InfoNu.nl > Financieel > Geld > Zorgtoeslag in 2013, hoeveel is het en hoe werkt het?

Zorgtoeslag in 2013, hoeveel is het en hoe werkt het?

Zorgtoeslag in 2013, hoeveel is het en hoe werkt het? Wie geen gebruik maakt van zorgtoeslag in 2013 is een dief van zijn eigen portemonnee. Je kunt namelijk tot 70 euro per maand ontvangen om de premie van je zorgverzekering mee te bekostigen. Maak je alleen gebruik van het basispakket en rek je het eigen risico flink op dan kan de zorgtoeslag deze premie nagenoeg dekken. Je kunt eenvoudig uitrekenen wat de hoogte van de zorgtoeslag is voor jouw situatie. Lees hier alle ins en outs over het aanvragen ervan.

Wat is zorgtoeslag?

Wat houdt zorgtoeslag precies in? De zorgtoeslag is een tegemoetkoming van de belastingdienst en dus van de overheid die mensen met een laag tot gemiddeld inkomen kunnen gebruiken om de premie van hun zorgverzekering te kunnen betalen. Omdat het verplicht is voor iedere Nederland om premie te betalen voor het basispakket van de zorgverzekering is er vanuit de overheid natuurlijk ook een zekere plicht om ervoor te zorgen dat ook mensen in de bijstand om gezinnen met veel kinderen aan deze verplichting kunnen voldoen zonder dat dit tot schrijnende armoede lijdt of het in het algemeen te zwaar drukt op de begroting van een gezin of individu. Verdien je een hoog inkomen dat is de zorgtoeslag niet langer beschikbaar.

Kies je ervoor om naar het basispakket geen aanvullende verzekering of tandartsverzekering te nemen en kies je daarnaast ook voor je eigen risico hoger in te stellen dan het wettelijk minimum van 220 euro dan hoef je uiteindelijk niet veel bij te leggen. De zorgtoeslag wordt altijd tegen het einde van de maand overgemaakt, op tijd voor de zorgpremie wordt afgeschreven. Je moet de zorgtoeslag wel zelf aanvragen, het wordt niet automatisch overgemaakt wanneer je aan de vereisten voldoet, wees hier dus niet laks mee!

Wie heeft er recht op zorgtoeslag?

Om in aanmerking te komen voor zorgtoeslag moet je om 2013 in ieder geval voldoen aan vier eisen. Het gaat om het volgende:
  1. Je bent tenminste 18 jaar ten tijden van de aanvraag;
  2. Je bent in het bezit van een Nederlands paspoort (of een geldige verblijfsvergunning);
  3. Je hebt de verplichte basisverzekering volgens de Zorgverzekeringswet afgesloten.
  4. Je totale persoonlijke inkomen overstijgt niet de 30.939 euro per jaar. Indien u een partner heeft geldt een totaal maximum inkomen van 42.438 euro op jaarbasis.

Wijzigingen in 2013

In 2013 worden een aantal wijzigingen doorgevoerd ten opzichte van 2012. De belangrijkste daarvan is de invoering van de nieuwe Wet vermogenstoets zorgtoeslag. Dit houdt kort samengevat in dat wanneer je vermogen meer is dan het heffingvrije vermogen in box 3 van de inkomstenbelasting plus 80.000, je niet langer recht hebt op het ontvangen van zorgtoeslag. Voor 2012 gold een heffingvrij vermogen van 21.139 voor alleenstaanden terwijl voor partners het dubbele gold. Ben je ouder dan 65 dan heb je mogelijk een extra heffingsvrij deel. Hoeveel het heffingsvrije vermogen in 2013 zal zijn wordt eind 2012 bekend gemaakt. De peildatum voor de berekening van het vermogen is 1 januari 2013.

De bedoeling van deze wetswijziging is ervoor te zorgen dat de zorgtoeslag vooral ten goede komt aan mensen die het echt nodig hebben. Heb je nauwelijks inkomen maar nog wel een goed gevulde spaarreking achter de hand, bijvoorbeeld als gevolg van een recente erfenis, dan wordt je dus gedwongen deze rekening hier eerst voor aan te spreken alvorens weer aanspraak te kunnen maken op hulp van de Belastingdienst.

