InfoNu.nl > Financieel > Geld > Mobiel betalen, ons nieuwe geld wordt digitaal

Mobiel betalen, ons nieuwe geld wordt digitaal

Mobiel betalen, ons nieuwe geld wordt digitaal Mobiel betalen geldt als een van de grootste uitdagingen voor banken in het digitale tijdperk. Ze moeten zich openstellen voor nieuwe technologieën en zich aanpassen aan de behoeften van hun klanten. De vertrouwde portemonnee heeft in de mobiele telefoon een geduchte concurrent gekregen zonder wie we ons huis absoluut niet meer verlaten.

Mobiele telefoon concurrent voor vertrouwde portemonnee

Geld is als ruilmiddel al duizenden jaren een vaste metgezel van de mens en biedt de mogelijkheid om complexe waarden uit te wisselen. Zonder geld zouden we de waarde van goederen of diensten constant met elkaar moeten vergelijken. In de afgelopen honderd jaar hebben we immateriële vormen van geld, zoals creditcards en betaalpassen ontwikkeld, die gemakkelijker en veiliger te gebruiken zijn.

Desondank dragen we altijd een portemonnee met munten en biljetten bij ons om te betalen. Niet altijd is er immers een infrastructuur die het mogelijk maakt om kleine bedragen af te rekenen met een debet- of creditcard, laat staan om een immateriële transactie tussen twee particulieren real-time af te wikkelen.

Maar sedert een jaar of tien jaar heeft onze vertrouwde portemonnee een metgezel, waarzonder we het huis onder geen voorwaarde meer verlaten: de mobiele telefoon.

Uniform systeem voor mobiel betalen

Ongeveer 90 procent van alle Nederlanders heeft een mobiele telefoon en smartphones nemen steeds complexere taken in ons leven over. De technische mogelijkheden om met een mobiele telefoon te betalen, zijn al langer beschikbaar. Weliswaar bestaat er nog geen wereldwijd en uniform systeem voor mobiel betalen maar we gaan wel die kant op: parkeergeld en plaatsbewijzen voor het openbaar vervoer kunnen in veel landen nu al met het mobieltje betaald worden. Vooral in Azië en Scandinavië is mobiel betalen al helemaal in het dagelijks leven ingeburgerd.

Om internationale verspreiding van mobiel betalen mogelijk te maken, moet er eerst een standaard komen. De grootste kans maakt op dit moment de Near Field Communication-technologie (NFC). NFC maakt gegevensuitwisseling tussen twee apparaten mogelijk, die tegen elkaar worden gehouden. Er is geen aanmelding vereist en fouten bij toewijzing van de partners is vrijwel onmogelijk.

Banken en mobiel betalen

Tot dusver zijn banken zijn niet de drijvende kracht achter de NFC-ontwikkeling. Uitzondering is Citibank, die betrokken is bij Google Wallet. Daarentegen wordt de NFC-technologie al door meerdere mobiele telefoons ondersteund:
  • Google biedt de Nexus S aan;
  • BlackBerry de nieuwe Curve 9360;
  • Nokia heeft de 6131 en 6212;
  • Apple heeft naar verluidt NFC ingebouwd in de komende iPhone 5.

Beveiliging bij mobiel betalen

NFC heeft een aantal voordelen ten opzichte van de creditcard, ook als het gaat om het aspect veiligheid. Een mobiele telefoon uitgerust met NFC-technologie kan transacties op drie niveauís van beveiliging verwerken:
  • de eerste PIN-code dient om het apparaat in te schakelen;
  • de tweede PIN om het beeldscherm uit de slaapstand te halen;
  • de derde PIN is er om transacties te bevestigen.

De bevestiging van transacties via de PIN-code is niet verplicht, maar kan worden ingesteld om NFC nog veiliger te maken. En zelfs als deze functie niet wordt gebruikt, bestaan er alternatieven. De NFC-provider kan bijvoorbeeld bij grotere transacties een bevestiging via SMS vragen.

Voortgang Google bij mobiel afrekenen

Ook Google Wallet streeft in samenwerking met de gsm-provider Sprint, Citibank en MasterCard naar toepassing van de NFC-techniek. Een van de belangen van Google achter deze aanpak is om meer informatie over haar gebruikers te verzamelen om zo doelgerichte reclame aan te bieden.

