InfoNu.nl > Financieel > Geld > Facebook en Paypal samen in krediet en betalen?

Facebook en Paypal samen in krediet en betalen?

Facebook en Paypal samen in krediet en betalen? Hoe zei Microsoft-oprichter Bill Gates het ooit ook weer? "Bankieren is noodzakelijk, banken zijn dat niet." Deze constatering zou wel eens snel realiteit kunnen worden? Facebook en PayPal werken immers al intensief samen voor betalen en testen klaarblijkelijk ook al kredietfuncties.

De bank van de toekomst

In het kader van studies naar “de bank van de toekomst” houden marktonderzoekers zich graag bezig met de afwikkeling van het (klassieke) betalingsverkeer en dus ook met de avances van Facebook en Paypal .

Ebay zette ooit een eerste stap en is met PayPal al in het klassieke domein van de banken (betalen) doorgedrongen. En Paypal is al enige jaren in het bezit van een banklicentie die het in principe mogelijk maakt om binnen Europa ook andere traditionele bankzaken af te wikkelen.

Het is nog niet zo gek lang geleden dat de CEO van PayPal Duitsland in een interview terloops liet doorschemeren dat PayPal ook betalingen via Facebook zou afwikkelen en dat Facebook zijn plannen voor een eigen munt in de ijskast zou zetten.

Betaal-later-optie in Facebook

Later kwam het bericht dat Facebook een "betaal-later-optie" voor aankoop van virtuele goederen in online games zou uittesten. Terugbetaling zou dan op een later tijdstip via creditcard of PayPal kunnen volgen.

De optie om virtuele goederen voor games te kopen is als zodanig relatief nieuw voor Facebook-gebruikers. Het proces, dat wordt aangestuurd via een pop-up venster, maakt het gebruikers wel erg gemakkelijk om de nieuwe betaaloptie te gebruiken. Door het invoeren van de betaalgegevens wordt het gebruikers mogelijk gemaakt in de toekomst met één simpele klik te betalen. Dit zou de intrede van Facebook in het bankbedrijf kunnen betekenen.

Via “Send Money” geld overmaken naar je vrienden op Facebook

En PayPal introduceerde onlangs een Facebook-toepassing waarmee men rechtstreeks geld kan overboeken naar zijn vrienden op Facebook. De app met de toepasselijke naam Send Money, is al even gemakkelijk te gebruiken als zijn naam doet vermoeden. Ofschoon er ondertussen al meer betaalopties op Facebook bestaan, is een applicatie die P2P transacties via Facebook en PayPal mogelijk maakt, uniek.

Het betaalproces zelf is kinderlijk eenvoudig: de verzender kiest een e-card, selecteert dan een vriend die het bedrag moet krijgen en tikt dan het bedrag in dat overgeboekt moet worden. En kenmerk van een peer-to-peer-transactie (P2P) is dat er geen bankinstelling bij betrokken is en er dus geen transactiekosten verschuldigd zijn.

Nieuwe kansen voor Facebook door opslag betaalgegevens

Via bedoelde “betaal-later-optie” kan Facebook ook gegevens van creditcards of de Paypal-account-informatie van zijn gebruikers verzamelen en opslaan. Het is een peuleschil om die informatie in de toekomst ook te gebruiken voor snelle betaling van andere goederen. De opslag van betaalgegevens en de daarop aansluitende analyse ervan zou een logische vervolgstap in de huidige strategie van Facebook kunnen zijn voor opslag en koppeling van gebruikersgegevens, wat uiteraard nieuwe en ongekende perspectieven zou bieden.

Aanbieding andere bankdiensten door Facebook

En daarna? Wat weerhoudt Facebook ervan om in de toekomst ook andere bankdiensten aan te bieden? Gebruikers zouden op Facebook bijvoorbeeld ook kredieten, spaardeposito’s en beleggingstitels kunnen uitwisselen of via de Facebook-button rechtstreeks beleggingsfondsen of aandelen kunnen bestellen. Dat mag dan op dit moment wellicht nog als toekomstmuziek klinken, de mogelijkheden die Facebook biedt zijn talrijk. De traditionele banken doe er daarom goed aan om Facebook's bankstrategie zorgvuldig te volgen en zelf snel meer social-media-toepassingen aan hun klanten aan te bieden om deze niet te verliezen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • http://www.facebook.com/PayPalNederland
  • http://www.internetkassa.nu/

Reageer op het artikel "Facebook en Paypal samen in krediet en betalen?"

Infoteur: Grosso_Modo
Laatste update: 09-10-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!