor erg aan populariteit gaan winnen.

Offshore rekening

Voorts zal ook offshore banking een alternatief bieden voor spaarders die willen vluchten voor de strenge Europese regelgeving en tegelijk van belastingvoordelen willen genieten. We denken dan bijvoorbeeld aan Jersey, Guernsey, Monaco en de Kaaimaneilanden. Hierbij moet natuurlijk altijd onderzocht worden of er in die landen wel een consequente depositogarantie bestaat en wat deze precies inhoudt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Sparen: waar je spaargeld plaatsen zonder verlies te lijden?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 10-01-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Negatieve spaarrente
Schrijf mee!