InfoNu.nl > Financieel > Geld > Waarom van bank veranderen? Voordelen en nadelen

Waarom van bank veranderen? Voordelen en nadelen

Waarom van bank veranderen? Voordelen en nadelen Het dreigende failliet van banken in de nasleep van de economische crisis van 2008 heeft heel wat mensen ongerust gemaakt. Wat hadden banken met hun spaargeld uitgespookt op de financiële markten? En was hun spaargeld wel verzekerd? Dit leidde ertoe dat veel mensen kritisch werden, hun bankrekening opzegden en verhuisden naar een andere bank. Van bank veranderen kan nuttig zijn om een nieuwe start te nemen en een negatief verleden zoals dat van de crisis van 2008 achter je te laten. Je spaargeld naar een andere bank verhuizen doe je ook vooral omdat de rente, de kosten en de service voordeliger zijn. Maar een bankverhuis kan je na verloop van tijd ook met nieuwe teleurstellingen opzadelen. Wat zijn de voordelen en nadelen van een bankverhuis?

Waarom van bank veranderen?

Sinds de economische crisis, die begon in 2008 en nog steeds voortduurt, zijn mensen zich meer en meer vragen gaan stellen als het aankomt op de goede bedoelingen van banken. Doordat banken speculeerden met spaargeld van klanten, is de bevolking kritischer geworden. Die kritische kijk heeft ervoor gezorgd dat klanten kosten, spaarrente en service gingen vergelijken met andere spelers op de markt. Hierdoor trokken veel klanten hun conclusies en besloten te verhuizen naar een andere, voordeliger bank.

Van bank veranderen: voordelen

Voordeliger

Als je verhuist naar een andere bank, dan ga je ervan uit dat je nieuwe bank voordeliger is. Je hebt waarschijnlijk alles goed uitgedokterd: kosten van de betaalrekening, kosten en rente van de spaarrekeningen, klantenservice in het bankkantoor en toegankelijkheid van de website van de bank. Als al deze factoren voordeliger uitvallen bij je nieuwe bank, dan doe je een goede zaak op financieel en op praktisch vlak. Het belangrijkste criterium dat je doet beslissen om voor een bepaalde bank te kiezen zal allicht de hogere spaarrente zijn.

Nieuwe start

Doordat grootbanken meer kosten aanrekenden voor hun rekeningen, zijn bijvoorbeeld meer mensen overgestapt op online banken zoals bijvoorbeeld Fortuneo of Binckbank. Bovendien waren het vooral de grootbanken zoals Fortis en Dexia die betrokken waren in onfrisse praktijken die samengingen met het losbarsten van de crisis. Kleinere spelers op de markt, zoals bescheiden, regionale banken of online beleggingsbanken hebben hiervan geprofiteerd. Voor de klant die een dergelijke bank kiest, is dit tegelijk een stap om de crisis achter zich te laten en met iets nieuws te beginnen. Ook op psychologisch vlak neem je als klant een nieuwe start: een nieuwe bank betekent een ander imago en een nieuw hoofdstuk in je "financiële loopbaan".

Van bank veranderen: nadelen

Administratieve formaliteiten

Het meest voor de hand liggende nadeel van het veranderen van bank is de administratieve rompslomp. Als je een betaalrekening stopzet, dan moet je ook alle domiciliëringen veranderen naar je nieuw rekeningnummer. Dit vergt heel wat tijd, moeite en organisatie. De Europese Unie heeft wel plannen om het mogelijk te maken je oud rekeningnummer te behouden bij verhuis naar een andere bank, maar dit zal nog wel wat tijd in beslag nemen. In België kan je een beroep doen op de bankverhuisdienst om de overstap naar je nieuwe bank vlot te laten verlopen.

Bankshopping

Van bank veranderen doe je met een bepaald doel voor ogen: betere voorwaarden, betere rente, lagere kosten en betere service. Als je eenmaal van bank verandert dan kan dit erg voordelig zijn, maar dit te vaak doen is afgeraden. Sommige mensen houden de spaarrentes zo nauwkeurig in de gaten dat ze voortdurend van de beste rentes willen genieten. In dat geval gaan ze veel van bank veranderen en krijg je het fenomeen van bankshopping. Bankshopping kan voordelig lijken omdat je steeds de hoogste rente zal hebben, maar kan ook nadelig zijn als er teveel kosten bij komen kijken.

De beste bank?

Een bankverhuis kan zeker zin hebben als je na een uitgebreid onderzoek tot de conclusie komt dat je nieuwe bank voordeliger is. Je oude bank rekende bijvoorbeeld veel kosten aan voor allerlei diensten waar je voorheen nauwelijks van op de hoogte was. Met je nieuwe bank bespaar je die kosten uit. Toch zullen er ook aan de bank waar je je geld naartoe hebt verhuisd weer nadelen verbonden zijn. Die nadelen kunnen na verloop van tijd aan het licht komen waardoor je nieuwe bank plots niet meer zo voordelig lijkt. Dit kan teleurstellend zijn omdat je dacht nu toch wel "de beste bank" gevonden te hebben. Wat je niet mag vergeten is dat banken commerciële ondernemingen zijn en in de eerste plaats winst willen maken. De service aan de klant is maar een middel daartoe.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hypotheek versneld aflossenHypotheek versneld aflossenDe huidige crisis zorgt voor veel onzekerheid. Vooral bij huiseigenaren. Zij weten niet wat verstandig is. Wel of niet h…
Hoge spaarrente Friesland Bank op betaalrekeningHoge spaarrente Friesland Bank op betaalrekeningDe spaarrekening die tegelijkertijd ook een betaalrekening is bestaat voor bestaande klanten van de Friesland Bank. Op d…
Internetsparen heeft vele voordelenInternetsparen heeft vele voordelenInternetsparen is ook in 2019 goedkoper dan een traditionele spaarrekening, want het levert een hogere rente op. Online…
Van spaarrekening veranderen: de risico'sVan spaarrekening veranderen: de risico'sDe rentes op spaarrekeningen zijn voortdurend in beweging. Bovendien zijn de verschillen in spaarrentes groot. Als je fl…
Renteverhoging door Europese Centrale Bank (ECB): gevolgenRenteverhoging door Europese Centrale Bank (ECB): gevolgenGeld lenen werd duurder en geld sparen voordeliger: dat waren de gevolgen die je kon trekken uit de renteverhoging die d…
Bronnen en referenties
  • http://www.spaargids.be/sparen/bankoverstapdienst-van-bank-veranderen-doet-u-zo.html, bezocht op 22/12/2015.
  • www.vanbankveranderen.nl, bezocht op 22/12/2015.
  • http://www.rentetotaal.nl/nieuws/nws11-behoudvanbankrekeningnaoverstap.html, bezocht op 22/12/2015.

Reageer op het artikel "Waarom van bank veranderen? Voordelen en nadelen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 22-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Slim bankieren
Schrijf mee!