InfoNu.nl > Financieel > Geld > Hoeveel geld als financiële buffer aanhouden?

Hoeveel geld als financiële buffer aanhouden?

Hoeveel geld als financiële buffer aanhouden? Je hoort steeds weer dat we een financiële buffer moeten hebben om een noodsituatie te kunnen doorstaan. Noodsituatie in die zin dat men een financiële tegenvaller heeft of onverwacht een belangrijke aankoop moet financieren zoals een nieuwe wasmachine. Maar hoeveel geld moet een doorsnee gezin nu achter de hand houden?

Waarom een financiële reserve aanhouden?

Door Nibud en ING bank is becijferd dat 40% van de huishoudens is ons land geen of onvoldoende financiële reserves aanhoudt. Niet bepaald een geruststellende gedachte, want iedereen kent ze wel, de periodes dat financieel alles even misloopt:
  • de beurt van de auto pakt aanzienlijk duurder uit dan gepland;
  • of de wasmachine geeft onverwacht de geest en moet snel vervangen worden.
Willen we dit soort onvoorziene tegenslagen gemakkelijk kunnen opvangen, dan is een financiële buffer onmisbaar.

Geld lenen kost geld

Budgetadviseurs raden consumenten al jaren aan om een financiële reserve op te bouwen. Want de afwezigheid van zo’n buffer houdt in dat mensen vaker en langer dan gepland rood staan of dringende uitgaven gaan uitstellen. Op den duur werkt dit echter averechts en zal het leiden tot hogere kosten. De slogan “geld lenen kost geld” wordt dan keihard bewaarheid.

Welk bedrag moet men achter de hand houden?

Om te kunnen bepalen hoeveel geld men achter de hand moet houden, is uiteraard de gezinssamenstelling bepalend. Onze nationale budgetadviseur Nibud houdt als vuistregel aan dat een alleenstaande met een netto-maandinkomen van € 1500,- minimaal € 3.550,- als financiële buffer moet aanhouden, grofweg 2,5 maal het maandsalaris derhalve.

Dat bedrag moet men zien als een reserve om bijvoorbeeld de TV, de ijskast of de wasautomaat zonder al te grote problemen te kunnen vervangen. Maar is er sprake van een auto, dan moet die reserve navenant hoger zijn.

Gebruik de rekenmodule van Nibud: de BufferBerekenaar

Wie voor zijn persoonlijke situatie wil berekenen welke minimale financiële buffer hij of zij dient aan te houden, kan daarvoor de BufferBerekenaar van Nibud invullen. Die toont snel en duidelijk aan welk bedrag men achter de hand moet houden.

Financiële buffers creëren een gevoel van zekerheid

De financiële reserves bij huishoudens staan uiteraard erg onder druk als gevolg van de economische en financiële crisis. Toch wordt iedereen aangeraden om voor onvoorziene omstandigheden periodiek een bedrag opzij te zetten.

Daarbij kan niet worden ontkend dat het met name van gezinnen met een laag inkomen veel discipline vergt om van tijd tot tijd wat geld apart te zetten. Dikwijls is men geneigd om extra inkomsten uit vakantiegeld of een dertiende maand eerder te besteden aan leuke dingen dan aan een financiële reserve die toch wat minder tot de verbeelding spreekt.

Persoonlijk welbevinden en financieel succes

Voor een "behaaglijke financiële situatie" is een buffer van onschatbare waarde. Subjectief welbevinden is immers onontbeerlijk voor financieel succes. En die persoonlijke gemoedstoestand wordt positief ondersteund door een gevoel van zekerheid en controle over je financiën.

Men kan dit gevoel een handje helpen door een bedrag te sparen waarvan men drie maanden zou kunnen leven zonder significante beperkingen.
Gerelateerde artikelen
Iedereen moet sparenVeel mensen hebben niet de mogelijkheid om te sparen. Het maandelijkse inkomen dat zij ontvangen is laag en zij hebben g…
Handige berekeningstoolsHandige berekeningstoolsOp het internet treft u handige sites aan om te berekenen waar u recht op hebt, of die op een andere manier handig zijn…
Spaargeld maakt gelukkigSpaargeld kunt u niet zonder. U moet een kapitaaltje achter de hand hebben om grote uitgaven te kunnen verrichten. Spaar…
Wees wijs met geld: leg een buffer aan!Wees wijs met geld: leg een buffer aan!Hoe kunt u zich het beste wapenen tegen de huidige financiële onrust? Zorg er in ieder geval voor dat u onverwachte gebe…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoeveel geld als financiële buffer aanhouden?"

Infoteur: Grosso_Modo
Gepubliceerd: 29-11-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!