InfoNu.nl > Financieel > Geld > Euro minder waard: voordelen koersdaling euro

Euro minder waard: voordelen koersdaling euro

Euro minder waard: voordelen koersdaling euro De euro werd sinds haar oprichting al vrij snel beschouwd als een van 's werelds reservemunten, naast de dollar, de Zwitserse franc en de Japanse yen. Maar sinds de ecoomische crisis van 2008 en de schuldencrisis in de eurozone van 2011 kwam hierin verandering. Vanaf 2012 kende de euro een opvallende koersdaling tegenover de US dollar en sindsdien wordt de eurozone overheerst door onzekerheid en twijfel. Toch kan de daling van de koers van de euro ook positieve gevolgen hebben. Specialisten denken zelfs dat een waardedaling de enige oplossing is om de ondergang van de eurozone te vermijden. Welke voordelen kan een koersdaling van de euro met zich meebrengen?

Koers euro vs. dollar

Sinds de oprichting van de eurozone en de invoering van de euro is deze munt altijd al een vrij sterke munt geweest. De euro werd vrij snel gezien als een van de grote reservemunten in de wereld, naast de US dollar, de Chinese yuan, de Japanse yen en de Zwitserse franc. Maar sinds de schuldencrisis van de Europese overheden in 2010-2011 kwam de euro in een moeilijk vaarwater terecht. Er kwamen hevige koersschommelingen en in de zomer van 2012 bereikte de wisselkoers EUR/USD het niveau van 1.20. Anno 2016 krijg je voor 1 euro nog 1,08 dollar. Stilaan wordt de mogelijkheid van een pariteit van de euro tegenover de dollar steeds meer reëel geacht. Pariteit betekent dat 1 euro precies1 dollar waard zal zijn.

Einde eurozone?

In de periode 2010-2012 stond de eurozone al onder zware druk, onder meer door de financiële problemen van Portugal, Ierland, en Griekenland. In 2012 kwam daar ook nog Spanje bij. De rol van Spanje in een Europese schuldencrisis is niet te onderschatten. Spanje is de vierde grootste economie van Europa en als het hier misloopt, dan kan het voortbestaan van de hele eurozone in vraag gesteld worden. In 2015 werd de eurozone sterk op de proef gesteld door de vluchtelingencrisis en de financiële problemen van Griekenland, dat voor een tweede keer door de zogenaamde Europese Trojka gered moest worden. Pessimisten onder de economisten spreken al van een volledige ineenstorting van de euro, maar er is ook een ander, optimistischer scenario mogelijk. Een waardedaling van de euro kan namelijk ook positieve gevolgen met zich meebrengen.

Koersdaling euro: voordelen

Export verhoogt

Als de euro sterk staat, dan is dat bijvoorbeeld voordelig wanneer je naar het buitenland op reis gaat. Dan krijg je voor je euro's een grote hoeveelheid aan lokale munten in de plaats. Als de euro in waarde vermindert, dan wordt die hoeveelheid minder. Toch kan een waardedaling positief zijn voor de economie. Wordt de euro minder waard, dan is het interessanter voor landen buiten de eurozone om Europese goederen te kopen. Dat betekent dus goed nieuws voor de export van de Europese landen en Europese bedrijven. Meer uitvoer betekent ook meer inkomsten uit verkoop voor de landen uit de eurozone en meer inkomsten uit belastingen.

Binnenlandse producten

Bij een koersdaling van de euro worden buitenlandse producten ook duurder. Invoer wordt dus minder interessant waardoor meer binnenlandse producten gekocht zullen worden. Dit is goed voor binnenlandse bedrijven die meer aftrek zullen vinden bij binnenlandse consumenten. Het wordt immers duurder om producten uit niet-Europese landen te kopen.

Waardedaling of ondergang?

Specialisten wijzen erop dat het vijf voor twaalf is voor de euro. Om de euro van de ondergang te redden moet er dringend gehandeld worden. Daarom zou een devaluatie of waardevermindering cruciaal zijn voor de Europese Monetaire Unie. Door de waardedaling kan de export stijgen en kunnen Europese landen weer concurrentiëler worden. De devaluatie zou inflatie creëren, waardoor de schulden van de Europese landen in waarde zullen verminderen. Een pariteit van euro en dollar zou geen slechte zaak zijn om de Europese economie weer een zetje te geven. Afwachten dus of de neerwaartse evolutie van de euro zich blijft voortzetten en op lange termijn positieve gevolgen kan hebben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Traditioneel beleggen versus CFD beleggenTraditioneel beleggen versus CFD beleggenAls u een beginnende belegger bent dan vliegen de beleggersbegrippen je om de oren. Begrippen zoals traditioneel belegge…
Wat is een optie?In deze tijden van kredietcrisis neemt de aandacht voor beleggen alleen maar toe. Toch bestaat er ook nog veel onduideli…
Beleggen in optiesBeleggen in optiesMet de huidige rentestanden op een spaarrekening loont het niet meer om te sparen. De rente is minder dan de inflatie. D…
Bronnen en referenties
  • http://www.trouw.nl/tr/nl/4504/Economie/article/detail/3892711/2015/03/09/Euro-nadert-dollar-en-dat-is-goed-voor-Europese-economie.dhtml, bezocht op 24/01/2016.

Reageer op het artikel "Euro minder waard: voordelen koersdaling euro"

Reactie

Rini, 31-05-2017 20:41 #1
Helemaal mee eens, maar niemand wil die beslissing op zijn geweten hebben. De 80 miljard die nu maandelijks zogenaamd in de economie wordt gepompt komt niet bij de consument terecht. Dit geld wordt gebruikt om de balansen vd banken op te poetsen. De bedoeling was dat de banken dit voor een groot deel zouden gebruiken voor kredietverstrekking onder strengere voorwaarden weliswaar, echter hier komt niets van terecht. Op deze manier holt men de economie uit, geld rolt niet meer zoals het zou moeten. De ECB creëert een onoplosbaar probleem wat men straks als een excuus zal gebruiken om de Euro te (moeten) devalueren? Amerikaanse toestanden, die zijn er ook goed in om een probleem te creëren waarvoor men de oplossing al voorhanden heeft. Op deze manier worden wij met z'n allen weer wat armer gemaakt. Zo zal het gaan. Wie dan leeft wie dan zorgt. U zijt gewaarschuwd.

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 24-01-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Euro
Reacties: 1
Schrijf mee!