InfoNu.nl > Financieel > Geld > Bankzaken: De huurwaarborgrekening

Bankzaken: De huurwaarborgrekening

Bankzaken: De huurwaarborgrekening Voor je in een huurwoning intrekt, moet je een huurwaarborg, maximaal het equivalent van drie maanden huur, neerleggen. Het is wettelijk bepaald dat deze gelden op een geblokkeerd spaarboekje moeten gestort worden en dat deze enkel kan worden vrijgegeven mits handtekening van zowel de eigenaar als de huurder.

Definitie

De huurwaarborgrekening is een geblokkeerd spaarboekje waarop de huurwaarborg wordt gestort. Gedurende de tijd dat je in de huurwoning verblijft, blijft het geld op de huurwaarborgrekening staan. Na afloop van de huurtijd krijg je de huurwaarborg terug samen met de verworven intresten op het bedrag. De intresten worden op dezelfde manier berekend als voor een gewoon spaarboekje.

Opening

Om een huurwaarborgrekening te openen, is de handtekening van zowel huurder als verhuurder nodig. Het gemakkelijkste is om samen naar de bank te gaan, zo vermijd je onnodig over en weer geloop. De huurwaarborgrekening komt op naam van de huurder(s) te staan.

Toegestane verrichtingen

  • Opening
  • Afsluiting

Gezien een huurwaarborg een vast bedrag is, mogen er geen afhalingen of bijstortingen op de rekening worden gedaan. Ook de intresten die bij de kapitalisatie worden bijgestort, mogen niet worden afgehaald.

Afsluiting

De huurwaarborg kan, na beëindiging van de huurtijd, op twee manieren afgesloten worden:

Schriftelijk akkoord tussen huurder en verhuurder

De verhuurder heeft het recht om (een stuk van) de huurwaarborg op te eisen in geval van beschadiging aan de huurwoning, bij vroegtijdige opzegging van het huurcontract of bij betalingsachterstand van de huurder. Wanneer echter alles in orde is voor de verhuurder zal de huurder zijn volledige huurwaarborg en verworven intresten terug krijgen. Om de huurwaarborgrekening te kunnen vrijgeven, moeten beide partijen een akkoord, waarin de bestemming van het geld wordt bepaald, ondertekenen.

Vonnis van de vrederechter

Komen huurder en verhuurder echter niet tot een akkoord, dan zal de vrederechter moeten beslissen in hun plaats. Je moet een kopie van het vonnis naar de bank sturen, zodat deze de huurwaarborgrekening kan vrijgeven zoals bepaald in het vonnis.

Gratis huurwaarborg

Niet iedereen heeft de middelen om ineens het benodigde bedrag neer te leggen. Sinds 2007 bieden verschillende banken hun klanten dan ook de mogelijkheid om een huurwaarborgrekening te openen zonder een cent te betalen, m.a.w. de bank schiet de huurder de huurwaarborg voor. Aangezien de voorwaarden per bank verschillen, kan je je vooraf best even informeren.
Gerelateerde artikelen
Huis kopen of huren? Voordelen en nadelen van hurenHuis kopen of huren? Voordelen en nadelen van hurenWie financieel min of meer onafhankelijk is geworden en op eigen benen wilt gaan staan, kan zich de vraag stellen of het…
Een woning huren in Belgie: Plichten van de huurderEen woning huren in Belgie: Plichten van de huurderAls je een huis of appartement huurt, heb je als huurder rechten, maar vanzelfsprekend ook plichten tegenover de eigenaa…
Huren met een immokantoor in BelgiëHuren met een immokantoor in BelgiëWie in België iets wilt huren, kan zelf op zoek gaan naar een woning op de private markt, maar kan dit ook doen in samen…
Een woning huren in Belgie: Rechten van de huurderEen woning huren in Belgie: Rechten van de huurderAls je een huis of appartement huurt, heb je als huurder plichten, maar vanzelfsprekend ook rechten tegenover de eigenaa…
Wat is huurdersbelang of eigenaarsbelang?Wat is huurdersbelang of eigenaarsbelang?Als u als huurder van een woning verbeteringen aanbrengt en die veranderingen zelf betaalt, krijgt u te maken met het hu…

Reageer op het artikel "Bankzaken: De huurwaarborgrekening"

Reactie

Mertens, 23-07-2012 22:45 #1
Ik heb een huurder vanaf 1 maart 1980 en deze vertrekt op 1 augustus 2012.Als waarborg betaalde die toen 1 maand huur 10.000 BFR.Ik zou graag weten wat dit bedrag nu zou zijn als het toen (01/03/1980 )op een spaarrekening was gezet? Reactie infoteur, 23-07-2012
Als je de interestvoet van al die jaren kan achterhalen, kan je dat makkelijk zelf uitrekenen. Wel niet vergeten dat je naast gewone interest ook getrouwheidspremie ontvangt op de bank.

Infoteur: Lilkim
Laatste update: 03-03-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!