InfoNu.nl > Financieel > Geld > Financiële schandalen in 2012

Financiële schandalen in 2012

Financiële schandalen in 2012 Rentemanipulatie, het witwassen van gelden, politie-invallen en belastingfraude, in 2012 kwamen nagenoeg alle grote financiële instellingen negatief in beeld. Daarnaast worstelden veel banken met hun strategie. Lees hier welke schandalen de financiële wereld op hun grondvesten deden schudden.

Witwaspraktijken door HSBC

Met een recordboete kocht de Britse bank HSBC verder onderzoek naar haar betrokkenheid in een witwasschandaal af. HSBC stemde in met de betaling van 1,9 miljard dollar om verder onderzoek door de Amerikaanse autoriteiten te voorkomen. HSBC-filialen wordt verweten dat ze jarenlang hebben meegewerkt aan het witwassen van gelden.

De Amerikaanse Senaat heeft de bank ervan beschuldigd miljarden uit landen als Mexico, Iran en Saoedi-Arabië naar de VS te hebben overgeboekt en op die manier de praktijken van drugshandelaren en financiers van terrorisme te hebben ondersteund. HSBC heeft in de zomer van 2012 toegegeven inderdaad ernstige fouten te hebben begaan.

Valsheid in geschrifte

De Britse bank Lloyds TSB werd voor verboden financiële transacties met Iran en Soedan in de Verenigde Staten veroordeeld tot een boete van 350 miljoen dollar. Lloyds gaf toe bij financiële transacties in de Verenigde Staten, de identiteit van de Iraanse en Soedanese klanten vervalst te hebben, aldus de officier van justitie in New York, Robert Morgenthau.

Rentemanipulatie LIBOR-tarieven

De Britse grootbank Royal Bank of Scotland (RBS) was verwikkeld in een groot schandaal met betrekking tot rentemanipulaties. De deels genationaliseerde bank hangt een boete van enkele honderden miljoenen euroís boven het hoofd. Handelaren van verschillende banken hebben de Liborrente gemanipuleerd. In dat verband wordt overigens ook de Nederlandse Rabobank genoemd.

De Britse Barclays Bank heeft de rentemanipulatie al toegegeven en betaalt een boete ten bedrage van 450 miljoen dollar. De bedrijfsleiding werd als gevolg van het LIBOR-schandaal gedwongen om af te treden.

Verboden beleggingsadviezen en campagnesteun

Bij het LIBOR-schandaal schijnt de Amerikaanse bank Goldman Sachs weliswaar niet betrokken te zijn, maar opgelucht ademhalen kan CEO Lloyd Blankfein allerminst. In 2012 werd de bank tot een miljoenenstraf veroordeeld wegens geheime steun bij verkiezingscampagnes en verboden beleggingsadviezen.

Doorverkopen slechte leningen

De Amerikaanse toezichthouder heeft de Amerikaanse grootbank JP Morgan Chase in 2012 aangeklaagd in verband met het doorverkopen van slechte hypothecaire leningen aan vakbondsinstellingen voor een recordbedrag van $ 3,6 miljard. De bank werd kort daarvoor al voor soortgelijke gevallen veroordeeld tot een boete van ongeveer 300 miljoen dollar. Daarbij ging het om transacties van de in 2008 van JP Morgan overgenomen zakenbank Bear Stearns waarbij beleggers enorme verliezen leden.

De mislukte beursgang van Facebook

Het was tot dan toe de grootste beursgang van een technologieconcern maar tegelijk ook een van de grootste flops: voor het Facebook-debacle moest Citigroup in 2012 twee miljoen dollar boete betalen. Kort voor de beursgang van Facebook had een analist van de Citigroup lichtvaardig informatie aan journalisten doorgespeeld.

Witwassen van gelden en transacties met schurkenstaten

De Britse bank Standard Chartered moest in totaal ongeveer 670 miljoen dollar aan boetes betalen. Het bedrijf werd ervan beschuldigd opgelegde sancties tegen Iran, Birma, Libië en Soedan te hebben geschonden.

Betaling smeergelden bij rentemanipulatie

De Zwitserse bank UBS schiet wat betreft de boetes in het LIBOR-schandaal de vogel af. Voor hun betrokkenheid bij het schandaal moet de Zwitserse financiële instelling 1,16 miljard euro ophoesten. Tientallen handelaren en medewerkers van de bank waren volgens de toezichthoudende autoriteiten bij de manipulatie van de referentierente betrokken. Zelfs smeergelden werden er betaald.

Belastingontduiking en fiscale fraude

Klanten van Zwitserse banken waren in 2012 trouwens herhaaldelijk het doelwit van de fiscus. Duitse autoriteiten kochten cdís met daarop de personalia van belastingplichtigen die in Zwitserland een geheime bankrekening erop nahielden.

En aan het eind van 2012 raakte tot overmaat van ramp ook nog Deutsche Bank in opspraak. Op verdenking van belastingfraude in CO2-emissierechten, werd het hoofdkantoor in Frankfurt doorzocht. Duitslands grootste financiële instelling is blijkbaar dieper dan aangenomen verstrikt in het schandaal rond de miljardenfraude met CO2-emissierechten.

En de autoriteiten onderzoeken ook nog de betrokkenheid van Deutsche Bank bij de manipulatie van de LIBOR-tarieven. Andere banken hebben in dat verband al miljarden aan boetes moeten betalen.
Gerelateerde artikelen
Belastingfraude & boetes belastingfraudeBelastingfraude & boetes belastingfraudeBij belastingfraude kan de fiscus hoge boetes opleggen. Wat houdt belastingfraude in en welke maatregelen kan de Belasti…
Anonieme bankrekening openenAnonieme bankrekening openenDe veelbesproken anonieme bankrekening kent iedereen vast nog wel. In Zwitserland bestond de mogelijkheid om een bankrek…
Belasting ontwijken of ontduiken, wat mag wel?Belasting ontwijken of ontduiken, wat mag wel?Ben ik legaal bezig? Wat mag wel, belasting ontwijken of belasting ontduiken? Dit artikel gaat over het verschil tussen…
Wat is zwart geld?Wat is zwart geld?Zwart geld is geld waarvan de belastingdienst niet op de hoogte is dat u er over beschikt. Het geld dat u niet opgeeft b…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Financiële schandalen in 2012"

Infoteur: Grosso_Modo
Gepubliceerd: 05-01-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!