InfoNu.nl > Financieel > Geld > Hoe kan je minder geld uitgeven in de supermarkt? Tips

Hoe kan je minder geld uitgeven in de supermarkt? Tips

Hoe kan je minder geld uitgeven in de supermarkt? Tips Minder geld uitgeven aan boodschappen en meer overhouden op het einde van de maand? Het is iets wat we allemaal wel zouden willen. Maar dit is geen gemakkelijke opdracht, zeker niet wanneer het aankomt op het kopen van voeding in de supermarkt. Besparen bij de boodschappen is geen sinecure wanneer je kinderen het ene na het andere aantrekkelijke product aanwijzen. Toch is het mogelijk om geld te besparen als je gaat winkelen door je te houden aan enkele eenvoudige tips. Niet met de creditcard maar met cash geld betalen en niet met een hongergevoel gaan winkelen zijn maar enkele voorbeelden daarvan. Hoe kan je geld besparen als je gaat winkelen in de supermarkt?

Minder geld uitgeven bij boodschappen

Met je creditcard betalen in de supermarkt, is in feite geen goede manier om al je kosten overzichtelijk te houden. Dankzij een kredietkaart kan je genieten van een maandelijks krediet waardoor je geld kan uitgeven dat je in feite niet hebt. Deze mogelijkheid geeft je onbewust het gevoel dat je eigenlijk wel alles in je mandje kan leggen wat je wilt; er stelt zich toch geen betalingsprobleem. Dit gevoel neemt bij de koper de psychologische verantwoordelijkheid weg om op te letten met zijn geld.

Betalen met cash

Daarom is het beter om zoveel mogelijk met cash geld te betalen als je gaat shoppen. Haal wat geld af voor enkele dagen en neem telkens enkele biljetten mee als je de deur uit gaat. Betaal in de supermarkt en in andere winkels steeds met cash: op die manier zal je gaan beseffen dat je portefeuille geleidelijk aan leger wordt en geen valse bodemloze put is zoals een creditcard.

Winkelen zonder kinderen

Een ouder die met de kinderen gaat winkelen, weet dat zijn oogappels voortdurend dingen aanwijzen die ze willen hebben. Kinderen hebben natuurlijk nog geen zicht op wat ze echt nodig hebben en wat niet, en willen meteen hebben wat ze zien. Als ouder is het dan niet makkelijk om telkens neen te zeggen. Daarom is het beter om indien mogelijk je kinderen thuis te laten als je naar de supermarkt gaat. Zo worden overbodige kosten vermeden.

Geen hongergevoel

Het is altijd beter om naar de supermarkt te gaan als je al gegeten hebt. Wie met honger de deur uit gaat om te gaan shoppen, zal onbewust meer dingen kopen. Vanzelf zal je met een te grote voorraad voedsel thuiskomen, waarbij je sommige dingen na enkele dagen misschien al in de vuilbak moet kieperen omdat ze niet meer vers zijn. Je hebt dus te veel voedsel gekocht doordat je hongergevoel prikkels naar je hersenen stuurde om meer voeding te kopen.

Winkelmandje i.p.v. winkelkarretje

In een supermarkt gaan winkelen doe je vanzelfsprekend met een winkelwagentje, zo lijkt het toch. Toch is een winkelkarretje niet aangewezen als je op je uitgaven wilt letten en geld wilt besparen. Onbewust ga je de neiging hebben om je winkelwagentje "vol te gooien", al was het maar om op die manier wat meer voorraad aan te leggen. Je gaat zo dan ook meer dingen kopen die je op dat moment niet nodig hebt. Daarom is het beter om een winkelmandje te nemen. Je gaat dan enkel de dingen uit de rekken nemen die je echt nodig hebt, want als je het te vol laadt, kan je het immers niet meer dragen.

Boodschappenlijstje supermarkt

Maak een boodschappenlijstje vóórdat je gaat shoppen en hou je daar ook aan. Neem de tijd om de dingen op te schrijven die je niet meer in je kast vindt en die je wilt kopen. Eens in de supermarkt hou je je volledig aan dat lijstje omdat je weet dat je de boodschappen die er op staan echt nodig hebt. Koop maximum nog twee à drie producten die niet op het lijstje stonden, maar zeker niet meer. Anders ga je teveel uitgaven doen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Besparen op boodschappen: 10 tips om geld te verdienenBesparen op boodschappen: 10 tips om geld te verdienenBesparen op boodschappen kan veel geld opleveren. Volgens het NIBUD geven Nederlanders gemiddeld namelijk tussen de 20 e…
Tips om geld te besparen op levensmiddelenTips om geld te besparen op levensmiddelenOf het nu financieel nodig is om te besparen op je uitgaven of niet, het is mogelijk je uitgaven aan levensmiddelen te v…
Hoeveel geef ik wekelijks uit aan boodschappen?Hoeveel geef ik wekelijks uit aan boodschappen?Uw vaste lasten kunt u niet of nauwelijks beïnvloeden. Er valt veel geld te besparen op de dagelijkse boodschappen. Zond…
Boodschappen doen; zo snel, goedkoop en effectief mogelijkBoodschappen doen; zo snel, goedkoop en effectief mogelijkU staat weer eens in de winkel, het lijkt wel spitsuur. Lange rijen bij de kassa’s, overvolle gangpaden en lege schappen…
Geld besparen met boodschappen doenVoordat je het weet, heb je het winkelwagentje volgeladen met producten die je eigenlijk niet nodig hebt. Je hebt je lat…

Reageer op het artikel "Hoe kan je minder geld uitgeven in de supermarkt? Tips"

Reactie

Marieke, 09-02-2013 11:06 #1
In plaats van contant geld meenemen om boodschappen te doen, laad ik thuis mijn debitcard op. Dan kan ik ook niet teveel uitgeven, maar ik kom ook niet in de verleiding om nog even ergens een kleinigheidje te kopen onderweg. Omdat m'n muntjes niet rammelen… en ik ben niet meer bang dat m'n geld gestolen wordt.
Heb je wat aan m'n tips? Reactie infoteur, 10-02-2013
Hallo Marieke,

Het is interessant wat je zegt over "rammelende muntjes". Het kan inderdaad zijn dat dit bij sommige mensen een aanleiding kan zijn om "ervan af" te geraken waardoor ze misschien makkelijker geneigd zijn om ze te besteden. Terwijl dit voor anderen misschien anders aanvoelt en ze die muntjes gewoon in hun broekzak houden. Geld uitgeven en besparen is dus vaak een psychologische kwestie en hangt af van persoon tot persoon. Je debetcard opladen voor je het huis uitgaat is ook een goed idee, omdat je dan echt je kaart oplaadt met een bedoeling. Hierdoor worden "folietjes" of ongeplande uitgaven makkelijker vermeden. Bedankt voor deze nuttige tip!

Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 16-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Geld besparen
Reacties: 1
Schrijf mee!