InfoNu.nl > Financieel > Geld > De 50PLUS-partij, waarom zou je lid worden?

De 50PLUS-partij, waarom zou je lid worden?

De 50PLUS-partij, waarom zou je lid worden? 50PLUS is een van de snelst groeiende politieke partijen in Nederland. Niet verwonderlijk, de oudere kiezer voelt zich financieel in de steek gelaten door de traditionele politiek. Maar wat spreekt ouderen nu concreet aan in die 50PLUS-partij?

Waarom kiezen mensen voor de partij 50PLUS?

In een politieke peiling in februari 2013 steeg de 50PLUS-partij met boegbeeld Henk Krol naar niet minder dan 12 zetels. Veel oudere kiezers voelen zich niet langer vertegenwoordigd door de gevestigde partijen. Sterker nog, ze voelen zich ronduit bedrogen!

Men voelt zich van alle kanten genomen nu de plannen van het kabinet Rutte 2 tastbaar worden in de beurs. En het zijn niet alleen ouderen, kennelijk spreekt de partij ook steeds meer jongere burgers aan.

Over 50PLUS

50PLUS is een politieke partij die in zijn huidige vorm gestalte kreeg na een oprichtingsvergadering in november 2011. Na het kiezen van 9 bestuursleden kan 50PLUS worden aangemerkt als een volwaardige democratische politieke partij.

Critici verwijten de partij wel eens dat die er niet is voor "alle" Nederlandse burgers maar dat men zich te zeer richt op één bepaalde doelgroep. Henk Krol pareert die kritiek simpelweg door een verwijzing naar de Partij voor de Dieren, die inmiddels toch is uitgegroeid tot een gevestigde waarde in de Nederlandse politiek.

Lid worden van de 50PLUS-partij

Mensen kunnen zich aanmelden als lid van de 50PLUS-partij via een formulier dat op de website van de partij kan worden gedownload. De jaarlijkse contributie bedraagt 25,00 euro. De definitieve aanmelding moet overigens nog postaal worden bevestigd. Wie eerst nadere informatie wenst kan daarvoor gebruik maken van het e-mailadres info@50pluspartij.nl

Wat spreekt ouderen aan in de partij 50PLUS?

Met name ouderen voelen zich financieel benadeeld door de stapeling aan bezuinigingen en (pensioen)kortingen, welke worden ingegeven door de economische en financiële crisis. De coalitie verkeert ten onrechte in de veronderstelling dat men met ouderen kan maken wat men wil. Ze zijn immers niet georganiseerd en moeilijk te mobiliseren. Maar inmiddels neemt de stapeling van maatregelen desastreuze vormen aan.

Welke maatregelen treffen ouderen het hardst?

Zonder hier nu de pretentie te hebben volledig te zijn, onderstaand een aantal maatregelen die de oudere burger hard in de beurs treft:

  • het gros van de mensen met een aanvullend pensioen (naast de AOW) wordt al meerdere jaren niet meer gecompenseerd voor de inflatie; Bij een doorsnee pensioen van 10.000 toch een financiële aderlating van zon 5 % inmiddels;
  • en dan is er de in januari 2013 van kracht geworden verhoging van loonheffing en premies zorgverzekering die de pensioenuitkeringen fors onderuithalen;
  • tot overmaat van ramp krijgt een flink aantal vervroegd gepensioneerden als gevolg van de verhoogde pensioenleeftijd te maken met een AOW-gat, wat gepaard gaat met een inkomensverlies van minimaal een maand AOW. En dat kan oplopen tot meer dan een jaar!
  • en belangenorganisaties voor ouderen zijn van mening dat bij de verhoging van het eigen risico in de zorgverzekering en de inkrimping van het basispakket, te weinig rekening is gehouden met ouderen. Die maatregelen pakken desastreus uit voor ouderen aangezien zij meer dan gemiddeld gebruik maken van zorg.

Ouderen hebben onvoldoende gewicht in landelijke politiek

De oudere burger heeft in de landelijke politiek nog onvoldoende invloed. Men is na een arbeidzaam leven niet langer aangesloten bij een vakbond, neemt niet deel in de besturen van pensioenfonds en zit als gevolg daarvan dan ook niet meer aan de onderhandelingstafel. Zo kan het gebeuren dat de 65-plusser sneller in een hogere belastingschijf wordt aangeslagen.

