InfoNu.nl > Financieel > Geld > Snel rijk worden online: feit of fabeltje?

Snel rijk worden online: feit of fabeltje?

Snel rijk worden online: feit of fabeltje? "Word snel rijk vanuit je luie stoel!": het is een typische slogan waarmee heelwat websites en zogenaamde internetguru's de naïeve internetgebruiker het paradijs op aarde beloven. Vaak wordt online geld verdienen zo aantrekkelijk voorgesteld dat je je afvraagt waarop je nog wacht om je voor dit of dat programma in te schrijven. Maar veel geld verdienen online is niet zo makkelijk als het lijkt. Inspelen op menselijke zwaktes als hebzucht en ongeduld is een typisch middeltje van internet marketeers om geïnteresseerden te lokken. Snel rijk worden via internet: hoe realistisch is het?

Veel geld verdienen online

Als je op het internet op zoek gaat naar manieren om geld te verdienen, dan vind je een uitgebreid aanbod aan informatie. Met de meest sensationele slogans word je gelokt om te klikken op veelbelovende links. Allemaal beweren ze dat het mogelijk is om fortuinen te verdienen aan het werken op internet. Maar als je dan verder op onderzoek gaat en alle info aan een grondige analyse onderwerpt, dan word je meer dan eens ontgoocheld.

Snel rijk worden

Veel websites met info over geld verdienen hebben spectaculaire, aanlokkelijke pagina's waar het paradijs op aarde beloofd wordt als je je maar inschrijft en een bepaald geldbedrag stort. Met dat bedrag kan je dan bijvoorbeeld een ebook kopen waarin het allemaal heel gedetailleerd zal uitgelegd staan hoe ook jij je stinkend rijk zal kunnen maken. Maar als je zo een ebook koopt blijf je vaak op je honger zitten doordat je er uiteindelijk niks nieuws in ontdekt. De aanbieders van die ebooks verdienen gewoon geld telkens iemand er een koopt en daar stopt het dan.

Onzeker rendement

Veel van die "snel rijk worden"-websites bieden een "zeker rendement" en brengen het zo mooi dat je je gaat afvragen waar je nog op wacht. Begin er nu aan, want de tijd is beperkt! Schrijf je snel in vóórdat het grote publiek dit programma ontdekt en het rendement lager zal zijn! Het zijn maar enkele van de typische reclameslogans waarmee men je wil lokken. Bovendien is het winstmodel van sommige programma's zoals High Yield Investment Programs (HYIP's) of Multi Level Marketing (MLM)-organisaties zo vaag en onduidelijk dat rendement helemaal niet zo zeker is.

Menselijke zwaktes

Cruciaal aan zulke "snel rijk worden"-programma's is dat ze inspelen op de menselijke zwaktes, zoals hebzucht, ongeduld en luiheid. Als je snel en makkelijk veel geld kan verdienen door wat achter je pc te prutsen, waarom zou je dan nog van 9 tot 5 voor een lastige baas gaan werken? Lekker vanuit je luie stoel geld verdienen is toch veel leuker dan elke dag in de file te staan samen met andere werkslaven? Precies op die emoties focussen zulke programma's van sommige internet marketeers om klanten te lokken.

Fabeltje?

Te mooi om waar te zijn

Een simpel criterium om als kritische internetter te gebruiken bij het beoordelen van "snel rijk worden"-programma's is het volgende: als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het doorgaans ook te mooi om waar te zijn. En als het winstmodel van het programma te ongeloofwaardig is, hou je je handen er maar beter van af. Concluderend kan je zeggen dat snel rijk worden een illusie is. (We houden hier geen rekening met uitzonderlijke gevallen zoals het winnen van de loterij of het rijk worden via een erfenis).

Extremen

Ook online beleggen of daytraden is maar voor weinig mensen succesvol: vaak wordt vergeten dat naast extreem hoge rendementen ook extreme verliezen tot de mogelijkheden behoren. Maar ook hier speelt de menselijke zwakte: je denkt dat buitengewoon verlies vooral voor anderen is weggelegd, en dat jij geboren bent voor het geluk. Geloof je in deze illusie dan kan het hard aankomen om je geïnvesteerde geld plots kwijt te geraken.

Wel rijk, maar niet snel

De mogelijkheid om rijk te worden dankzij online werk bestaat zeker wel, maar dan zal je er toch hard voor moeten werken.
Voorbeelden hiervan zijn het uitbouwen van een veel bezochte website en geld verdienen met advertenties, of het uitwerken van een geniaal idee dat volledig nieuw is. Maar je kan nog zo creatief zijn als je wilt, ook rijk worden via het rendabel maken van een idee (bijvoorbeeld het sociaal netwerk Facebook) is voor weinigen weggelegd. Voor de meesten onder ons wacht dus het langdurig en geduldig werken aan een website, blog of een affiliateprogramma.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.nietsnelrijk.nl/, bezocht op 28/08/2015.

Reageer op het artikel "Snel rijk worden online: feit of fabeltje?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 07-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Rijk worden
Schrijf mee!