InfoNu.nl > Financieel > Geld > Rood staan ING Bank: Continu Limiet op je betaalrekening

Rood staan ING Bank: Continu Limiet op je betaalrekening

Rood staan ING Bank: Continu Limiet op je betaalrekening Heb je het moeilijk om je maandelijkse uitgaven te doen met een positief saldo op je betaalrekening? In dat geval is het mogelijk om rood te staan. Voor wie extra financiële ruimte nodig heeft biedt ING Bank de mogelijkheid om langere tijd en voor grotere bedragen in het rood te staan. Rood staan bij ING kan via de zogenaamde Continu Limiet op je betaalrekening. Je kan tot een bedrag van 25.000 euro een negatief saldo hebben en je betaalt alleen rente over het bedrag dat je rood staat. Wel moet je rekening houden met een vrij hoog jaarlijks kostenpercentage (JKP). Wat zijn de mogelijkheden, rente en voorwaarden van de ING Continu Limiet?

Extra financiële ruimte

Soms kan het al eens gebeuren dat je een aankoop wilt doen, terwijl het saldo op je rekening net onvoldoende is. Het is nog maar enkele dagen tot je salaris of je uitkering opnieuw wordt gestort, maar toch had je graag wat extra geld gehad om iets te kopen. Dan is het handig als je wat extra financiële ruimte hebt en kan "rood staan". Bij ING bestaat de mogelijkheid om extra geld te kunnen uitgeven met je betaalrekening via de Continu Limiet.

Rood staan ING

ING geeft via de Continu Limiet de mogelijkheid aan haar klanten om extra geld uit te geven, ook met een negatief saldo. Aan de kassa staan en te horen krijgen dat het saldo van je pinpas ontoereikend is, kan erg vervelend zijn. Precies daarom is het praktisch om in zulke gevallen niet met lege handen te komen staan. Als je een beroep doet op de Continu Limiet, dan kan je rustig je aankoop betalen en hoef je je verder geen zorgen te maken dat je saldo weer eens ontoereikend zal zijn.

Continu Limiet: mogelijkheden

Het voordeel aan de Continu Limiet is dat je ook lange tijd in het rood kan staan, en dit voor grote bedragen. Het is erg handig als je niet verplicht bent om in de plus te staan, en dat dit ook voor een langere periode kan. Je kan de Continu Limiet aanvragen voor een bedrag van 2.500 euro tot maximaal 25.000 euro. Je spreekt met de ING Bank de hoogte van dit limietbedrag af. Er is wel een maandelijkse bijschrijving nodig van het bedrag dat je in het rood stond.

Rente

Bij de ING Continu Limiet op je betaalrekening betaal je alleen rente op het bedrag dat je in het rood staat. Dit bedrag kan niet hoger zijn dan de limiet die je met de bank hebt afgesproken. De rente is variabel en kan dus door de bank gewijzigd worden. De Continu Limiet van ING heeft een rente en een jaarlijks kostenpercentage (JKP) van 9,90 % (*).

Bijschrijving betaalrekening

Je hoeft het negatief saldo op de betaalrekening niet maandelijks af te lossen. ING vereist van de klant wel dat deze een maandelijkse bijschrijving uitvoert op de betaalrekening. Dit bedrag moet minstens 5% zijn van het bedrag dat je maximaal rood kan staan. Dit is niet hetzelfde als de rente die je voor rood staan moet betalen. Maandelijks betaal je alleen rente over het bedrag dat je gemiddeld rood staat. Deze rente is variabel en afhankelijk van de rente-evoluties op de kapitaalmarkten.

Voorwaarden en aanvraag

Om van de Continu Limiet van ING gebruik te kunnen maken, moet je tussen 18 en 59 jaar zijn, in Nederland wonen en een betaalrekening bij ING hebben. Opvallend is dat je een inkomen moet hebben; wie een werkloosheids- of bijstandsuitkering heeft kan niet in het rood staan via de Continu Limiet. Bovendien worden na je aanvraag om rood te staan je gegevens getoest bij het BKR (Bureau voor Kredietregistratie). Wanneer je de aanvraag doet samen met je partner, worden ook diens gegevens bij het BKR aan een onderzoek onderworpen. Indien ING je aanvraag goedkeurt zal je snel een vrijblijvende offerte ontvangen. Ga je hiermee akkoord dan onderteken je deze offerte en stuur je nog enkele bijkomende documenten op. Als dit in orde is zal je een bericht krijgen van de ING Bank dat je van je limiet gebruik kan maken.