Korting op de pensioenen

Een van de meest onverteerbare maatregelen naar ouderen is de geplande korting op de pensioenen. Want aangenomen wordt dat een aanzienlijk deel van de vaderlandse pensioenfondsen in 2013 zal aankondigen dat er gekort wordt op die pensioenen. En de overheid mag zich dat zeker mede aanrekenen aangezien De Nederlandsche Bank (DNB) een veel te lage rekenrente voorschrijft.

Tot dusver heeft de oudere in dit land zich nog niet gemanifesteerd als vechtlustige actievoerder maar dat kan veranderen als seniorenpartij 50PLUS in de Kamer over enkele jaren wellicht tientallen zetels zal bekleden.
Gerelateerde artikelen
Ouderenzorg: gezondheid, arbeid, financiën en wonenmijn kijk opOuderenzorg: gezondheid, arbeid, financiën en wonenDe vergrijzing in Nederland neemt toe. De gemiddelde levensverwachting is toegenomen. Mensen zijn er dus zekerder van da…
Dekkingsgraad pensioenfondsen te laag door lage rekenrenteDekkingsgraad pensioenfondsen te laag door lage rekenrenteOnze pensioenfondsen hadden aanvang 2018 pakweg 1600 miljard euro aan opgebouwde pensioengelden in beheer. Maar de dekki…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De 50PLUS-partij, waarom zou je lid worden?"

Reacties

Rob van der Drift, 17-09-2014 05:20 #6
Rond de oprichtingstijd van 50Plus was ik behoorlijk geïnteresseerd in het reilen en zeilen van de nieuwe en (hopenlijk) succesvolle partij. Want inderdaad: vijf miljoen mensen van 50 jaar en ouder is niet niks. Voor mij overigens al jaren een raadsel waarom die groep niet uit de verzuiling durft te stappen en voor zichzelf op wenst te komen. Waarschijnlijk ligt de hoofdreden in het eeuwige gekrakeel van de besturende oudjes die, als puntje bij paaltje komt, tóch blijken te kiezen voor de oude vertrouwde, maar buitengewoon stoffige en verzuilde manier van denken én handelen en aldus de nieuwe partij bij het minste of geringste wrijvingspunt vakkundig de nek omdraaien. Dat het op deze manier dan niet erg opschiet met enige belangenbehartiging voor die enorme groep mensen is dan het trieste resultaat. Kortom: Weg met de verzuiling, stap over je eigen, angstige schaduw heen en hou die club bij elkaar. Je bent nooit zo jong meer als vandaag!

J. W. Steenman, 02-06-2013 21:43 #5
Na bijna mijn hele leven een VVd-er in hart en nieren te zijn heb ik onlangs besloten om lid van de 50+ Partij te worden. Dat nu de ouderen, die er toe bijgedragen hebben om Nederland na WO II weer op te bouwen en op de kaart te zetten, zo aangepakt worden en feitelijk het gelag moeten betalen voor het slechte regeringsbeid van de laatste decennia is - eufemistisch uitgedrukt - zeer onfatsoenlijk. Mijn leeftijd is bijna 74 jaar (maar dat is maar een getal!).

Serkozy (infoteur), 13-03-2013 16:56 #4
Hè wat jammer nou meneer Verhoeve!

Jannis Verhoeve, 13-03-2013 16:29 #3
Ik wil lid worden. ben met 88 jaren oud genoeg. Alles mogen jullie van me weten, behalve uiteraard mijn pincode.

F. Alblas, 01-03-2013 15:49 #2
Geachte,

De afgelopen 15 jaar hard gewerkt in de hotellerie, eigen Hotel, daarvoor ongeveer 30 jaar gewerkt in de zorg, PGGM pensioen fonds. En dacht eindelijk met mijn 65 ste jaar
Te kunnen genieten, maar er wordt nu alweer gesneden in mijn pensioen en wat ik begrepen heb, zijn wij er nog niet.

Wat gaat U daar tegen doen als 50+ partij?

Frits Simons, 09-02-2013 19:39 #1
Met bijna alle punten van de 50 + partij kan ik instemmen en ben er enthousiast over. Enkele punten zijn bezwaarlijk voor mij als christen. Bijvoorbeeld de visie op Israel. Kan ik toch lid worden en actief in de partij. Heel veel ouderen zijn immers nog altijd christen.

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 03-02-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 6
Schrijf mee!