InfoNu.nl > Financieel > Geld > Bankrun Cyprus mislukt: is spaargeld in de EU nog veilig?

Bankrun Cyprus mislukt: is spaargeld in de EU nog veilig?

Bankrun Cyprus mislukt: is spaargeld in de EU nog veilig? In maart 2013 kwam Cyprus in de aandacht van de economische wereldpers door de financiële onrust die er onder de bevoling heerste. De Cyprioten waren waad omdat de regering van Cyprus in samenspraak met de Eurogroep besliste om een taks op spaargeld op te leggen. Deze beslissing om Cyprus van het failliet te redden, werd stiekem op een zaterdag genomen, terwijl de banken gesloten waren en het internetbankieren geblokkeerd was. Hierdoor had een bankrun van verontwaardigde Cyprioten geen kans. Een algemene bankrun had een absolute chaos in het land kunnen veroorzaken. Door financiële beperkingen op te leggen aan de bevolking vermeed de EU samen met Cyprus een verergering van de situatie. Hierdoor werd duidelijk dat het veilige, zekere karakter van een spaarrekening relatief is. Kan de EU zomaar een taks op spaargeld opleggen en is Europees spaargeld nog wel veilig?

Cyprus failliet

Door onder meer de blootstelling van Cypriotische banken aan Griekse leningen, dreigde het Cyprus in maart 2013 failliet te gaan. De banken van Cyprus hadden verlies geleden door Griekse leningen en ook het land zelf kwam op de rand van de afgrond te staan. Daarom besloot de zogenaamde Trojka (de Eurogroep, de Europese Centrale Bank, en het Internationaal Monetair Fonds) het land bij te staan met tien miljard euro extra. Deze beslissing werd genomen op zaterdag 16 maart 2013.

Taks op spaargeld

Als overheden belangrijke beslissingen nemen in het weekend, dan ben je maar beter op je hoede. De Eurogroep besliste in samenspraak met de regering van Cyprus om de spaarder te laten meebetalen aan de redding van de banken en van het hele land. Om extra geld op te halen werd er een regel ingevoerd om een taks te heffen op het geld van spaarrekeningen in Cyprus. Wie meer dan 100.000 euro op zijn rekening had staan, moest daarvan 9,9 procent aan vadertje staat afstaan; wie minder dan 100.000 euro bezit, hoeft "maar" 6,75 procent van zijn zuurverdiende spaarcentjes in te leveren. Door deze verplichting op te leggen werden extra euro's verzameld om het land te redden van de financiële ondergang.

Bankrun mislukt

Duizenden inwoners van dit eiland in de Middellandse zee raakten in paniek toen ze hoorden dat een percentage van hun spaargeld in beslag zou genomen worden. Veel klanten van banken gingen dan ook plots zo veel mogelijk geld van hun rekening halen aan de geldautomaat. Hierdoor ontstond een bankrunop de Cypriotische banken, of althans een aanzet. De banken waren hier al immers al op voorzien: het was enkel mogelijk om een klein bedrag in euro's af te halen, terwijl de opbrengst van de inderhaast ingevoerde spaargeldtaks al op de spaarrekeningen geblokkeerd was.

Bank Holiday: spaargeld nog veilig?

Zo speelden de banken dus een stiekem spelletje met de overheid en was de bankrun van de Cyprioten niet efficiënt. De Cyprioten konden met andere woorden hun spaarrekeningen niet leeg halen om veilig te stellen. De banken die normaal gezien open waren, sloten hun deuren en het internetbankieren werd stilgelegd. Veel bewoners van dit zonnige eiland waren dan ook woedend dat ze voor ze het goed en wel beseften een percentage van hun spaargeld kwijt waren geraakt aan de staat. Je kan je dus de vraag gaan stellen of Cyprus een voorbeeld zou kunnen zijn van andere Europese landen, wat meteen de vraag op de voorgrond brengt van de veiligheid van spaargeld in de landen van de Europese Unie.

Redding Cyprus: een precedent?

De beslissing om Cypriotisch spaargeld te belasten is erg controversieel en velen vrezen voor een precedent. Als nog andere landen in Europa in de problemen komen, dan is de stap klein om ook daar een taks te gaan invoeren op de zuurverdiende spaarcentjes van de gewone man. Deze laatste wordt alsmaar wantrouwiger als hij politici hoort spreken van een "bijzondere situatie, met specifieke bankproblemen in zowel structuur als grootte, die vraagt om een bijzondere redding" (Jeroen Dijsselbloem, voorzitter van de Eurogroep). Want wat als bij een volgend dreigend failliet zogenaamd bijzondere of "uitzonderlijke" maatregelen genomen moeten worden?

Goud of de matras?

Dit alles zal er onbetwistbaar toe leiden dat mensen meer wantrouwen zullen gaan ontwikkelen tegenover Europa en haar politici. Want spaargeld dat was toch gegarandeerd tot 100.000 euro via de depositogarantie? Of alleen maar als een bank failliet gaat en niet een land? De Europese regelgeving zorgt dus voor veel verwarring en onzekerheid. Waarschijnlijk gevolg hiervan zal zijn dat meer en meer mensen contanten zullen afhalen of er goud mee zullen gaan kopen om zich in te dekken. En wat te denken van de klassieke oplossing die opnieuw populairder wordt als je de reacties van mensen leest en hoort: het verstoppen van je geld onder je matras.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Fractioneel bankieren: is het de oorzaak van de crisis?Fractioneel bankieren: is het de oorzaak van de crisis?Fractioneel bankieren of "federal reserve banking" wordt meer en meer gezien als een van de oorzaken van de globale econ…
Spaargarantie depositogarantiestelsel omlaag (spaargeld)?Spaargarantie depositogarantiestelsel omlaag (spaargeld)?Depositogarantiestelsel, wat gaat er gebeuren met de spaargarantie in 2019? Het depositogarantiestelsel regelt de spaarg…
Spaargeld veilig stellen: spaargeld 2019 en 2020Spaargeld veilig stellen: spaargeld 2019 en 2020Uw spaargeld in 2019 en 2020, is het veilig? Een faillissement van uw bank en de redding van een bank hebben directe gev…
Spaargeld, goud of goederen confisceren: wat is confiscatie?Spaargeld, goud of goederen confisceren: wat is confiscatie?Confiscatie is een begrip dat sinds de crisis van 2013 in Cyprus opnieuw op de voorgrond is getreden. Er wordt hevig ged…
Sparen: waar je spaargeld plaatsen zonder verlies te lijden?Sparen: waar je spaargeld plaatsen zonder verlies te lijden?Waar is je spaargeld nog veilig? De taks op spaartegoeden in Cyprus in 2013 om het land van het failliet te redden maakt…
Bronnen en referenties
  • http://www.spaargids.be/forum/wordt-luxemburg-het-volgende-cyprus-t15045.html, bezocht op 16/12/2015.

Reageer op het artikel "Bankrun Cyprus mislukt: is spaargeld in de EU nog veilig?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 16-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Spaargeld
Schrijf mee!