Hoeveel zorgtoeslag krijg ik in 2013?

De hoogte van de zorgtoeslag is niet voor iedereen gelijk. Deze wordt namelijk berekend aan de hand van je inkomen en eventueel dat van je partner. Wie werkloos is, het minimumloon verdiend of gewoon een beneden modaal salaris ontvangt kon in 2012 tot 70 euro per maand ontvangen welke aan het einde van de maand op je bankrekening wordt bijgeschreven. Voor ieder beetje dat je meer verdiend dan het vastgestelde minimum gaat er steeds een paar euro van de toeslag af, totdat je zoveel inkomen hebt dat je er geen aanspraak meer op kan maken. Het eigen risico in de zorg is toegenomen van 220 euro in 2012 naar 350 in 2013. Mensen met een laag inkomen zullen door middel van de zorgtoeslag worden gecompenseerd voor deze stijging.

De formule die de Belastingdienst gebruikt om dit te berekenen is vrij ingewikkeld. Wil je weten hoeveel zorgtoeslag je exact kunt ontvangen, dan kun je daarvoor terecht op de website van de Belastingdienst. Door middel van een ingebouwde rekenmodule die je vraagt naar je inkomen, woonsituatie en vermogen kun je berekenen waar je recht op hebt in 2013. Je kunt dan ook gelijk controleren of je recht hebt op andere toeslagen zoals huurtoeslag.

Wanneer je voor het eerst zorgtoeslag aanvraagt of een wijziging wilt aanbrengen in je inkomen over het afgelopen jaar dan hebt je DigiD nodig om te kunnen inloggen op de website.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zorgtoeslag 2014 omlaagZorgtoeslag 2014 omlaagDe zorgtoeslag 2014 (18 jaar of ouder) gaat fors omlaag. Uw zorgpremie 2014 is immers ook lager dan in 2013. Zie hier de…
Als je hoge zorgkosten hebt en een laag inkomen: wat dan?Als je hoge zorgkosten hebt en een laag inkomen: wat dan?Zorgtoeslag wordt gegeven aan mensen die een laag inkomen hebben. Voor 2012 kun je maximaal 840 euro aan zorgtoeslag kri…
Zorgtoeslag: zelf de hoogte van de zorgtoeslag berekenenZorgtoeslag: zelf de hoogte van de zorgtoeslag berekenenOm de hoogte van de zorgtoeslag te kunnen berekenen en toe te kennen heeft de Belastingdienst enige informatie nodig. De…
Goedkoopste premie zorgverzekering 2014 en zorgpremie 2013Goedkoopste premie zorgverzekering 2014 en zorgpremie 2013Let op de premie zorgverzekering 2014 en de veranderingen in de zorgverzekering 2014. Besparen op de premie zorgverzeker…
Berekening zorgtoeslag 2018Berekening zorgtoeslag 2018Hoeveel zorgtoeslag 2018 krijgt u? De berekening van hoogte van de zorgtoeslag 2018 kunt u eenvoudig zelf met een rekenm…
Bronnen en referenties
  • www.belastingdienst.nl/toeslagen

Reageer op het artikel "Zorgtoeslag in 2013, hoeveel is het en hoe werkt het?"

Reactie

J. H. Span, 26-12-2012 12:55 #1
Goedendag,

Je verdient (persoonsvorm) eindigt op een t en niet op een d. Je ontvangt schrijven jullie toch ook met een t op 't eind. Dus: "voor ieder beetje dat je meer verdient" en "het minimumloon verdient" in dit artikel. Je hebt verdiend (voltooid deelwoord) eindigt wel op een d. Dat moest even van mijn taalkundig hart. Een mens is nooit te oud om te leren.
Vriendelijke groet,
Jaap Span

Infoteur: Dessal
Laatste update: 22-08-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Belasting 2013
Reacties: 1
Schrijf mee!