InfoNu.nl > Financieel > Geld > Waarom is online betalen met PayPal handig?

Waarom is online betalen met PayPal handig?

Waarom is online betalen met PayPal handig? Met PayPal kun je op een betrouwbare manier geld versturen en ontvangen, waarbij je geen gegevens omtrent je creditcard of betaalrekening aan derden geeft. De account is namelijk gekoppeld aan je mailadres, zodat er kan worden betaald of geld worden ontvangen slechts op basis van de mail. Is het verplicht om een creditcard te hebben en hoe zorg je er zelf voor dat het veilig gaat?

PayPal betalen

Beveiligde aanmelding bij PayPal

Kom je op de site en je meldt je aan dan is er reeds een beveiligde lijn rechtstreeks met PayPal gerealiseerd. Binnen die omgeving worden jouw gegevens versleuteld en verzonden, zodat slechts het systeem en de aanmelder van de inhoud op de hoogte kunnen zijn. Slechts diegene die het password van de account heeft kan toegang verschaffen tot het betalingssysteem. Bij aanmelding ontvang je op het mailadres van jouw keus een bevestigingsmail, waarbij je de link moet aanklikken, zodat het wordt geactiveerd. Het kan voorkomen dat de link niet werkt, dan kun je de toegangscode rechtstreeks invoeren in je account zodat je mail wel is geverifieerd.

Er is geen creditcard verplichting

Alhoewel bij het aanmelden van een account er standaard wordt gevraagd naar het invoeren van creditcardgegevens, is het geen verplichting om een creditcard in te voeren. Niet iedereen heeft namelijk een creditcard, echter men wenst mogelijk wel van deze manier van betalen of geld ontvangen gebruik te maken. Maak dan je account aan door geen gegevens voor een creditcard in te voeren, waarna je de bevestigingsmail verifieert. Nu kun je reeds geld ontvangen van met wie je maar samenwerkt. Het opgebouwde bedrag kun je dan vervolgens weer uitgeven. Let wel bij een niet geverifieerde rekening geldt er een maximum ontvangstbedrag van 2.500 euro per jaar (anno 2016). Overschrijdt men dit bedrag dan kan het worden geblokkeerd.

Betaling gekoppeld aan email

Betalen via het systeem is gekoppeld aan je mailadres. Wil je aan iemand anders een betaling overmaken dan wordt het bedrag verstuurd naar een account gekoppeld aan dat mailadres. De enige informatie dat anderen dus nodig hebben is je mail en dat is toch vaak al bekend bij je kennissen en zakenpartners. Dat is dus lekker handig. Geen gehannes meer met nummers, echter slechts een centrale account gebaseerd op je mail. Zelf heb je dan binnen de account verder de mogelijkheid om te beslissen hoe één en ander verder wordt verspreid tussen je betaalrekeningen of dat je het bedrag op de account laat staan voor overige online aankopen.

Geen verspreiding van je gegevens

Omdat het gebruikt maakt van betaling via het kenmerk van een mailadres wordt er feitelijk geen informatie aan derden verstrekt aangaande jouw creditcards of betaalrekeningen. Slechts binnen jouw account zijn die gegevens bekend. Het enige wat je dus aan anderen moet vertellen is dat zij jou kunnen betalen door het bedrag over te maken naar je PayPal account. Zodoende komen anderen er nooit achter, welke betaalrekeningen en creditcards jij gebruikt. Deze manier van werken verhoogt de veiligheid voor de gebruiker van het systeem.

Toevoegen van betaalkaarten en verificatie

Binnen het betalen en ontvangen van geld kun je aanvullende kaarten en rekeningnummers toevoegen, zodat je ontvangen tegoeden rechtstreeks op je betaalrekening gestort kunt krijgen. Om te verifiëren dat jij de eigenaar bent van die betaalrekening worden twee zeer kleine betalingen gedaan op je betaalrekening, welke je wederom moet terugkoppelen binnen je account. Door op die manier te werken weet de betaler altijd dat het geld verstuurd naar een account behorende bij een bepaald mailadres ook aan de juiste persoon wordt overgemaakt.

Zelf ook beveiligen

Om goed op een veilige manier met het systeem te kunnen betalen is het uiteraard noodzaak dat alles veilig gebeurt. Dat houdt in dat je zelf ook een aantal maatregelen moet nemen:
  • bescherm je computer met een ‘up to date’ anti-virus, firewall en bescherming van persoonsgegevens programma. Dit is een vereiste wil je veilig online kunnen betalen. Zodoende houd je fishers en spyware buiten de deur, zodat jouw passwords niet wordt gestolen en je account niet wordt geplunderd;
  • gebruik een password van meer dan 12 kenmerken, waarbij je letters en cijfers afwisselt. Ook het gebruik van de hoofdletter kan daarbij nuttig zijn. Zorg ervoor dat het password voor je mailadres anders is dan die voor je account;
  • reageer nooit op spam, waarin toegangscodes, passwords, pincodes enzovoorts worden gevraagd, ook al ziet de mail er origineel uit. Betalingsinstituten zullen daar NOOIT naar vragen en dus moet je het niet geven.

Met PayPal betalen zorg je ervoor dat je op een betrouwbare en veilige manier zaken kunt doen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
PayPal account aanmaken - Stap voor stap instructiesPayPal account aanmaken - Stap voor stap instructiesEen paypal account aanmaken maakt het mogelijk om online te betalen. Naast je credit card is PayPal een heel handige man…
Betalen met PaypalKoop je regelmatig online? Dan is Paypal een makkelijke en veilige manier om je aankopen te betalen. En het belangrijkst…
Online betalen met PayPal, de risico'sOnline betalen met PayPal, de risico'sOnline betalen met PayPal, veilig betalen maar het heeft ook enkele risico's. Steeds meer mensen hebben een PayPal accou…
Hoe werkt PayPal?Hoe werkt PayPal?Tegenwoordig kun je bijna alles kopen via internet. Handige sites als marktplaats en Ebay maken het mogelijk om van het…
Western Union, alle antwoorden omtrent dit betalingssysteem!Western Union, alle antwoorden omtrent dit betalingssysteem!Western Union is al jaren actief in het beheren van wereldwijde financiële verrichtingen. Wereldwijd gebruiken miljoenen…
Bronnen en referenties
  • https://www.paypal-community.com/t5/About-Payments/Lifting-European-Receiving-Limit-of-2500-EUR/td-p/1040307

Reageer op het artikel "Waarom is online betalen met PayPal handig?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 16-05-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Betalingen
Schrijf mee!