InfoNu.nl > Financieel > Geld > Ontwikkeling koopkracht 2018 per groep (inclusief AOW-ers)

Ontwikkeling koopkracht 2018 per groep (inclusief AOW-ers)

Ontwikkeling koopkracht 2018 per groep (inclusief AOW-ers) In 2018 zijn heel wat zaken gewijzigd als gevolg van het regeerakkoord van het kabinet Rutte III en dit heeft gevolgen voor de koopkracht van verschillende groepen in Nederland gehad. Iedereen wil natuurlijk vooral weten wat dit betekent voor zijn of haar portemonnee. De verwachtingen omtrent het regeerakkoord en het belastingplan zijn doorgerekend zodat er ook iets gezegd kan worden over de ontwikkeling van de koopkracht per groep. Deze berekeningen worden gemaakt door het Centraal Planbureau en het NIBUD.

Koopkracht 2018

Wat is koopkracht?

Koopkracht is een in de media veel gebezigde term, maat wat wordt hier nu precies mee bedoelt? Het simpele antwoord, is precies wat het woord al zegt: je vermogen om goederen en diensten te kopen met dat wat je te besteden hebt. Stijgt je inkomen en dalen de prijzen dan is er sprake van een toename in koopkracht. Moet je meer gaan betalen voor je vaste lasten of blijven de prijzen gelijk terwijl je inkomen daalt dan is er sprake van een koopkrachtdaling of koopkrachtverlies.

Hoe wordt de koopkracht berekend?

Wanneer een regering beleid maakt dat wordt altijd direct gekeken naar de koopkracht. Het totaal aan maatregelen wordt onder elkaar gezet, aangevuld met statistieken over wijzigingen van prijzen waar de overheid niet direct invloed op heeft en dan kan er iets gezegd worden over het vermogen om goederen te kopen met het beschikbare inkomen. Wanneer er gesproken wordt over een stijging of daling van de koopkracht als gevolg van de door een regering genomen maatregelen dan wordt allereerst gekeken naar de mate waarin het inkomen toe- of afneemt. Dit kan toenemen doordat de belasting omlaag gaat waardoor je netto meer overhoudt of doordat bepaalde subsidies of toeslagen stijgen zoals huurtoeslag, zorgtoeslag en kinderopvangtoeslag. Daarnaast wordt gekeken naar de ontwikkeling van het prijspeil. Hieraan kunnen zaken veranderen wanneer bijvoorbeeld de btw en accijnzen omhoog of omlaag gaan voor bepaalde producten of wanneer er nieuwe belastingen geheven gaan worden of juist worden afgeschaft. Zaken die een grote invloed hebben op de totale koopkracht zijn de volgenden:

  • Inkomstenbelasting per schijf
  • Heffingskortingen en arbeidskorting
  • Hoogte van en toegang tot uitkeringen
  • Btw per soort product
  • Voedselprijzen
  • Hoogte huurtoeslag
  • Hypotheekrenteaftrek
  • Wegenbelasting en kosten openbaar vervoer
  • Gemeentelijke belastingen
  • Kosten voor schoolgaande kinderen
  • Ontwikkeling van de pensioenen
  • Hoogte zorgtoeslag
  • Zorgkosten (onder andere inhoud van de basisverzekering en hoogte van het eigen risico)

Hoe ontwikkelt de koopkracht zich vanaf 2018 per groep?

Wanneer het Centraal Bureau voor de Statistiek een koopkrachtberekening maakt wordt gekeken naar de waarde van 'een mandje goederen', oftewel de prijs die je in de supermarkt betaald voor een gemiddelde vracht aan boodschappen. De inkomensontwikkeling wordt berekend door het Centraal Planbureau en het NIBUD. Zo kan een algemeen koopkrachtplaatje geschetst worden, maar veel interessanter is nog om te zien wat de ontwikkelingen doen voor de verschillende lagen van de samenleving. Dit is ook politiek erg belangrijk wanneer politieke partijen onderhandelen over een pakket aan maatregelen. Daarom worden er ook berekeningen gemaakt per groep. Een berekening van koopkrachtcijfers per groep levert in de volgende cijfers op:

Koopkracht per groep in 2018 (t.o.v. 2017)
Alleenverdieners met kinderen+0,10%
Alleenverdieners zonder kinderen+0,30 tot 0,70%
Tweeverdieners met kinderen+0,30 tot 0,60%
Tweeverdieners zonder kinderen+0,30 tot 0,50%
Niet-werkende alleenstaande met kinderen+0,30%
Niet-werkende alleenstaande zonder kinderen+0,10%
Niet-werkende partners met kinderen+0,10%
Niet-werkende partners zonder kinderen+0,10%
Alleenstaande AOW'er+0,10 tot 0,40%
AOW paar+0,10 tot 0,20%

