InfoNu.nl > Financieel > Geld > Prepaid creditcard Nederland: Weg met hoge rentes

Prepaid creditcard Nederland: Weg met hoge rentes

Bestaat de prepaid credit card in Nederland? Wat kun je ermee? Waar kun je hem aanvragen? Al deze vragen worden beantwoord in dit artikel over de prepaid credit card. De voordelen en nadelen worden op een rijtje gezet zodat je een weloverwogen beslissing kan maken over de aanschaf van dit financiële product. Met als grootste voordeel dat je geen hoge woekerrentes betaalt zoals bij de reguliere creditcard. De prepaid creditcard is in Nederland niet heel bekend. Omdat aan dit product relatief weinig wordt verdiend wordt het minder actief geadverteerd. Een prepaid creditcard laad je op en vervolgens kun je het saldo dat op de kaart staat weer uitgeven. Dit kan handig zijn op plaatsen waar je alleen met creditcard kan betalen of dan bijvoorbeeld korting krijgt. Bijvoorbeeld bij online aankopen of in het buitenland.

Voordelen Prepaid Creditcard in Nederland

In Nederland is een prepaid creditcard handig juist omdat de creditcard relatief weinig wordt gebruikt en niet overal wordt aangenomen. De kaart is echter heel handig om online aankopen mee te doen en dan is een opgeladen kaart met een kleine som erop waar geen rente over wordt berekend gunstig. Over de standaard creditcard worden immers hoge rentes berekend.
  • Limiet: Een ander voordeel is dat je bij een prepaid kaart nooit meer kan uitgeven dan je op de kaart hebt gezet. Je kunt dus niet in de schulden raken.
  • Makkelijk opladen: Opladen van de kaart is makkelijk met Giropay, Ideal, cash vouchers, bankoverschrijvingen of per creditcard.
  • Veilig betalen: Met een prepaid creditcard kun je veilig online betalen. Als je gegevens door hackers worden bemachtigd of er op een andere manier wordt gefraudeerd verlies je maximaal het bedrag waarmee je de prepaid creditcard hebt opgeladen. Het is dus relatief veilig.
  • Anonimiteit: Met een prepaid creditcard kun je veel anoniemer blijven dan bij een gewone creditcard. Wil je niet dat allerlei webshops een berg aan persoonlijke gegevens van je bewaren dan kan een prepaid creditcard een goede optie zijn.
  • Geen BKR toetsing: Voor een prepaid creditcard in Nederland wordt geen BKR toetsing toegepast. Dus zelfs bij een negatieve BKR registratie kun je toch een prepaid creditcard krijgen. Heel handig voor die voordelige online aankopen.
  • Geen inkomenstoetsing: Omdat het een debet kaart betreft wordt er door de verstrekkende bank geen inkomenscheck toegepast. De debit card is dus zelfs zonder inkomen makkelijk aan te vragen.

Nadelen Prepaid Creditcard

De nadelen van een prepaid creditcard zijn onder andere:
  • Makkelijk uitgeven: Het is toch erg gemakkelijk om geld uit te geven dat op de kaart staat. Bij cash uit de portemonnee heb je een beter overzicht.
  • Kosten van de prepaid creditcard in Nederland: De kosten van een prepaid creditcard Nederland verschillen een beetje per aanbieder. Soms zijn er eenmalige aanvraagkosten van rond de tien euro. De meeste aanbieders rekenen transactiekosten, kosten bij geldopname en commissie wanneer er valuta worden omgewisseld. Bijvoorbeeld van euro's naar dollars.
  • Geen rente: Over het bedrag dat je op de prepaid creditcard zet ontvang je geen rente meer. Op het moment is dat niet veel maar het is wel een nadeel ten opzichte van een spaarrekening.

Aanbieders Prepaid Creditcard Nederland

De prepaid creditcards die worden aangeboden verschillen niet veel. Er zijn kleine verschillen in de kosten en het is goed om deze na te lezen. Het is afhankelijk van hoe je de kaart denkt te gaan gebruiken welke aanbieder voor jou de meest gunstige kaart aanbiedt. Aanbieders zijn onder andere Visa, Mastercard, Neteller, Moneybookers, Skrill en GWK. De Skrill kaart is voor veel mensen relatief aantrekkelijk met lage kosten vergeleken bij de concurrenten. Het voordeel van de GWK kaart is dat deze snel en online kan worden aangevraagd.
© 2013 - 2019 Gosupress, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Prepaid creditcard voordelig?Prepaid creditcard voordelig?U kunt in 2019 een prepaid creditcard zonder BKR-toets gebruiken in plaats van de gewone Visa creditcard, ANWB creditcar…
Creditcard: hoe krijg je een creditcard zonder BKR-toetsing?Creditcard: hoe krijg je een creditcard zonder BKR-toetsing?Een creditcard is een uiterst handig betaalmiddel dat je overal ter wereld kan gebruiken. Wie een creditcard wil aanvrag…
Bronnen en referenties
  • http://www.sxc.hu/photo/785364

Reageer op het artikel "Prepaid creditcard Nederland: Weg met hoge rentes"

Infoteur: Gosupress
Laatste update: 19-02-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!