Omdat Google vanaf zijn ontstaan vele bedrijfsmodellen heeft gedomineerd, kijken veel trendwatchers met belangstelling uit naar de voortgang die het bedrijf zal boeken ten aanzien van mobiel betalen.

De voordelen van de NFC-techniek

  • De grootste waarde van NFC is het gemak voor de gebruiker. Eenmaal ingericht, kan hij zich de gang naar de geldautomaat, ingewikkelde overboekingen en de omgang met verschillende betaalkaarten besparen;
  • Handelaren en winkeliers besparen op duur cashmanagement, vertraagde bijschrijving van EC-transacties op hun rekening en bijkomende transactiekosten;
  • En bij ondernemers die hun bedrijfsmodel hebben gebaseerd op beheer van kasstromen, zou inmiddels een lampje moeten gaan branden;
  • Ook banken die op dit moment nog geld verdienen aan vertraging van overboekingen, moeten zich voortaan instellen op klanten die vertraging bij overboeking niet langer zullen accepteren; Er bestaan immers alternatieven.

Na het plastic geld komt nu digitaal geld

Banken moeten niet te lang wachten om de uitdagingen met betrekking tot mobiel bankieren aan te pakken. Ze missen anders de kans om vanaf het begin mee te spelen. En op een later moment instappen kan erg duur worden.

Soms bestaat de indruk dat de grote banken na internetbankieren en debitcards de zin voor innovatie ontbreekt. Een app aanbieden waarmee de klant inzicht in zijn saldo heeft, is niet toereikend. Na het metalen geld, papiergeld en plastic plastic geld is ons nieuwe geld "digitaal".

Gezamenlijke aanpak mobiel betalen in Nederland in 2012 gestopt

Het is dan ook jammer om te constateren dat ABN Amro, ING, KPN, Rabobank en Vodafone in juli 2012 zijn gestopt met een gezamenlijk project om een mobiel betalen in Nederland te introduceren. Genoemde bedrijven zagen ervan af om voor dat doel één gezamenlijke onderneming op te richten. In een eerder statium haakte ook T-Mobile al af.

Het lag niet alleen in de bedoeling om via dat gezamenlijke project het afrekenen aan de kassa met de smartphone te introduceren. Men had ook de intentie om bioscooptickets en identiteitsbewijzen op de mobiele telefoon op te slaan.

De samenwerking die pas in 2011 onder de naam Sixpack was gestart, werd uiteindelijk afgeblazen omdat het volgens de financiële instellingen en telecombedrijven te lang ging duren om één onderneming voor de nieuwe activiteiten op te richten, mede omdat het fiat van Brussel uitbleef. De betrokken instellingen zullen nu elk voor zich besluiten met welke technologie men mobiel betalen in de markt wil zetten. Het streven blijft om mobiel betalen in de loop van 2013 op beperkte schaal in te voeren.
Gerelateerde artikelen
Mobiel bankieren en mobiel betalenMobiel bankieren en mobiel betalenMobiel bankieren en mobiel betalen is zeer eenvoudig en heeft vele voordelen. Mobiel betalen is de toekomst. Bijna ieder…
Geld verdienen: je oude mobiele telefoon verkopenGeld verdienen: je oude mobiele telefoon verkopenGeld verdienen door je oude mobiele telefoon te verkopen is heel simpel en het is bovendien zo geregeld. Via Envirofone…
Geld verdienen - oude mobiele telefoon (GSM) verkopenGeld verdienen - oude mobiele telefoon (GSM) verkopenGeld ontvangen voor oude mobiele telefoon. Een oude mobiele telefoon is geld waard. Je oude mobiel verkopen kan op versc…
EBuddy XMS de Gratis Mobile messenging op uw smartphoneEBuddy XMS de Gratis Mobile messenging op uw smartphoneEbuddy XMS is een mobile messaging software van eBuddy voor uw smartphone. Dit stukje software is voor iPhone en Android…
Western Union, alle antwoorden omtrent dit betalingssysteem!Western Union, alle antwoorden omtrent dit betalingssysteem!Western Union is al jaren actief in het beheren van wereldwijde financiële verrichtingen. Wereldwijd gebruiken miljoenen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bykst, Pixabay

Reageer op het artikel "Mobiel betalen, ons nieuwe geld wordt digitaal"

Infoteur: Grosso_Modo
Laatste update: 07-03-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!