InfoNu.nl > Financieel > Geld > Pensioen jongeren heeft slechte vooruitzichten

Pensioen jongeren heeft slechte vooruitzichten

Pensioen jongeren heeft slechte vooruitzichten Door alle commotie rondom de zorgpremie eind 2012, werd de aandacht enigszins afgeleid van de kabinetsplannen voor opbouw van ons pensioen. Met name voor het pensioen van jongeren kan dat desastreus uitpakken. Volgens de vooruitzichten kunnen velen van hen straks maar zo´n schamele 30 tot 50% van hun laatstverdiend salaris tegemoet zien.

Fiscaal vrije opbouw pensioen wordt versoberd

De ingrepen van het kabinet raken met name degenen die nog maar kort aan het arbeidsproces deelnemen. Maar of ze dat zelf wel zo goed beseffen, is nog maar de vraag.

Het hoofd van veel starters op de arbeidsmarkt staat immers nog niet echt naar pensioenzaken. De plannen van het kabinet met betrekking tot hun pensioen, laat de meesten van hen onberoerd hoewel enige ongerustheid niet misplaatst zou zijn:

  • in 2013 verlaagt het kabinet Rutte 2 de fiscaal onbelaste opbouw van pensioenen van 2,25 naar 2,15% van het salaris;
  • en in 2014 wordt het fiscaal vrijgestelde opbouwpercentage zelfs teruggebracht naar 1,75 %.

Pijnlijke ingrepen in pensioenen

Ogenschijnlijk zijn het te verwaarlozen ingrepen, maar de consequenties kunnen groot zijn. De maatregelen zijn desastreus voor ons uiteindelijk pensioen. Een en ander hangt natuurlijk af van het gemiddeld salaris gedurende iemands loopbaan, maar diens pensioen (AOW inbegrepen), zou straks wel eens 35 tot 50% van het laatst genoten salaris kunnen zijn.

Kenners van arbeidsvoorwaarden hebben het in dit verband over ordinaire bezuinigingsmaatregelen die niet goed doordacht zijn. In een periode dat jongeren toch al het kind van de rekening zijn, wordt er nóg meer van hen gevraagd. Met de maatregel is niet minder dan 22% van hun pensioen gemoeid. Willen ze dat compenseren, dan zullen ze tot hun 69e moeten doorwerken.

Ook oudere werknemers zullen minder pensioen opbouwen

Trouwens, ook de oudere werknemer zal de maatregelen voelen. Een werknemer van pakweg 60 jaar, zal minder pensioen opbouwen over de laatste jaren van zijn werkzaam leven.

In de voorbije jaren waren de pensioenen al vaker voorwerp van pijnlijke ingrepen. Van werkgevers werd keer op keer gevraagd om bij te storten in de kassen van de pensioenfondsen om aan de verplichtingen tegemoet te kunnen komen. Om die reden werd midden jaren negentig het eindloon als pensioengrondslag vervangen door een systeem gebaseerd op middelloon.

Middelloon leidt tot fors lager pensioen

Een pensioen op basis van middelloon biedt weliswaar uitkomst voor een aantal problemen, maar gaat ook gepaard met een lagere pensioenuitkering.

Wie zijn hele leven lang eenzelfde salaris heeft verdiend, komt samen met AOW globaal uit op zo´n 70% van het laatstverdiende salaris. Dat gaat ook nog op voor mensen met een modaal inkomen. Bij tweemaal modaal daarentegen, belandt men al gauw onder die 70% procent, zélfs bij een 40-jarige pensioenopbouw.

Jongeren onvoldoende doordrongen van pensioenprobleem

Het ontbreekt veel werkende jongeren aan voldoende besef dat hun pensioen straks veel minder zal bedragen dan zij veronderstellen. En dat verontrust banken en verzekeraars die pensioenproducten aan de man brengen. Terwijl mensen aannemen dat hun pensioenuitkering straks 60 tot 70% van het laatstverdiende salaris bedraagt, is dat in werkelijkheid vaak maar 50%.

Volgens verzekeraar Aegon kosten de ingrepen van het kabinet Rutte 2 in de fiscale aftrekbaarheid van pensioenpremies ons jaarlijks 2,25% aan koopkracht. En zo bezien, zijn de opgebouwde pensioenaanspraken straks misschien nog maar goed voor 40% van het laatstverdiend salaris.

En in het onverhoopte geval dat de inflatie verder toeneemt tot 4 à 5% zonder dat dit gepaard gaat met een indexatie van de pensioenen, raken jongeren nauwelijks aan 25%.
Gerelateerde artikelen
Is collectief pensioen nog wel van deze tijd?Is collectief pensioen nog wel van deze tijd?Is verplichte deelname aan een collectief pensioen via de werkgever nog wel van deze tijd? Zit er later als de jongere g…
Kredietcrisis en uw pensioenKredietcrisis en uw pensioenDoor de kredietcrisis, lage rente en bankencrisis durven veel mensen in 2018 en 2019 nauwelijks meer te kijken naar hun…
Heb ik ergens pensioen opgebouwd? Spoor vergeten pensioen opHeb ik ergens pensioen opgebouwd? Spoor vergeten pensioen opJe hebt bij meerdere bedrijven gewerkt, maar vraagt je af: 'Heb ik ergens pensioen opgebouwd?' Of je weet dat je wel erg…
Ppi pensioen met meer risicoPpi pensioen met meer risicoZelf pensioen opbouwen met beleggen? De nieuwe ppi kent meer risico. Deze premie pensioen instelling zorgt in 2019 voor…
Waardeoverdracht pensioen in gevaar door lage dekkingsgraadWaardeoverdracht pensioen in gevaar door lage dekkingsgraadAls je van baan wisselt kun je het via de vorige werkgever opgebouwde pensioen in principe overhevelen naar het pensioen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Pensioen jongeren heeft slechte vooruitzichten"

Infoteur: Grosso_Modo
Laatste update: 16-11-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!