InfoNu.nl > Financieel > Geld > Zal online bankieren de klassieke banken doen verdwijnen?

Zal online bankieren de klassieke banken doen verdwijnen?

Zal online bankieren de klassieke banken doen verdwijnen? Is de opmars van het online bankieren niet meer te stuiten? Voorstanders bevestigen dit idee en spreken al van het einde van het klassieke bankkantoor van de retailbank. Elektronisch betalen via pc, smartphone of tablet wordt immers alsmaar praktischer en toegankelijker. Vooral door de praktische voordelen ervan lijkt de opmars van het internetbankieren niet meer te stuiten. Bovendien sluiten grootbanken door de crisis meer en meer kantoren om kosten te besparen. Is het einde van het klassieke bankfiliaal in zicht of zijn er toch blijvende voordelen verbonden aan de traditionele bank?

Internetbankieren alsmaar populairder

Met de crisis van eind 2008 ging er een schok door de bankwereld heen. Grote, als onaantastbaar geachte banken hadden financiële hulp nodig van de staat, zowel in Europa als in de rest van de wereld. Het idee van een klassieke, veilige grootbank kreeg een ernstige deuk. Meer en meer spaarders gingen dan ook op zoek naar alternatieve banken, die transparanter waren en minder kosten met zich meebrengen. Internetbanken zoals Keytrade, BinckBanck en Fortuneo konden van die evolutie profiteren. Het begrip internetbankieren kende een sterke opmars in de wereld van retail banking.

Online banken: geen kosten

Die online banken zijn gespecialiseerd in het aanbieden van financiële diensten via het internet. Zowat al je bankzaken kan je online verrichten, van het openen van een spaarrekening tot het verhandelen van aandelen. Bijzonder is dat de meeste van deze online banken geen kosten aanrekenen voor het openen en beheren van bankrekeningen. Dit is een groot voordeel tegenover de klassieke retailbanken. Die laatsten moeten immers de kosten voor het openhouden van bankkantoren recupereren en dat doen ze onder meer door maandelijkse kosten aan te rekenen voor een zicht- of betaalrekening. Online banken hebben doorgaans maar een heel beperkt aantal bankkantoren, of helemaal geen, en daardoor kunnen ze veel kosten besparen.

Einde van klassieke bankkantoren?

Zeker in tijden van crisis trachten meer mensen geld te besparen en het kiezen voor een betaalrekening bij een internetbank lijkt dan ook een logische keuze. Bovendien worden meer en meer betalingen elektronisch gedaan en zijn er nieuwe ontwikkelingen aan de gang op het vlak van betalen met smartphone of tablet, denk aan de apps voor mobiel bankieren. Het klassieke bankfiliaal van de retailbank lijkt dan ook minder en minder noodzakelijk geworden, waardoor heelwat banken kantoren sluiten. Een voorbeeld is de Belgische bank Belfius, die eind 2012 bekendmaakte twintig bankkantoren te willen sluiten.

Klassieke banken: blijvende voordelen

Persoonlijk contact

Toch heeft het klassieke bankkantoor eigenschappen die het internetbankieren nooit helemaal zal kunnen vervangen. Ten eerste zullen er altijd mensen zijn die financiële uitleg willen krijgen via een fysiek persoon, met name een bankier. Het persoonlijk contact tussen klant en bankier is dan ook de grootste troef van het traditionele bankagentschap. Sommige cliënten geven er trouwens de voorkeur aan om hun bankzaken te regelen in samenspraak met een vertrouwenspersoon op de bank.

Cash pinnen

Ten tweede zullen er altijd geldautomaten actief moeten zijn zolang er contant geld bestaat. Hoewel de technologische evoluties op het vlak van elektronisch betalen exploderen, blijft betalen met contant geld vooralsnog bestaan. En om aan ons geld te geraken, moeten we kunnen pinnen aan een automaat bij de bank.

Beveiligingsprobleem

Tenslotte blijft er een sterk argument gelden voor het behoud voor het fysieke bankagentschap. Technologie is uiteraard mooi en erg praktisch, maar blijft zeker wel beperkingen hebben. Persoonlijke bankgegevens van klanten kunnen gehackt worden, de websites van banken kunnen platgelegd worden, waardoor de veiligheid van internetbankieren in het gedrang komt. Als zulke problemen zich opstapelen en niet meteen kunnen opgelost worden, is het toch goed om nog een bankkantoor achter de hand te houden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tips om veilig mobiel te bankieren met je smartphoneTips om veilig mobiel te bankieren met je smartphoneDe snelle ontwikkeling van de smartphones heeft gezorgd voor een explosie van applicaties of apps. Ook banken bieden mob…
Spaarrekening: voordelen en nadelen van internetsparenSpaarrekening: voordelen en nadelen van internetsparenInternetsparen is een fenomeen dat intussen doodnormaal lijkt maar pas sinds de internetrevolutie van het begin van de e…
Bankzaken veilig regelen met online bankierenBankzaken veilig regelen met online bankierenOnline bankieren is in Nederland redelijk veilig. Toch is fraude met internetbankieren niet helemaal uit te sluiten. Als…
Bronnen en referenties
  • http://managing21.skynetblogs.be/archive/2012/04/04/fysieke-bankkantoor-blijft-belangrijk-voor-consument.html, bezocht op 14/09/2015.
  • http://www.beurs.com/2011/05/02/hebben-bankfilialen-nog-een-toekomst/3556, bezocht op 14/09/2015.

Reageer op het artikel "Zal online bankieren de klassieke banken doen verdwijnen?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 15-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Slim bankieren
Schrijf mee!