InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geld sparen bij een kleine bank: voordelen kleine banken

Geld sparen bij een kleine bank: voordelen kleine banken

Geld sparen bij een kleine bank: voordelen kleine banken Kleine banken lijken sinds de economische crisis van 2008 aan populariteit te winnen bij spaarders. Dit komt onder meer door het wantrouwen dat bij de bevolking is gegroeid tegenover de grootbanken. Grootbanken hadden immers enorme beleggingsrisico's genomen met spaargeld waardoor ze door de overheid gered moesten worden. Kritische spaarders gaan sindsdien naarstig op zoek naar een veilige bank om hun geld te plaatsen. Hierbij worden vaak kleine banken gekozen, die geleidelijk aan op meer en meer klanten kunnen rekenen. De kleinschaligheid, de overzichtelijkheid en de risicobeperking behoren tot de belangrijkste troeven van kleinere spaarbanken. Wat zijn de voordelen van geld sparen bij een kleine bank?

Crisis en grootbanken

De financiële crisis van 2008, gevolgd door de schuldencrisis van 2010-2011 in Europa, leidde tot een kritischer houding van spaarders tegenover banken in het algemeen. Heelwat grote banken in Amerika en Europa hadden risico's genomen met het spaargeld van spaarders en moesten door de overheid gered worden, omdat anders het hele financiële systeem ten onder was gegaan. Dit zorgde voor een hevig debat omtrent de zin van zogenaamde grootbanken die beschouwd werden als "too big to fail" (te groot om failliet te gaan).

Kleine banken: voordelen

Fortis, Dexia, DSB en ABN Amro: het zijn maar enkele voorbeelden van grote banken die bij de crisis van 2008 staatsteun nodig hadden om niet failliet te gaan. Een van de redenen van de problemen was dat deze banken internationaal op allerlei manieren verbonden waren met risicovolle beleggingsproducten waarvan het rendement zo goed als tot nul herleid was. Meer en meer mensen haalden hun geld weg bij de grote banken en brachten het naar kleinere banken. Die kleinere banken bleken plots over tal van voordelen te beschikken die grootbanken niet hadden.

Minder uitstaande hypotheken en kredieten

Veel grote banken kwamen in de nasleep van de economische crisis van 2008 in de problemen doordat klanten hun hypotheken en kredieten niet meer konden terugbetalen en doorverpakte beleggingsproducten hierdoor verlies leden. Bij kleinere banken is dit risico doorgaans lager: ze hebben minder kapitaal ter beschikking en hebben dus minder kans om risicovolle beleggingen te doen. Hoe kleiner het personeelsbestand, hoe lager ook de kans op uitwassen van enkelingen, zoals bijvoorbeeld traders die onverantwoorde risico's nemen in naam van de bank.

Toegankelijkheid en service

Kleinere banken hebben minder klanten waardoor de kans op een betere service groter is. In het bankkantoor moet je minder lang in de rij staan en ben je doorgaans sneller geholpen. Waar de dienstverlening bij een grotere bank soms afstandelijk en onpersoonlijk is, heb je bij een kleine bank vaak een informele, persoonlijke relatie met je bankier. Dit kan je niet alleen financieel voordelen opleveren, maar zorgt ook voor een tevreden gevoel bij de klant.

Scherpere voorwaarden

Een grootbank heeft zoveel klanten dat eentje meer of minder er niet echt toe doet. Haalt een ontevreden klant er zijn geld weg, dan liggen daar niet veel personeelsleden wakker van. Voor kleinere banken ligt dit anders: ze kunnen elke klant gebruiken en gaan daarom meer moeite doen om je een goede behandeling te geven. Dit kan altijd voordelen voor je opleveren als je moet onderhandelen over betere voorwaarden voor je hypotheek of lening. Een kleinere bank moet met andere woorden net een beetje scherper zijn dan de grotere banken om commercieel niet overschaduwd te worden op de markt.

Hogere spaarrente

Om dezelfde reden proberen kleine banken ook meer klanten aan te trekken met hogere spaarrentes dan de gemiddelde. Vaak ligt het rendement op spaarrekeningen van kleine banken net iets hoger dan dat van de grootbanken. Let er wel altijd op dat een extreem hoge rente kan wijzen op addertjes onder het gras (denk bijvoorbeeld aan de Kaupthing Bank). Kijk altijd goed naar de kleine lettertjes van een spaarproduct en vergeet ook niet naar de rating te kijken van de betreffende bank.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spaarrekening met hogere spaarrente: sparen in 't buitenlandSpaarrekening met hogere spaarrente: sparen in 't buitenlandWie de spaarrente bij de Nederlandse banken te laag vindt kan overwegen om zijn spaargeld bij een buitenlandse bank te p…
Spaarbank & een goede en veilige spaarbank kiezen doe je zoSpaarbank & een goede en veilige spaarbank kiezen doe je zoHoe vindt u een veilige bank in deze tijden die u ook nog de hoogste spaarrente? Veilig sparen en toch met de hoogste re…
Rabobank bekritiseert onterecht garanties op spaarrekeningenRabobank bekritiseert onterecht garanties op spaarrekeningenDe Rabobank wil dat het depositogarantiestelsel van De Nederlandse bank wordt aangepast ten gunste van de grootbanken zo…
Slim sparen in Belgie: kies dan hoogste spaarrente 2018 (BE)Slim sparen in Belgie: kies dan hoogste spaarrente 2018 (BE)Ook in België geven de grote banken in 2018 minder rente dan de kleinere spaarbanken, zoals MoneYou. Tegelijkertijd zijn…
Bronnen en referenties
  • http://informatie.spaarrente.nl/kleine-bank, bezocht op 21/12/2015.
  • http://www.bankshopper.be/nl/dossiers/welke-rating-heeft-uw-bank.html, bezocht op 21/12/2015.
  • http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GPDG9477, bezocht op 21/12/2015.

Reageer op het artikel "Geld sparen bij een kleine bank: voordelen kleine banken"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 21-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Slim bankieren
Schrijf mee!