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ouderenkorting 2017 en 2018 omhoogOuderenkorting 2017 en 2018 omhoogDe ouderenkorting wordt in 2016, 2017 en 2018 per saldo verhoogd, een logische zet want het lijkt slecht gesteld met de…
Belastingvoordeel ouderen 2018 en 2019Belastingvoordeel ouderen 2018 en 2019Welk belastingvoordeel hebben ouderen in 2018 en 2019? De koopkracht van veel ouderen kan dalen door een lager pensioen…
In 2019 en 2020 nog vier kindregelingen in plaats van elfIn 2019 en 2020 nog vier kindregelingen in plaats van elfAls u een kind of meerdere kinderen hebt, zult u in 2019 en 2020 merken dat er veel minder kindregelingen zijn waardoor…
Hoogte heffingskortingen 2018Hoogte heffingskortingen 2018De hoogte en omvang van de heffingskortingen 2018 zijn belangrijk voor wat u netto aan salaris, loon en inkomen overhoud…
Koopkrachtberekening klopt zeldenKoopkrachtberekening klopt zeldenDe koopkracht van alle Nederlanders staat voortdurend in de politieke belangstelling, ook in 2019 en 2020, maar een koop…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevepb, Pixabay
  • http://www.telegraaf.nl/overgeld/21068478/__Hoog_inkomen_profiteert__.html
  • https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/koopkracht/koopkrachtcijfers

Reageer op het artikel "Ontwikkeling koopkracht 2018 per groep (inclusief AOW-ers)"

Reacties

P. van Baren, 17-01-2013 11:00 #3
L.S. U vermeldt AOW voor een koppel 65+ zonder- en met 10000, pensioen. Als bouwvakker heb je meestal een pensioen rond 4500. Dat is tussen 320 en 350 netto per maand. Daar zie ik geen voorbeeld van, terwijl een zeer groot deel van de bevolking op die hoogte zit i.p.v. 10000. Reactie infoteur, 17-01-2013
Hallo Piet,

Dit zijn cijfers die van overheidswegen afkomstig zijn zoals vermeld in de bron. Met vragen over uw persoonlijk situatie kunt u denk ik het beste contact opnemen met Informatie Rijksoverheid (voorheen Postbus 51).

Met vriendelijke groet,
Dessal

Vereniging Verontruste Burgers, 16-11-2012 11:26 #2
In 2009 haalden wij de landelijke couranten middels halve pagina. (wegener groep) na ellenlange discussie met het CPB en oa Nibud, ontdekten wij dat bij invoering WTCG e, e, a niet klopte. het verhaal is te lang (wij hadden een dossier van een halve meter aan A'viertjes) elke instantie in Nederland is door ons benadert. wat blijkt anno 2012/2013. helaas hadden wij gelijk. 1e wij gaven aan dat de WTCG geen stand kon houden.te veel willekeur (welke ziekten welke medicijnen) maar nog belangrijker de koopkracht berekening middels het CPB! wij menen te veronderstellen dat niet alleen inflatie cijfers (CBS) maar ook andere zaken als huren, zorg. gem lasten en alles wat, en waar wij consumenten mee te maken hebben(duurder worden consumptie en diensten) welnu de aap is uit de mouw! dhr. wilders vroeg aan Rutte cum suis in de algemene beschouwingen of hij wist dat huren zijn verwerkt in de koopkrachtplaatjes CPB! Rutte draaide zich om naar zijn minister en st secretaris wonen! geen reactie. antwoord door wilders NEEN! dit zet ook in het verleden alles op zijn kop! wij gaven aan in 2009. dat indexcijfers versus inflatie en koopkracht niet 1 op 1 waren! wij gaven aan dat sinds intrede euro! er een koopkracht verlies was van minimaal 25%! dit is nu werkelijkheid. in onze informatie bij het NIBUD. CPB. SCP 1e en 2e kamerleden. sociale alliantie kwamen wij tot de conclusie! dat niemand weet hoe het precies zit.

de conclusie nu is, dat Rutte cum suis en eerder Balkenende er mee weg kwamen. wij menen dat koopkracht ontwikkeling uitgevoerd moet worden door onafhankelijk orgaan! niet het CPB! DEZE GEBRUIKEN WOLKENPUNTEN EN MERIDIANEN die veel en veel te grof zijn voor individuele gevallen en zelfs voor grotere bevolkingsgroepen! wij zullen proberen middels alle couranten van de Wegener groep een groot stuk te plaatsen. en dit aan de kaak stellen! dit heeft velen in dit land al duizenden euro's gekost. omdat zij niet hun indexering. kregen vwb koopkracht waar zijn recht op hebben. de overheid had hier eerlijker over moeten zijn. minima.WAO.AOW bijstand zijn de groepen die daar last van hebben. waarvan akte.

Jan, 13-11-2012 22:28 #1
En een alleenverdiener, zonder kinderen, modaal? Reactie infoteur, 14-11-2012
Hallo Jan,

Dit zijn de cijfers zoals ze ook door de Telegraaf gepubliceerd zijn (zie bron). Er zijn natuurlijk ook veel gevallen die niet onder een van de noemers uit de tabel te plaatsen zijn, maar helaas beschik ik hiervan dan ook niet over de exacte cijfers.

Met vriendelijke groet,
Dessal

Infoteur: Dessal
Laatste update: 01-06-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Belasting 2013
Reacties: 3
Schrijf mee!