ING Continu Limiet beëindigen

Je kan van deze formule om rood te staan handig gebruik maken maar mogelijk vind je het kostenpercentage te hoog, of vind je het niet meer nodig om in het rood te kunnen gaan. In dat geval kan je eraan denken om je Continu Limiet stop te zetten. Voorwaarde om je Continu Limiet te beëindigen is wel dat je betaalrekening een positief saldo heeft. Je ING Continu Limiet opzeggen kan telefonisch of online. Hierna zal de ING Bank je een bevestigingsbrief opsturen en wordt je Continu Limiet afgemeld bij het BKR. Deze melding wordt door het BKR vijf jaar bewaard, waarna ze zal vernietigd worden.

Rood staan bij ING: andere mogelijkheden

Behalve de Continu Limiet biedt de ING Bank ook twee andere mogelijkheden aan om rood te staan: de Kwartaallimiet en de Studentenbetaallimiet.

Kwartaallimiet

Bij de zogenaamde Kwartaallimiet kan je tijdelijk rood staan maar moet je binnen de drie maanden opnieuw een positief saldo hebben op je betaalrekening. Dit betekent dat je per drie maanden minstens één volledige dag in de werkweek (van maandag tot vrijdag) 24u lang een positief saldo moet hebben op je rekening. Zo niet wordt het krediet tijdelijk stopgezet. Hoeveel je rood mag staan hangt af van je maandelijkse inkomsten. De rente van de Kwartaallimiet bedraagt 13,9 % (*) en is variabel.

Studentenbetaallimiet

Een andere mogelijkheid om rood te staan bij ING is de Studentenbetaallimiet. Bij dit krediet kunnen studenten tot maximum 1.000 euro rood staan op hun Studentenrekening. De rente die aangerekend wordt over het bedrag dat je rood staat bedraagt 7,2 % (*). Opgelet: eens je dertig jaar bent wordt de Studentenbetaallimiet automatisch omgezet naar een Continu Limiet.

Alternatief

De mogelijkheden die banken aanbieden om in het rood te staan zijn natuurlijk erg handig als je extra geld nodig hebt. Maar anderzijds mag je ook niet vergeten stil te staan bij de kosten ervan. Je hebt niets voor niets en kredieten kosten altijd geld. 9,90 % is een vrij hoog jaarlijks kostenpercentage (JKP). Daarom is het aangeraden om er geen gewoonte van te maken om rood te staan. Bij voorkeur doe je dit bij uitzondering en ga je je meer richten op het beter beheren van je budget. Mits de nodige discipline kan je budget overzichtelijker worden en kan je financieel meer over houden, waardoor rood staan niet meer hoeft.

(*) Percentages en gegevens geldig op 31/01/2017.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Betaalrekening: hoe kan je de kosten ervan laag houden?Betaalrekening: hoe kan je de kosten ervan laag houden?Voor het veilig bewaren van je geld vragen de meeste banken een prijs, en dit in de vorm van jaarlijkse of maandelijkse…
Extra krediet op betaalrekening: rente rood staan 2019Extra krediet op betaalrekening: rente rood staan 2019Extra krediet krijgen met rood staan, hoe duur is dit rood staan in 2019 bij uw bank? Is het niet beter om een doorlopen…
Rood staan, verstandig of niet?Rood staan, verstandig of niet?Het zal iedereen wel eens overkomen zijn, plotseling sta je rood. Rood staan betekent dat je meer hebt uitgegeven dan er…
Rood staan is melkkoe voor bankenBanken verdienen jaarlijks forse bedragen doordat klanten met een betaalrekening rood staan. Op een eenvoudige manier ku…
Bronnen en referenties
  • https://www.ing.nl/particulier/lenen/rood-staan/continu-limiet/index.html
  • https://www.ing.nl/particulier/lenen/rood-staan/kwartaallimiet/index.html (bronnen geraadpleegd op 31/01/2017).

Reageer op het artikel "Rood staan ING Bank: Continu Limiet op je betaalrekening"

Reactie

R. M. Ferdinanda, 24-02-2013 11:38 #1
Tot nu toe als een klant van ING ben ik tevreden mee.Ondanks dat we in een moeilijke situatie zitten, denken jullie altijd wat de voordelig zijn voor jullie klanten.
Voor mij ben ik blij en opgelucht en ik hoef niet periodiek een positief saldo op mij rekening te hebben.

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 01-02-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Rood staan
Reacties: 1
Schrijf mee!