InfoNu.nl > Financieel > Geld > Anonieme bankrekening openen

Anonieme bankrekening openen

Anonieme bankrekening openen De veelbesproken Zwitserse anonieme bankrekening kent iedereen vast nog wel. Tot voor kort bestond daar nog de mogelijkheid om een bankrekening op nummer te openen. Maar door gewijzigde wetgeving is zon anonieme bankrekening tegenwoordig ook in Zwitserland niet meer mogelijk. Resteert de (theoretische) optie via zogenaamde "offshore-banken".

Witwassen van gelden

In ieder geval bij overboekingen moet ook bij een Zwitserse bankrekening tegenwoordig de volledige en juiste naam van de rekeninghouder worden opgegeven. De overheid probeert op die manier om het witwassen van gelden tegen te gaan en staat geen anonieme rekeningen meer toe.

Onderscheid belastingfraude en belastingontduiking

Overigens is overheidsinmenging in financiële aangelegenheden van individuele burgers een zeer gevoelig onderwerp bij de eigenzinnige Zwitsers. Een voorstel in 2010 van de toenmalige Minister van Justitie om het geldende juridische onderscheid tussen "belastingfraude" en het veel mildere "belastingontduiking" te laten vallen, bracht heel wat commotie teweeg.

De Zwitserse burger wil met rust gelaten worden. Men wil geen almachtige autoriteit en fiscale bevoogding. Men haat bureaucratisch vertoon waarbij elk ontvangen bloempje en elk geschonken etentje als bestanddeel van het inkomen aan de overheid gerapporteerd moet worden.

Indien het onderscheid tussen belastingfraude en belastingontduiking zou vervallen, zou men in de ogen van de Zwitsers zonder enige bescherming zijn overgeleverd aan de nukken van de fiscale opsporingsambtenaren. Het vermoeden van onschuld zou daardoor kantelen in de tegengestelde richting. Elke Zwitser zou daardoor automatisch als waarschijnlijke belastingcrimineel in beeld komen.

Openen anonieme rekening in overzeese belastingparadijzen

Als enige (theoretische) mogelijkheid voor het openen van een anonieme bankrekening resteren nog de zogenaamde "offshore banken" die hun zetel meestal hebben in overzeese belastingparadijzen (fiscaal voordelige landen), zoals in het Caribische gebied. Maar ook daar is het lang zo eenvoudig nog niet om een anonieme bankrekening te openen.

Het meest praktisch zou zijn als de betrokken bank ook een vestiging in Nederland zou hebben, zodat men hier alle formaliteiten voor aanvraag zou kunnen afhandelen. Anders is het welhaast ondoenlijk om lokaal zon anonieme rekening te openen.

Overboeking is uit den boze

Voor de eerste storting zal men in ieder geval willen opteren voor een storting in contanten. Maar daarbij moet men er rekening mee houden dat men niet onbeperkt geld vanuit Nederland mag importeren in andere landen. Vanaf bepaalde bedragen geldt de verplichting om contant geld bij de douane te melden om het witwassen van gelden te voorkomen.

Feitelijk bestaat dus alleen de mogelijkheid om geld in kleine porties in het buitenland op een anonieme rekening te storten. Een overboeking is weliswaar mogelijk maar staat haaks op het principe van de anonieme rekening. Want zodra men geld op die wijze naar het buitenland heeft overgeboekt, kan de route daarvan exact worden getraceerd.

In Nederland is legitimatie allang verplicht

In Nederland is het allang niet meer mogelijk om een rekening op nummer te openen. Bij opening van elke rekening wordt tegenwoordig de identiteit van de eigenaar verlangd. Hoe anders was dat nog in de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw toen spaarbewijzen aan toonder immens populair waren.

Overigens geldt de legitimatieverplichting bij het openen van een bankrekening pas pakweg zo´n 30 jaar. In de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw kon men nog zonder veel omhaal een spaarboekje op naam laten stellen zonder dat daar een paspoort of rijbewijs aan te pas kwam. Ook het openen van een spaarrekening op naam van bijvoorbeeld een kleinkind, een club of vereniging was in die dagen heel wat soepeler geregeld. Het was pas in de jaren 80 en 90 dat de legitimatievoorschriften, mede om fiscale redenen, fors werden aangescherpt.

Spaarbewijzen aan toonder

Het is ook nauwelijks 30 jaar geleden dat met name spaarbanken op grote schaal spaarbewijzen aan toonder verkochten. Doorgaans werden deze toonderstukken onder de naam spaarbrieven of groeispaarbrieven aan de man gebracht:

  • ze vermeldden alleen een nummer, geen naam;
  • renteberekening op basis van samengestelde intrest (rente op rente);
  • te verkrijgen in nominale coupures van 1000, 5000 en later ook 10.000 gulden;
  • doorgaans bedroeg de looptijd 5 jaar;
  • bij verzilvering was geen legitimatie vereist;
  • blokkering wegens verlies of diefstal was niet mogelijk. Het huren van een kluis was een optie;
  • de bezitter van de stukken werd automatisch als rechtmatige eigenaar aangemerkt.

Zoals gezegd, de spaarbrieven waren om belastingtechnische redenen immens populair bij het publiek en daarnaast boden ze ook een zeer aantrekkelijk rendement als we dat afzetten tegen de actuele rentevergoeding.
Gerelateerde artikelen
Bankrekening openen in ThailandBankrekening openen in ThailandHet is relatief eenvoudig om een bankrekening te openen bij een Thaise bank. Dat kunt u meestal al doen door een Thais b…
Frankrijk: een Franse bankrekening openenFrankrijk: een Franse bankrekening openenU kunt als Nederland een bankrekening openen bij een Franse bank. Dit is relatief eenvoudig. U hoeft daarvoor niet per s…
Bankrekening openen in MarokkoBankrekening openen in MarokkoHet is relatief eenvoudig om een bankrekening te openen bij een bank in Marokko. Steeds meer Nederlanders kiezen daarvoo…
Bankrekening openen in IndonesiëBankrekening openen in IndonesiëEr wonen relatief veel Nederlanders in Indonesië. Dat komt mede door de historisch nauwe banden die Nederland heeft met…
Openen van een bankrekening in BraziliëOpenen van een bankrekening in BraziliëEr zijn steeds meer Nederlanders die een bankrekening willen openen in Brazilië. Dat komt omdat het land een snelle econ…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Anonieme bankrekening openen"

Infoteur: Bonafide
Laatste update: 10-08-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!