InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wat als je bank failliet gaat? Tips om je voor te bereiden

Wat als je bank failliet gaat? Tips om je voor te bereiden

Wat als je bank failliet gaat? Tips om je voor te bereiden Je bank die failliet gaat: hoe denkbaar is het en wat moet je dan doen? Dit is een vraag die meer en meer mensen zich stellen, zeker na de financiële problemen van banken als ABN Amro, SNS Reaal en vele andere in de nasleep van de financieel-economische crisis van 2008. Je spaargeld is wel gegarandeerd door de Depositogarantie, maar toch is het beter om je zo nauwkeurig mogelijk voor te bereiden op het failliet gaan van je bank. Alle financiële rampscenario's zijn immers mogelijk en kunnen rechtstreekse gevolgen hebben voor bank en spaarder. Lang wachten om je geld terug te krijgen is immers nooit leuk. Hoe kan je je voorbereiden op een eventueel failliet van je bank, en welke tips kunnen je helpen om hierop te anticiperen?

Spaargeld veilig

Op het hoogtepunt van de economische crisis in 2008 kregen een hele reeks grote banken geld toegestopt van de overheid. Hierdoor werd het globale financiële systeem min of meer gered, hoewel sommige economen beweren dat dit hoogstens uitstel van executie was. De vaststelling dat banken in financiële moeilijkheden toch door de overheid gered worden leidde tot een vals gevoel van veiligheid. Men ging redeneren in de zin van: "als banken die failliet dreigen te gaan toch door de staat gered worden, waar moeten we ons dan zorgen over maken?". Dit is echter een gevaarlijk argument waardoor eventuele nieuwe problemen in de toekomst extra hard kunnen aankomen. Als je bank failliet gaat en blijkt dat je spaargeld niet zo veilig was als gedacht kan je voor voldongen feiten komen te staan.

Financiële rampscenario's

Het vernoemde vals gevoel van veiligheid kan leiden tot een zorgeloze houding, zowel bij bankiers als bij klanten. Maar toch is het goed om als klant te beseffen dat elke bank failliet kan gaan, wat er ook gezegd wordt. Ook al hoor je van de overheid dat alles onder controle is, toch is het beter om met alle financiële rampscenario's rekening te houden. Want de overheid zal niet altijd alle banken kunnen redden. Vergeet niet dat de Amerikaanse staat de grootste bank van het land Lehman Brothers niet heeft gered en genadeloos failliet heeft laten gaan. En ook in 2012, vier jaar na het losbarsten van de crisis, kwam er met SNS Reaal weer een Nederlandse bank in financiële problemen. Je bank die failliet gaat: het is dus niet zo ondenkbaar als het lijkt.

Bank failliet: wat nu?

Depositogarantie

Het antwoord op deze vraag is: "ja, maar"...Het is inderdaad zo dat spaargeld gegarandeerd is tot maximum 100.000 euro per persoon per bank. Maar je bank moet dan wel onder het Depositogarantiestelsel vallen. Dit geldt bijvoorbeeld niet voor alle buitenlandse banken. Vraag dit voor alle zekerheid op je bankkantoor of kijk op:
  • www.dnb.nl

Geld terug: wanneer?

Voorts moet je er ook rekening mee houden dat je bij een eventueel failliet je spaargeld niet zomaar van de ene op andere dag terugkrijgt van de overheid. Er treden dan allerlei procedures en regels in werking die veel tijd in beslag kunnen nemen. Het is dus maar beter om zo goed mogelijk voorbereid te zijn op het failliet van je bank.

Hoe kan je je voorbereiden?

Spaargeld spreiden

Verwacht niet dat die ene bank waar jij klant bent absoluut veilig en onkwetsbaar is. Hou er rekening mee dat ook jouw bank failliet kan gaan. Plaats je geld dan ook minstens bij twee verschillende banken. Komt er eentje in de problemen, dan heb je tenminste een reserve.

