Kluisloket bij de bank huren, stukje nostalgie

Kluisloket bij de bank huren, stukje nostalgie In een kluisloket bij de bank waren sommige kostbaarheden veiliger dan thuis. Voor een betrekkelijk klein bedrag per jaar kon je zo'n kluisloket bij de bank huren. En was het niet altijd voor kostbaarheden, dan was het voor veel mensen een geruststellende gedachte dat ze er ook waardevolle documenten in konden opbergen. Denk aan koop- en hypotheekakten of diploma's. Vooral in tijden van historisch lage en zelfs negatieve spaarrente, doet zich bij veel mensen de behoefte voelen om contant geld en gouden munten veilig te bewaren. Zij moeten tot hun spijt constateren dat banken hun kantorennet ingrijpend hebben ingekrompen. De mogelijkheid om een kluisloket bij de bank te huren, is daarmee ook nagenoeg verdwenen. Gelukkig hebben andere marktpartijen die service van de banken overgenomen.

Waarom een kluisloket huren voor je kostbaarheden

Een kluisloket huren is geen overbodige luxe. De meeste voorwerpen die bij inbraak in particuliere woningen worden buitgemaakt, zijn:

Tot een bepaald bedrag worden deze spullen weliswaar vergoed door de inboedelverzekering, maar de emotionele waarde is vaak niet te vervangen.

Wat kon men in een bankkluis opbergen?

  • in het bijzonder waardevol familiebezit, dat je al vele generaties toebehoort, kan veilig worden bewaard in een kluis;
  • ook datadragers met belangrijke gegevens, documenten en belangrijke contracten kan men goed in een bankkluis opbergen;
  • contant geld daarentegen, kon men destijds beter tegen vergoeding van rente op een spaarrekening storten.

Wat waren de afmetingen van bankkluizen?

Wie een kluis van bepaalde afmetingen nodig had, moest eerst bij de bank informeren welke kluizen beschikbaar waren.

De afmetingen konden per fabrikant verschillen:
  • zo waren tot begin deze eeuw veel statige kantoorpanden van spaarbanken nog uitgerust met vrij smalle kluizen van de firma Lips, hooguit geschikt om er een hypotheekakte van die afmetingen in op te bergen;
  • In de kluizen van de firma Rosengrens daarentegen, die platter en breder van vorm waren, kon men gemakkelijk documenten op A4-formaat in ongevouwen toestand kwijt;
  • de grootste kluisloketten waren zo groot dat er gemakkelijk een koffer (of waardevol kunststuk) in paste, vandaar de naam "kofferkluizen".

Er bestond bij bankkluizen zowel handmatige als elektronische vergrendeling. Sommige bankkluizen waren te openen door middel van sleutels. Doorgaans één sleutel van de huurder zelf, in combinatie met een 'bediendesleutel' van de bank. Andere, meer moderne kluisinstallaties, boden later ook toegang met behulp van een bankpas. De inhoud van de kluis bleef voor de bank overigens per definitie geheim.

Wat kostte een kluis huren bij de bank?

In de regel was het zo dat de prijs van het kluisje gerelateerd was aan de grootte ervan. Per bank konden de prijzen sterk variëren maar gemiddeld genomen waren de kleinste kluizen bij een aantal banken vanaf ongeveer 15 euro jaarlijkse huur verkrijgbaar. De grootste voor ongeveer 200 euro.

Meestal moest men minimaal een jaar huur betalen en sommige banken boden hun kluizen alleen aan eigen klanten aan.

Contant geld in een bankkluis en verzekering

Wie zijn geld niet op een spaarrekening wilde zetten of niet wilde beleggen, kon contant geld in een bankkluis bewaren. Daar was het in ieder geval veiliger dan wanneer je het thuis zou verbergen.

Maar voordat men zijn geld in een kluis bij de bank deponeerde, moest men eerst goed informeren bij die bank. Bij een bank behoorde bewaking en beveiliging weliswaar standaard tot de basis van de huurovereenkomst, maar in geval van schade of verlies van kostbaarheden wil je toch ook graag een schadevergoeding krijgen. Men moest er daarom op letten of de instelling al dan niet een verzekering aanbood. Veel banken sloten zo´n bescherming voor contant geld namelijk expliciet uit.

Niet alleen maten kluis bepalen huurprijs

Zoals hiervoor al opgemerkt, kon je al voor een jaarlijks bedrag van ongeveer 15 tot 30 euro bij de meeste banken een kluisloket voor al je waardevolle spullen huren. Maar die prijs kon snel oplopen en dat hing niet alleen af van de maten van de kluis, maar ook van de verzekeringsdekking.

Men deed er daarom goed aan met de bank af te stemmen welke kostbaarheden men in het kluisje kon bewaren en tegen welke gevaren ze verzekerd waren, bijvoorbeeld brand en inbraak. Het was niet uitgesloten dat men bepaalde zaken apart moest verzekeren.

Hoe bij schade bewijzen wat de inhoud van de kluis was?

Wat in dit verband ook een rol speelt, is dat gedupeerde huurders in voorkomende gevallen van schademelding maar moeilijk kunnen bewijzen wat er daadwerkelijk was opgeslagen in een kluis. Daarom raadden sommige banken hun klanten aan om als bewijs van beschadigde of verloren gegane waardevolle voorwerpen foto's, aankoopfacturen en verklaringen van deskundigen aan te (laten) maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vakantiekluis wordt schaarsVakantiekluis wordt schaarsVakantietijd is helaas ook “inbrekerstijd”. Waarheen dus met je dure sieraden, erfstukken en belangrijke documenten als…
Goud en juwelen veilig bewaren in een kluis of safeGoud en juwelen veilig bewaren in een kluis of safeDe goudprijs kende in de periode 2008-2011 een sterke opmars, mede omdat beleggers veiligheid boven risico verkozen in d…
Ook kluis niet zonder risicoOok kluis niet zonder risicoDe tijd van onze grootouders die hun geld gewoon onder een matras bewaarden, is voorbij. Vaak heb je tegenwoordig ook th…
Elektronische kluis kopen en in huis plaatsen: tipsElektronische kluis kopen en in huis plaatsen: tipsDoor de crisis van 2008 hebben heel wat particulieren hun vertrouwen in de banken verloren. Mede hierdoor is de populari…

Hoe als starter aan geld komenHoe als starter aan geld komenGeld! Jonge ondernemers hebben eerst een financiële buffer nodig om goed door te kunnen groeien. Ook als banken afhaken,…
Schuldsanering en schuldhulpSchuldsanering en schuldhulpWe doen steeds vaker een beroep op de rechter voor hulp bij schulden. Het aantal aanvragen voor wettelijke schuldsanerin…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Kluisloket bij de bank huren, stukje nostalgie"

Reactie

J. Hoogendijk, 30-11-2015 14:09 #1
Banken verhuren bijna geen kluizen meer. Bestaande kluizen die verhuurd zijn blijven gehandhaafd, maar voor nieuwe klanten zijn kluizen niet meer te vinden. Artikel hierboven zou dan ook dringend aangepast moeten worden. Ook deze service kent de bank niet meer. De klant centraal?

Infoteur: Serkozy
Laatste update: Maart 2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!