InfoNu.nl > Financieel > Geld > Een kluis bij de bank huren

Een kluis bij de bank huren

Een kluis bij de bank huren Sommige kostbaarheden zijn in een kluis bij de bank veel veiliger dan thuis. Want het aantal inbraken stijgt met de dag en vooral privé bezittingen worden graag gestolen. Voor een klein bedrag per jaar kunt u uw kostbare spullen ook in een kluis bij de bank bewaren

Kostbaarheden veilig opbergen in de bankkluis

De meeste voorwerpen die bij inbraak in particuliere woningen worden buitgemaakt, zijn:

Tot een bepaald bedrag worden deze spullen weliswaar vergoed door de inboedelverzekering, maar de emotionele waarde is vaak niet te vervangen.

Wat kan men in een bankkluis opbergen?

  • in het bijzonder waardevol familiebezit, dat u al vele generaties toebehoort, kan veilig worden bewaard in een kluis;
  • ook datadragers met belangrijke gegevens, documenten en belangrijke contracten kan men goed in een bankkluis opbergen;
  • contant geld daarentegen, kan men beter tegen vergoeding van rente op een spaarrekening storten.

Wat zijn de afmetingen van bankkluizen?

Wie een kluis van bepaalde afmetingen nodig heeft, moet eerst bij de bank informeren welke kluizen beschikbaar zijn.

De afmetingen kunnen per fabrikant verschillen:
  • zo waren tot begin deze eeuw veel statige kantoorpanden van spaarbanken nog uitgerust met vrij smalle kluizen van de firma Lips, hooguit geschikt om er een hypotheekakte van die afmetingen in op te bergen;
  • In de kluizen van de firma Rosengrens daarentegen, die platter en breder van vorm waren, kon men gemakkelijk documenten op A4-formaat in ongevouwen toestand kwijt;
  • de grootste kluisloketten zijn zo groot dat er gemakkelijk een koffer in past, vandaar de naam "kofferkluizen".

Er bestaat bij bankkluizen zowel handmatige als elektronische vergrendeling. Sommigen bankkluizen zijn te openen met een sleutel, andere, meer moderne uitvoeringen, ook met behulp van een bankpas. De inhoud van de kluis blijft voor de bank overigens per definitie geheim.

Wat kost een kluis huren bij de bank?

In de regel is het zo dat de prijs van het kluisje gerelateerd is aan de grootte ervan. Per bank kunnen de prijzen sterk variëren maar gemiddeld genomen zijn de kleinste kluizen bij een aantal banken vanaf ongeveer 15 euro jaarlijkse huur verkrijgbaar en de grootste voor ongeveer 200 euro.

Meestal moet een minimaal een jaar huur betalen en sommige banken bieden hun kluizen alleen aan eigen klanten aan.

Contant geld in een bankkluis en verzekering

Wie zijn geld niet op een spaarrekening wil zetten of niet wil beleggen, kan contant geld in een bankkluis bewaren. Daar is het in ieder geval veiliger dan wanneer u het thuis zou verbergen.

Maar voordat u uw geld in een kluis bij de bank deponeert, moet u zich eerst goed informeren bij die bank. Bij een bank behoort bewaking en beveiliging weliswaar standaard tot de ingrediënten van de huurovereenkomst, maar in geval van schade of verlies van kostbaarheden wilt u toch ook graag een schadevergoeding krijgen. Let er daarom op of de instelling al dan niet een verzekering aanbiedt. Bij veel banken wordt zo´n bescherming voor contant geld namelijk expliciet uitgesloten.

Niet alleen maten kluis bepalen huurprijs

Zoals hiervoor al is opgemerkt, kunt u al voor een jaarlijks bedrag van ongeveer 15 tot 30 euro bij de meeste banken een kluis voor al uw waardevolle spullen huren. Maar die prijs kan snel oplopen en dat hangt niet alleen af van de maten van de kluis, maar ook van de verzekeringsdekking.

Stem daarom goed met uw bank af welke kostbaarheden u in het kluisje kunt bewaren en tegen welke gevaren ze verzekerd zijn, bijvoorbeeld brand en inbraak. Wellicht zullen bepaalde zaken apart verzekerd moeten worden.

Hoe bij schade bewijzen wat de inhoud van de kluis was?

Wat in dit verband ook een rol speelt, is dat gedupeerde huurders in voorkomende gevallen van schademelding maar moeilijk kunnen bewijzen wat er daadwerkelijk was opgeslagen in een kluis. Daarom raden sommige banken hun klanten aan om als bewijs van beschadigde of verloren gegane waardevolle voorwerpen foto's, aankoopfacturen en verklaringen van deskundigen aan te (laten) maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Welke kluis kopen of huren?Welke kluis kopen of huren?Vroeger was het heel makkelijk om een kluis te huren bij de bank. Tegenwoordig is dit bijna niet meer mogelijk. De meest…
Goud en juwelen veilig bewaren in een kluis of safeGoud en juwelen veilig bewaren in een kluis of safeDe goudprijs kende in de periode 2008-2011 een sterke opmars, mede omdat beleggers veiligheid boven risico verkozen in d…
Crisis: de voordelen en nadelen van een kluis of safeCrisis: de voordelen en nadelen van een kluis of safeGeld onder de matras bewaren of goud opbergen in een kluis is opnieuw populair geworden sinds de economische crisis van…
Elektronische kluis kopen en in huis plaatsen: tipsElektronische kluis kopen en in huis plaatsen: tipsDoor de crisis van 2008 hebben heel wat particulieren hun vertrouwen in de banken verloren. Mede hierdoor is de populari…
Ook kluis niet zonder risicoOok kluis niet zonder risicoDe tijd van onze grootouders die hun geld gewoon onder een matras bewaarden, is voorbij. Vaak heb je tegenwoordig ook th…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een kluis bij de bank huren"

Reactie

J. Hoogendijk, 30-11-2015 14:09 #1
Banken verhuren bijna geen kluizen meer. Bestaande kluizen die verhuurd zijn blijven gehandhaafd, maar voor nieuwe klanten zijn kluizen niet meer te vinden. Artikel hierboven zou dan ook dringend aangepast moeten worden. Ook deze service kent de bank niet meer. De klant centraal?

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 20-03-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!