Kleine én grote bank

Het is geen slecht idee om je geld te spreiden over een kleine én een grote systeembank. Grote systeembanken zoals bijvoorbeeld ING zijn zo groot dat ze altijd door de staat gered zullen worden omdat een failliet ervan anders het hele financiële systeem in gevaar kan brengen. Daarnaast kan je ook voor een kleinere bank kiezen die niet veel hypotheken en kredieten heeft uitstaan. Bij een mogelijk nieuwe kredietcrisis zal deze niet zo snel in de problemen komen.

Extra info

Zoals zo vaak is het belangrijk om goed op de hoogte te zijn. Vraag zoveel mogelijk info bij het bankkantoor over de toestand van de bank, de rating, de blootstelling aan risicovolle beleggingen op internationaal vlak, en de manier waarop het spaargeld belegd wordt. Zoek ook op het internet zoveel mogelijk informatie op over je bank. Een uiteindelijk failliet wordt doorgaans weken- of maandenlang voorafgegaan door onheilspellende berichten in kranten en op websites.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spaargeld veilig stellen: spaargeld 2019 en 2020Spaargeld veilig stellen: spaargeld 2019 en 2020Uw spaargeld in 2019 en 2020, is het veilig? Een faillissement van uw bank en de redding van een bank hebben directe gev…
ASN Bank en depositogarantiestelselASN Bank en depositogarantiestelselIs uw spaargeld veilig bij de ASN Bank in 2019? Valt deze bank onder het depositogarantiestelsel en wat als die failliet…
RegioBank en depositogarantiestelselRegioBank en depositogarantiestelselRegio Bank is een onderdeel van de Volksbank. Hoe veilig is uw geld dan bij Regio Bank en wat betekent het depositogaran…
Bank failliet: gevolgen voor spaargeld en lening in 2019Bank failliet: gevolgen voor spaargeld en lening in 2019Zodra een bank in 2019 failliet gaat, zijn er niet alleen gevolgen voor uw spaargeld. De gevolgen van een faillissement…
Staat mijn spaargeld veilig?Staat mijn spaargeld veilig?Sinds het begin van de kredietcrisis zijn er meerdere banken omgevallen. Vanaf 2010 leek de situatie zich te verbeteren.…
Bronnen en referenties
  • http://netto.tijd.be/budget_en_vrije_tijd/budget/Wat_als_je_bank_failliet_gaat.6813180-2214.art, bezocht op 10/01/2016.
  • http://www.bankenoverzicht.nl/informatie/onderwerp/Wat+gebeurt+er+met+mijn+spaargeld+als+mijn+bank+failliet+gaat, bezocht op 10/01/2016.
  • http://www.dnb.nl/over-dnb/de-consument-en-dnb/dgc/hoe-werkt-het-depositogarantiestelsel/index.jsp, bezocht op 10/01/2016.

Reageer op het artikel "Wat als je bank failliet gaat? Tips om je voor te bereiden"

Reactie

Richard, 26-03-2013 23:09 #1
Vraag me wel eens af waar de rijken mensen hun geld laten want stel je hebt meer dan 20 miljoen durf je dat toch niet meer op een bankrekening te storten, en is er verschil of je je geld op een spaarrekening of betaalrekening heb staan als de bank failliet gaat? Reactie infoteur, 27-03-2013
Hallo Richard,

Naar ik vermoed hebben mensen met heel veel geld tal van specialisten in dienst om hun geld veilig te stellen. Ik denk dan aan boekhouders, vermogensbeheerders en fiscale specialisten die rijke mensen adviseren om hun geld zoveel mogelijk te spreiden overal ter wereld. Waarschijnlijk zullen ze het risico spreiden door in zoveel mogelijk verschillende munten te beleggen, waaronder euro, dollar, Zwitserse frank, Noorse kroon en Japanse yen. Daarbij zullen ze zeker een beroep doen op offshore belastingparadijzen zoals bijvoorbeeld Jersey of de Kaaimaneilanden. Ook een spreiding qua soorten beleggingen wordt veel gedaan: zowel cash aanhouden als vastgoed, aandelen, obligaties en edelmetalen.
Wat de depositogarantie betreft: deze geldt per persoon en per bank, dus maximum 100.000 euro voor betaalrekening en spaarrekening samen.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 10-01-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Bank failliet
Reacties: 1
Schrijf mee!