InfoNu.nl > Financieel > Geld > Rente bij rood staan: debetrente tarieven van alle banken

Rente bij rood staan: debetrente tarieven van alle banken

Rente bij rood staan: debetrente tarieven van alle banken Wanneer je rood staat, dat wil zeggen je hebt een negatief saldo op je bankrekening dan moet je over het bedrag dat je in de min staat rente betalen aan de bank. De tarieven voor rood staan zijn behoorlijk hoog, zo tussen de 8 en 15%. De kosten die hieraan verbonden zijn zijn vaak afhankelijk van het maximum bedrag waarmee je je tegoed kunt overschrijden. Mag je 2500 euro rood staan dan is de rente die je daarover betaalt hoger dan wanneer je maar 500 negatief saldo mag hebben op je betaalrekening.

Manieren om rood staan te voorkomen

Het plan om het saldo van je betaalrekening even in de min te laten lopen voor een grote uitgave terwijl je binnen korte tijd weer je salaris of andere inkomsten verwacht klinkt niet gek. Wanneer je zeker weet dat je saldo snel weer wordt aangevuld dan kon je er niet door in de problemen. Wat veel mensen vergeten mee te nemen in hun overweging is echter dat je een flinke rente moet betalen over het bedrag dat je dan tijdelijk rood staat. Het is daarom vaak verstandiger om geld van je spaarrekening aan te spreken dan het op een negatief saldo te laten aankomen. Natuurlijk is ook dit vaak zonde wanneer je bijvoorbeeld een kwartaal spaarrekening of een jaarspaarrekening hebt en je al aan het einde van het kalanderjaar zit. Je loopt daardoor dan positieve rente mis omdat een deel van je geld niet gedurende de volledig looptijd op je rekening heeft gestaan. Wanneer je bedenkt dat je over het positieve saldo een rente misloopt van vaak niet meer dan 3% terwijl je een 'boeterente' van tot wel 15% moet betalen voor rood staan, dan kun je zelf goed uitrekenen wat voor jou de voordeligste optie is.

Sommige banken bieden - tegen betaling van een vergoeding, dat dan weer wel - enkele hulpmiddelen aan bij het voorkomen van rood staan. Zo kun je bij de bank Knab instellen dat je wilt dat er bij een negatief saldo direct automatisch geld van je spaarrekening wordt overgeboekt naar je betaalrekening. Je moet hiervoor een relatief duur pakket nemen maar wanneer je met regelmaat tegen een negatief saldo aan zit door grote transacties dan zou zo'n pakket nog best weleens de moeite waard kunnen zijn.

Rente die banken heffen bij rood staan

Er is bij wet een maximum tarief vastgesteld dat banken mogen heffen voor rood staan, de zogeheten debetrente bij roodstand. Dit tarief ligt in Nederland op 15%. De meeste banken zitten niet ver onder dit maximum of gaan er soms zelfs overheen. In de politiek gingen in oktober 2012 nog stemmen op om het maximum tarief te verlagen. In augustus 2012 waren de tarieven die door banken werden gehanteerd bij rekeningen met een maximaal negatief saldo van 1000 euro als volgt:

BankRente
ABN Amrotot 18,2%
ING15%
Rabobank14,9%
SNS Bank14%
Regio Bank12,5%
Triodos12%
ASN Bank11,3%
Knab5%

Aanvullende informatie

Het bovenstaande overzicht bevat alleen informatie over reguliere banken die betaalrekeningen voor particulieren bieden. Let er overigens wel op dat de hoogte van de debetrente bij roodstand niet alles zegt. Dat een tarief laag is weegt soms niet op tegen de kosten die je moet betalen voor het totaalpakket. Wanneer je kijkt naar de 'groene banken' dan zie je dat zij een relatief lage rente heffen bij roodstand, maar hun creditrente ligt gemiddeld dan ook lager waardoor het geheel wel in evenwicht blijft. Bij Knab is het tarief exceptioneel laag maar daar betaal je van ook fikse maandelijkse fee van 15 euro voor je hele betaalpakket.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.nibud.nl/omgaan-met-geld/schulden/rood-staan.html
  • http://www.fx.nl/banken/

Reageer op het artikel "Rente bij rood staan: debetrente tarieven van alle banken"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 03-01-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!